Ska installera larm och har tittat på Teletec som verkar bra och har många möjligheter att komplettera i framtiden. Bland annat med beröringsfri aktivering/deaktiverings"nyckel" för att slippa knappa koder på en panel går att koppla in som tillbehör.
Har också kollat på ett trådlöst DicoPlus från TL Detect men är treksam för att ha trådlöst även om installationen är enklare.

Är det någon som har erfarenhet av Teletec och TL Detects DicoPlus larm och deras tillbehör? Funkar det bra med trådlöst eller är det trådkopplat som gäller? Andra synpunkter ???
 
Jag har ett trådbundet TeletecConnect och är nöjd med det. Bra att man kan utöka med trådlöst om jag vill senare (s k hybridlarm).
 
En fråga om larm :

För att kunna skalskydda kåken på natten när man sover (kunna röra sig fritt inomhus även om larmet) så måste man väl sätta in microbrytare i alla öppningsbara fönster right ?

Det obehag jag personligen känner är om man är borta och frugan själv hemma så vill jag att hon kan sova utan att nån bryter sig in ostört. Det är nog en av de värsta upplevelserna jag tror man kan vara med om, att nån står där vid sängen mitt i natten.

Sen om nån bryter sig in och snor HIFI grejjer osv känner jag inte lika allvarligt .. finns försäkring för sånt.
 
För att skalskydda behövs magnetkontakter(microbrytare) på alla fönster och dörrar.
Ev. även glaskross sensorer på stora fönster och frugan sover hårt.


Trådlöst skulle jag inte rekomendera.
Vi har nyligen råkat ut för att någon lyckats störa ut anläggningar men någon sändare.

Teletec är bra på mkt.
 
Hej
Teletec:s grejer är mycket bra, installerade ett sådant senast igår....

Larminstallatörs-Stefan
 
Trådlöst skulle jag inte rekomendera.
Vi har nyligen råkat ut för att någon lyckats störa ut anläggningar men någon sändare.
Detta var mycket intressant henrik_x:

Jag är också mycket skeptisk till trådlösa larm, men det har varit baserat på en ing. magkänsla och inte fakta.

Har du någon kunskap om hur de trådlösa larmen kodar sin överföring eller annars fungerar? Skickar de signal när larmet går, eller går larmet vid avbruten signal? Har de roterande nycklar (vilket jag inte tror därav min skepsis. Att bygga en sniffer/störsändare är pissenkelt).
 
De flesta trådlösa larmanläggningar använder sig av 433 Mhz bandet,ett s.k skräpband..

Vilket betyder att oavsett om överföringen är krypterad eller inte,så kan man ganska lätt störa ut den..

Det enda krypteringen skyddar mot är intrång och avläsning med s.k sniffer.

Det finns ett antal märken som använder sig av 833 Mhz bandet som är dedikerat för larm och säkerhets utrustning,detta är i såfall ett bättre alternativ,men inget slår en trådbunden installation..

När det sedan gäller DSC eller Teletec som det heter i Sverige,så är deras power serie ett mycket bra larm för villa.
Och för er som leker med EIB och IHC så finns det in och utgångar som kan användas till en del kul saker...

t.ex varför inte låta huset blinka vid Larm!!!!!
 
Någon som har bra länkar till olika trådbundna larm, typ Teletec?
 
Framerate skrev:
Någon som har bra länkar till olika trådbundna larm, typ Teletec?
Svarar själv!
http://www.teletecconnect.se/

Verkar vara grymt bra prylar! Vad ligger dessa på i pris ungefär?
 
Framerate skrev:
Svarar själv!
[länk]

Verkar vara grymt bra prylar! Vad ligger dessa på i pris ungefär?
Tjenamoss! Svarar själv IGEN!
http://www.alarmbutiken.com/index2.htm

Personligen tycker jag att det är dyrt för ett villalarm, för det är ju inget hokus-pokus egentligen. Ett trådbundet larm är hyfsat banalt.
I vårt nuvarande hus har jag själv monterat larm med en blandning av budget och rena proffsgrejor. Det har varit i drift i åtta år och fungerat klockrent helt utan fellarm. Däremot har vi själv löst ut det några gånger, så funktionen är ypperlig. :surprised:
 
Är det ingen som rekommenderar att köra med Microbrytare på dom öppningsbara fönstrena och dörrar ? finns det glaskross sensorer till IHC systemet ?
 
Kollade pris på det trådbundna Teletec larmet hos en låsleverantör och fick ett paketpris på 4300kr. Då ingår centralenhet, manöverenhet, magnetkontakt för dörr, 3st IR sensorer, inne- och utesiren, backup batteri och kabel. Låter rätt hyfsat tycker jag.
Däremot ska dom (säljaren) komma ut och idriftsätta det vilket enligt honom tar ett par timmar och kostar en tusenlapp till! Är det verkligen så svårt att ta det idrift? Är man normalhändig, har monterat det själv och dessutom läskunnig ska det väl räcka med att kolla manualen. Hur har ni andra gjort som använder Teletec? Att säljaren kommer och pluggar in sin bärbara PC gör ju bara jobbet enklare för honom men samma sak måste jag kunna göra på manöverenheten, i synnerhet när det är en standardinstalation.
 
M@ZE skrev:
Är det ingen som rekommenderar att köra med Microbrytare på dom öppningsbara fönstrena och dörrar ? finns det glaskross sensorer till IHC systemet ?
Det går att trolla in ganska många olika saker i IHC systemet om man vill.
Behövs ju bara att produkten har en slutning eller brytning inbyggd.

Ska du ha IHC och vill skalskydda huset på natten så är microbrytare på fönstren att rekommendera.
 
HenrikX .. ja jag är väldigt intresserad att kunna skalskydda kåken just för "inbrott på natten" när man är hemma, vilket jag tycker är det mest otäckt.

Hur gör jag med dom fönster som inte är öppningbara ?
 
Är man normalhändig, har monterat det själv och dessutom läskunnig ska det väl räcka med att kolla manualen. Hur har ni andra gjort som använder Teletec? Att säljaren kommer och pluggar in sin bärbara PC gör ju bara jobbet enklare för honom men samma sak måste jag kunna göra på manöverenheten, i synnerhet när det är en standardinstalation.
Jag projekterade, installerade och programmerade vårt Teletec larm själv (Power 832) och det går utmärkt.Man får vara lite noggrann för deras manual är upplaggd på ett sätt som gör att man får bläddra en hel del innan man hittar all information(ett avsnitt hänvisar till ett annat avsnitt i andra änden av manualen m.m.). Jag har kört med nästan enbart rörelsedeckare samt har en ihopkoppling med bussystemet (ljuset blinkar vid larm samt fjärrstyrning via fjärrkontroll för larm i garage samt styrning av  garageport m.m.)

Jag är nöjd med larmet och tycker att det är otroligt flexibelt (många "parametrar" på larmet kan ändras och anpassas efter systembehov) och tyckte då som nu att det är bättre att skaffa ett separat larm och ej ha ett inbyggt i bussystemet för att det ger fler funktioner mer flexibilitet och en högre säkerhet (nog så viktigt).
Kan rekommendera att man köper manövercentralen med textmeddelanden om man vill göra det så enkelt som möjligt vid programmering dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.