17 662 läst · 56 svar
18k läst
56 svar
Teletec & TL Detect larm
Tycker jag med! Det var ju inte så farligt. Behövs dock en hel del magnetkontakter till och tråddragningen till dom är inte kul, men det är ju samma för alla trådbundna larm.Hobbyfixarn skrev:
Vilken centralenhet var det förresten?
En normalhändig, läskunnig & teknikintresserad individ klarar det galant. Läs igenom installationsanvisningen en gång innan bara. Så slipper du dra om kablar i onödan..... ;D ;D
Fö är det mycket bra prylar. Mycket sällsynt med trasiga/felande produkter.
//Larminstallatör
Fö är det mycket bra prylar. Mycket sällsynt med trasiga/felande produkter.
//Larminstallatör
Ett råd till er med IHC eller EIB...
Integrera inte säkerhetsutrustning i IHC centralen...
Det är mycket bättre,säkrare och framför allt lättare att göra separata anläggningar...
Vad händer om strömmen går,finns det batteri backup på IHC anläggningen?
Felsökning vid ev. problem?
Reservdelar?
Pris på delarna?
Nej,satsa på separata anläggningar.Det lönar sig i längden.
Integrera inte säkerhetsutrustning i IHC centralen...
Det är mycket bättre,säkrare och framför allt lättare att göra separata anläggningar...
Vad händer om strömmen går,finns det batteri backup på IHC anläggningen?
Felsökning vid ev. problem?
Reservdelar?
Pris på delarna?
Nej,satsa på separata anläggningar.Det lönar sig i längden.
Jag ska inte kasta sten men min uppfattning är att IHC's larmprodukter är minst lika bra som nåt annat. Fördelarna med att ha det integrerat i IHC-systmet är flera så jag kommer att väja det. Felsökning och reservdelar ser jag inte som nåt problem då det centraliserade IHC-systemet knappast kan ge upphov till särskilt stor huvudbry. Batteribackup har de naturligtvis. En magnetkontakt kostar ca 90:-/st , larmpir knappt 300:-/st, siren inne ca 300 och utesiren ca 500.
Fredstu :
Varför skulle det vara sämre än något annat bara för att man integrerar det i IHC ?
Jag kommer också ha batteribackup isåfall och magnetkontakter på alla öppningsbara fönster + ett modem som man kan ringa upp där jag kan få status osv på larmet osv osv. Sen kommer jag även köra larm för översvämmning, brand mm.
Är det inte så att om man skall köra IHC så skall man köra det fullt ut .. annars blir ju IHC enbart ett belsynings system vilket är lite väl dyrt enbart för den egenskapen.
Varför skulle det vara sämre än något annat bara för att man integrerar det i IHC ?
Jag kommer också ha batteribackup isåfall och magnetkontakter på alla öppningsbara fönster + ett modem som man kan ringa upp där jag kan få status osv på larmet osv osv. Sen kommer jag även köra larm för översvämmning, brand mm.
Är det inte så att om man skall köra IHC så skall man köra det fullt ut .. annars blir ju IHC enbart ett belsynings system vilket är lite väl dyrt enbart för den egenskapen.
M@ze:
Jag säger inte att det skulle vara sämre,bara att man bör dela på installationerna..
Om man vill övertyga sitt kära försäkringsbolag om en lägre premie,så tillåter de inte en sådan anläggning..
Jag ser ingen fördel med det,har man ett antal in och utgångar på inbrottslarm centralen så kan du uppnå samma funktion som i IHC systemet.
dvs. temp larm,fukt larm,gaslarm,utrymningslarm,skalskydd m.m
Jag säger inte att det skulle vara sämre,bara att man bör dela på installationerna..
Om man vill övertyga sitt kära försäkringsbolag om en lägre premie,så tillåter de inte en sådan anläggning..
Jag ser ingen fördel med det,har man ett antal in och utgångar på inbrottslarm centralen så kan du uppnå samma funktion som i IHC systemet.
dvs. temp larm,fukt larm,gaslarm,utrymningslarm,skalskydd m.m
Skall inte larmet dessutom vara installerat av en larmfirma för att man skall få lägre premie? Så var det för oss iaf. Vårt larm är ju godkänt av stöldskyddsföreningen (vad jag vet iaf.).
Vi fick ingen premiesänkning p.g.a att vi satt in larmet själva (IF) >
Vi fick ingen premiesänkning p.g.a att vi satt in larmet själva (IF) >
Det kan dock vara en nackdel iof, beroende på hur mkt premien minskar med om man har ett godkännt larm.
Fast om man skall ha alla de produkter du sa Fredstu så lär det väl inte vara så billigt heller.
Bortsätt från Premien så tror jag nog att man får samma funktionalitet osv med ett IHC larm som ett Teletec eller nått annat, jag ser ingen skillnad faktiskt.
Fast om man skall ha alla de produkter du sa Fredstu så lär det väl inte vara så billigt heller.
Bortsätt från Premien så tror jag nog att man får samma funktionalitet osv med ett IHC larm som ett Teletec eller nått annat, jag ser ingen skillnad faktiskt.