EddieHansson
Telia/öppenfiber erbjuder inte heller ipv6 vilket är helt galet idag. Men de vill väl att alla kunder ska vara bakom NAT :(

V videopac skrev:
Så kan det vara, men Telia erbjuder inte 10GB/10GB av någon anledning, tänkte det krävde ett eget nät.

[EDIT]: Sedär, gick ut och sökte och fann svaret:

Så helt rätt där Jocke (y)
Är väl i princip för att behovet inte finns idag av 10Gbit/s och Bahnhof använder det som PR-grej och marknadsföring på vissa platser
Finns en tråd om det här i forumet och hur det kan användas eller vad problemen finns med att använda/nyttja.
Och en annan tråd där flera anser att 100Mbit/s räcker till för familjer med barn.;)

EddieHansson EddieHansson skrev:
Telia/öppenfiber erbjuder inte heller ipv6 vilket är helt galet idag. Men de vill väl att alla kunder ska vara bakom NAT :(
Är lite förvånad över det, när jag fuskade inom utbildning för några decennium tillbaka pratade jag om att IPv6 skulle lösa adressbristen inom IPv4.
Har inte följt den utvecklingen och varför det tar sin tid.

EddieHansson
A AndersS skrev:
Är lite förvånad över det, när jag fuskade inom utbildning för några decennium tillbaka pratade jag om att IPv6 skulle lösa adressbristen inom IPv4.
Mistänker att det ligger något politiskt eller andra kommersiella påtryckningar bakom Telias blockad av ipv6. Har faktiskt funderat på att skriva en motion till riksdagen att ipv6 måste tillåtas i alla öppna nät.

A AndersS skrev:
OT men måste svara med mina funderingar.
Tror att det har att göra med att vi länder som va tidiga med att boka upp oss på stora IP nät har så vi klarar oss till stor del. Finns ju vissa ISP som börjar köra NAT ut mot kund så de är nog de nyare som inte va med och bokade upp stora nät.
Sedan är jag själv glad åt att köra IPv4 och NAT då jag per automatik får en bra brandvägg utan en massa funderande. Att ha alla datorer skrivare IoT saker helt öppet ut med en IVv6 adress lockar inte mig.

EddieHansson
snuttjulle snuttjulle skrev:
Tror att det har att göra med att vi länder som va tidiga med att boka upp oss på stora IP nät har så vi klarar oss till stor del. Finns ju vissa ISP som börjar köra NAT ut mot kund så de är nog de nyare som inte va med och bokade upp stora nät.
Sedan är jag själv glad åt att köra IPv4 och NAT då jag per automatik får en bra brandvägg utan en massa funderande. Att ha alla datorer skrivare IoT saker helt öppet ut med en IVv6 adress lockar inte mig.
Med Nat så blockeras utvecklingen. Tex om du vill använda en app för att skicka data till en annan app så går det inte via NAT(*) utan att skicka data via en tredjepart server som har publik ip som båda kan nå.

* det finns tekniker för att komma runt NAT i vissa fall. Men inte helt enkelt.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Unikt namn
Konsumentprylar är absolut inte redo för att publiceras ut på nätet med egen publik ip ändå.
Finns det ens en enda konsumentrouter med ett vettigt gränssnitt för regelverk och larm?

Känns som en promille av en promille entusiaster som villhöver en egen ipv6 serie hemma.

MultiMan
Unikt namn Unikt namn skrev:
Konsumentprylar är absolut inte redo för att publiceras ut på nätet med egen publik ip ändå.
Finns det ens en enda konsumentrouter med ett vettigt gränssnitt för regelverk och larm?

Känns som en promille av en promille entusiaster som villhöver en egen ipv6 serie hemma.
En promille är en tusendel. En promille av en promille är en tusendel av en tusendel, dvs 6 nollor. Det behövs följaktligen bara 10 personer i Sverige för att nå din kvot. Jag behöver publik IP, då är det 9 kvar.

Tror du på det själv?

• Gilla
  • Haha
Mats och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
MultiMan MultiMan skrev:
En promille är en tusendel. En promille av en promille är en tusendel av en tusendel, dvs 6 nollor. Det behövs följaktligen bara 10 personer i Sverige för att nå din kvot. Jag behöver publik IP, då är det 9 kvar.

Tror du på det själv?
Hur många av dina enheter hemma behöver en egen adress och varför?

MultiMan
Det har du inte med att göra. Svara på om du står för ditt orimliga påstående istället.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Unikt namn
Jag undrar varför man skulle behöva eller vilja ha alla sina enheter direkr adresserbara direkt från nätet.

Tills att jag hör några rimliga argument eller exempel så står jag fast vid min uppskattning om <10st.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
B
snuttjulle snuttjulle skrev:
Vissa? Skulle säga att typ alla kör CGNAT mot kund :thinking:

V videopac skrev:
När vi gick från öppen fiber till Bahnhof (villafiber) så påstods det vara Bahnhofs egna fiber vi fick. Säkert inte från stationen (men det skall jag låta vara osagt) men resten i alla fall.
Kan du fortfarande välja annan operatör via bredbandsval.se efter att din fiber patchats över till Banhofs prylar?

B breakman skrev:
Vissa? Skulle säga att typ alla kör CGNAT mot kund :thinking:
Nja åtminstone inte Telia och Tele2 iallafall, och de står för en ganska stor del av kunderna. Jag vet inte hur det är med Telenor, men antar att de inte heller använder CGNAT.

Vad gäller IPv6 så tror jag att stadsnäten varit ganska sena på bollen, men det verkar som att det äntligen börjar hända saker där. Jag hoppas bara att operatörerna har sett till att ha hyfsade brandväggar i de routrar de skickat ut till kunderna.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Det är väl det som påverkar att de "få" som verkligen behöver IPv6 förhoppningsvis också har kunskap om säkerhet.
För den stora massan, merparten, krävs färdiga lösningar då de inte bryr sig eller har behovet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.