R
A Andy78 skrev:
Vad menas med fibern måste flyttas i stationen?
Fibern är ansluten till någons utrustning i stationen. Från början Telias om det är öppen fiber. De här dörrknackarna vill flytta den till sin utrustning istället. Ångrar man sig måste den flyttas tillbaka igen.

Att det handlar om att fysiskt byta nät är inte något de är tydliga med. Jag har fått tvinga ur dem det när de varit här.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Vad menas med fibern måste flyttas i stationen?
när du tecknar öppen fiber kopplas din fiber in på ethernet switchar som ägs av skanova man sedan lägger tjänster ovanpå. Om du går från tele2 till Telia bredband på öppen fibers portal så flyttas inte något fysiskt utan du bara konfigurerar om tjänsterna.

av de typ 400 kr per månad går dock typ 250 kr till öppen fiber som ägs av skanova som ägs av Telia. Så över öppen fiber är det nästan inga marginaler eller prisskillnad.

men du kan också flytta fibern i telestationen direkt till tele2 eller Bahnhof etc. Då har du inte öppen fiber längre och de får inga pengar utan hela avgiften går till Bahnhof. För att täcka kostnaden av att fysiskt flytta fibern från en öppen fiber Switch till en som operatören äger binds det oftast i två år.

detta går såklart bara att göra i de telestationer där operatören har egen utrustning (switchar)
 
  • Gilla
b_hasse och 1 till
  • Laddar…
Fast man flyttar väl ändå inte runt befintlig fiber, ut det patchas väl ändå från respektive operatörs panel när man kopplar om, dvs man flyttar patchen till ny punkt?
Att flytta runt fiber blir ju rätt omständigt?
 
Redigerat:
A Andy78 skrev:
Fast man flyttar väl ändå inte runt befintlig fiber, ut det patchas väl ändå från respektive operatörs panel när man kopplar om, dvs man flyttar patchen till ny punkt.
Att flytta runt fiber blir ju rätt omständigt?
[/QUOTE]

allt utom fysisk fiber byta ut när man byter operatör (”kopplar om”)

man får även ny mediakonverter i hemmet, men om de inte vill ha tillbaka den gamla funkar den gamla utmärkt att ha kvar i varje fall för vanlig data
 
Det vanliga är ODF med kabelstativ och det patchas här. Kan se lite olika ut i byggsätt beroende av operatör och storlek på utrymme. En patchkabel kan vara från några meter upp till 20-25m beroende hur den ska dras.
Men en kostnad uppstår då det ska flyttas om och sedan dokumenteras.
 
R
A Andy78 skrev:
Fast man flyttar väl ändå inte runt befintlig fiber, ut det patchas väl ändå från respektive operatörs panel när man kopplar om, dvs man flyttar patchen till ny punkt?
Att flytta runt fiber blir ju rätt omständigt?
Ja, det är klart att man använder patchkablar. Fibern från kund ligger förstås kvar där den är.

Spelar det någon roll för det som diskuteras här? Kunden blir likväl fysiskt flyttad till ett annat nät.
 
R RoAd skrev:
Ja, det är klart att man använder patchkablar. Fibern från kund ligger förstås kvar där den är.

Spelar det någon roll för det som diskuteras här? Kunden blir likväl fysiskt flyttad till ett annat nät.
Någon skrev att det inte patchas utan man flyttar fiber så jag vart mest intresserad vad som menades med det exakt.
 
R RoAd skrev:
Ja, det är klart att man använder patchkablar. Fibern från kund ligger förstås kvar där den är.

Spelar det någon roll för det som diskuteras här? Kunden blir likväl fysiskt flyttad till ett annat nät.
I min telestation finns inga patch paneler för tp kabel utan det är fiber man flyttar. Swiitcharna har opto moduler direkt
 
T tripptrapp skrev:
I min telestation finns inga patch paneler för tp kabel utan det är fiber man flyttar. Swiitcharna har opto moduler direkt
Det kallas patchpaneler även för fiber också ODF.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Nu är dom påt igen (dom kanske aldrig slutar iofs?)

Om de stackars grabbarna direkt hade sagt att det dom erbjuder är ett abonnemang hos Tele2 och att de i samma veva kopplar över mig till deras kommunikationsoperatör, så hade jag kunnat tacka nej direkt istället för att ta upp en halvtimme av deras måndagskväll.
Men nu var se tvunga att hålla på att obfuskera med ord som "upplåsning av din fiber", att "alla i ditt område gör det här" och försöka lura sig in i huset för att rita siffrorna "6" och "42" med en pil mellan på ett anteckningsblock.
 
  • Haha
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Fick besök nu i eftermiddag från tele2. Började med att fråga om jag fått informationen de delat ut kring förändringar i bredbandet för de som har öppen fiber. (Inte kommit något)
Vägrade lyssna när jag sa att jag inte ville köpa något och att jag var nöjd med vad jag hade.
För han var ju inte ute efter att sälja utan behövde komma in 5min för att informera så att mitt nät skulle fortsätta fungera och det var helt omöjligt att lämna skriftlig information eller ge en weblänk om förändringen utan det behövde ske i ett samtal. :thinking:
Ville inte lyssna på att jag behövde gå tillbaka till mitt jobbmöte, så tillslut stängde jag dörren mitt i en mening.
Får se om han kommer tillbaka...
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Snabbaste sättet att bli av med dem är nog att säga att man har bytt abonnemang nyligen och att det är bundet...
 
J
S Staffan-N skrev:
Snabbaste sättet att bli av med dem är nog att säga att man har bytt abonnemang nyligen och att det är bundet...
Jag brukar säga jag har betalningsanmärkningar. Funkar alltid, då är man värdelös för dom.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Maria T och 8 till
  • Laddar…
hsd
Det (o)lustiga är att de har full koll på dina abbonemang
 
hsd hsd skrev:
Det (o)lustiga är att de har full koll på dina abbonemang
Har de det, de var här för en månad sen och vi har bundet till november 2023?
Känns som de inte har koll.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.