Jag har filmat i röret om det nu kan vara intressant.

• Gilla
P.LL
  • Laddar…
D
I det där hålet kommer aldrig en vippa fungera. För tight!

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
I det där hålet kommer aldrig en vippa fungera. För tight!
Nej, precis. Ska testa den VONROC jag beställt med inbyggd nivåvippa så får vi se. Inte världens dyraste eller mest sofistikerade pump, men det kanske räcker som lösning i mitt fall...förhoppningsvis.

Har ingen erfarenhet alls av
"teknikrum".

Varför är inte dessa dränerade? Eller byggda ovan mark?

Är ju gjort för att vattenfyllas.

Vad händer vid långvarigt strömavbrott? Dränks allt?

H Hybro skrev:
Har ingen erfarenhet alls av
"teknikrum".

Varför är inte dessa dränerade? Eller byggda ovan mark?

Är ju gjort för att vattenfyllas.

Vad händer vid långvarigt strömavbrott? Dränks allt?
Det skulle man behöva fråga tidigare ägare.

Antar att det inte byggdes ovan mark för att det inte fanns bra med plats för det. Relativt små tomter så här centralt. Sen har jag förstått att ovanbyggda teknikrum medför andra problem som har med nivåer/tyngdlagarna att göra. När jag googlat runt är det vanligt med nedsänkta teknikrum.

Varför de inte är dränerade vet jag inte heller, men antar att det inte finns en naturlig lutning att dränera bort allt. Det skulle väl ändå bara rinna tillbaka. Finns ingen lutning alls här. Det dräneras dock bort mekaniskt till en dräneringskista.

Tror inte strömavbrott är något större problem. Dels sker det oerhört sällan, kanske nån gång vartannat år, och rör sig om väldigt korta avbrott på runt nån timme när det väl skett. Och så ska det ju spöregna rejält under det avbrottet för att det ska spela roll. Och OM det ändå vattenfylls, då gör det egentligen ingenting. Det är ett teknikrum, inte en källare i huset. Nivån verkar inte gå upp mer än 30-40cm om man bara låter det va.

Hoppas det besvarar dina frågor :)

De vet du att de gjorde😉

• Gilla
Erik JS
  • Laddar…
Normalt med nedgrävda pooler så är det en grusbädd under och en dränpump i en hörna, som ska ta hand om grund/regn-vatten, så poolen inte ska vara dränkt under. teknikrum bir då dränerad, men alla gör inte så, om dom grävt själva. Poolfirmorna sätter till 90 % en dränpump.

• Gilla
Erik JS
  • Laddar…
tommib
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
@tommib har inte du dränkpumpar i halvgrisig miljö?
Har du hittat någon lösning som fungerar pålitligt?
Det slutade vara ett problem när jag slutade spräcka så mycket berg :)

Just nu har jag Biltemas billigaste pump (typ 299 kr) och en Meec (?) om jag minns rätt. Bägge med vippa. Biltemas med inbyggd flottör havererade (DP751?).

Den flygtpumpen jag har (samma som länkas i tråden) ligger fortsatt på en hylla för att installeras när jag är helt klar med allt grisande.

Jag har ju byggt mina pumpgropar själv så de är av en adekvat storlek för att en nivåvippa ska få plats. Dessutom har jag larm i den ena, kopplat till hemlarmet.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.