1 608 läst · 52 svar
2k läst
52 svar
Teknikrum vattenfylls, dräneringspump går ej igång automatiskt
I brunnen (sida) som är kritisk om den inte fungerar använder jag en Grundfos KP250 med flottör (av rörtyp). Den hakar upp sig 1 gång av 5000 och därför har jag även en reservpump KP150 med upptejpad vippa och kopplat till en H-tronic.
I frambrunnen har jag en Flygt-pump. Den har aldrig krånglat (4-5 år).
När det är snösmältning eller skyfall går pumparna flera gånger per minut.
Allt är kopplat till Shelly-produkter (relän) som ger pushsignal om till exempel en pump inte slutar att gå eller om reservpumpen går igång.
Därutöver har jag nivåmätare kopplade till en Shelly Uni som varnar om vattnet i brunnen när en viss kritisk nivå.
I frambrunnen har jag en Flygt-pump. Den har aldrig krånglat (4-5 år).
När det är snösmältning eller skyfall går pumparna flera gånger per minut.
Allt är kopplat till Shelly-produkter (relän) som ger pushsignal om till exempel en pump inte slutar att gå eller om reservpumpen går igång.
Därutöver har jag nivåmätare kopplade till en Shelly Uni som varnar om vattnet i brunnen när en viss kritisk nivå.
Hur bred, diameter är det på brunnen?E Erik JS skrev:Jo precis, det är så jag förstått det också, men jag skulle gärna vilja slippa detta då jag inte alltid kan stå vakt så fort det börjar regna så jag måste hitta en lösning - därav trådstarten.
Jag tänker alltså att en dräneringspump av typen jag länkade till med inbyggd nivåvippa kanske är lösningen? Vad tror du?
Den här pumpen är enligt min erfarenhet mycket mycket bra:
Den pumpen är bra, med en magnetisk kontakt i skallen upptill. En med vippa har förmågan att ställa sig mot en vägg om det är trångt, samtt vippans kabel ( klassiker ) vickas av . Dom med nivå i ett rör fungerar skapligt, men kan bli skit mellan flytet och röret så dom kärvar. Går att ta isär och göra rent.D Derbyboy skrev:
Pumpen med nivårör har en magnet också, det är bara kapslingen som skiljer sig mot den Flygt som jag har (ovan)
Min Grundfos KP250 med nivårör hängde sig första gången efter bara en vecka så det va inte smuts som orsakade att den hängde sig. Den va helt ren när jag tog isär röret.
Min Grundfos KP250 med nivårör hängde sig första gången efter bara en vecka så det va inte smuts som orsakade att den hängde sig. Den va helt ren när jag tog isär röret.
Jag har inte mätt röret så kan bara gissa. Säger kanske 35 cm.D Derbyboy skrev:
Blir inte riktigt klok på vilken lösning som är bäst, men är väldigt sugen på att få till en lösning med H-Tronic 3000 med nivåsensorer som aktiverar pumpen. Då spelar det väl ingen roll vad pumpen har för vippa eller om vippan fungerar eller inte?
Vad är fördelen med den pumpen du föreslog?
Det här rör sig om ett teknikrum till pool, så det är inte superkritiskt, men mest tjatigt att behöva springa och aktivera pumpen manuellt. Det är inte hållbart i längden. Vad gör man om man reser liksom.
Alltså man måste ju komma ihåg att H-tronic är relativt billiga saker. Den fyller dessutom för dig ingen funktion om du har en pump som fungerar till 100 procent.
Fördelen med pumpen jag föreslog är att den för mig har fungerat utan ett fel på flera år.
Fördelen med pumpen jag föreslog är att den för mig har fungerat utan ett fel på flera år.
H-tronic använder man bara om
1) man vill pumpa bort en större mängd vatten varje gång pumpen startar, dvs öka volymen mellan start och stop.
2) man har en pump där vippan
/flottörröret gått sönder eller ibland hakar upp sig eller fungerar dåligt för att till exempel pumpbrunnen har en tight diameter.
3) som ett varningssystem som till exempel styr en lampa/siren.
4) man vill få till en ”smart” lösning integrerad i ett hemautomationssystem.
Jag skulle aldrig köpa en H-Tronic enbart för att ersätta vippan/flottörröret på en fungerande pump. Prio ett för dig är att utifrån dina förutsättningar hitta en fungerande pump.
Anledningen till att jag har H-tronic är att min pump i sidobrunnen strulade. Jag skulle som sagt va aldrig börja med en H-tronic.
Svaret är nej på din fråga. Typ av nivåsensor på pumpen spelar ingen roll om dungar en H-tronic. Sensorn på pumpen ska dock ställas i ”on-läge” vilket är enklare med en vippa. Den tejpar du bara fast i röret som tömmer vattnet.
Ett bra sätt att laborera med nivåsensorerna i en H-tribut är att tejp upp dom på ett VP-rör som du sen sticker ner i brunnen.
1) man vill pumpa bort en större mängd vatten varje gång pumpen startar, dvs öka volymen mellan start och stop.
/flottörröret gått sönder eller ibland hakar upp sig eller fungerar dåligt för att till exempel pumpbrunnen har en tight diameter.
Jag skulle aldrig köpa en H-Tronic enbart för att ersätta vippan/flottörröret på en fungerande pump. Prio ett för dig är att utifrån dina förutsättningar hitta en fungerande pump.
Anledningen till att jag har H-tronic är att min pump i sidobrunnen strulade. Jag skulle som sagt va aldrig börja med en H-tronic.
Svaret är nej på din fråga. Typ av nivåsensor på pumpen spelar ingen roll om dungar en H-tronic. Sensorn på pumpen ska dock ställas i ”on-läge” vilket är enklare med en vippa. Den tejpar du bara fast i röret som tömmer vattnet.
Ett bra sätt att laborera med nivåsensorerna i en H-tribut är att tejp upp dom på ett VP-rör som du sen sticker ner i brunnen.
Alla de punkterna du nämner stämmer ju in på min situation?D Derbyboy skrev:H-tronic använder man bara om
- Teknikrum vattenfylls rejält vid regn (iofs för att pumpen inte går igång automatiskt) och måste pumpa bort stora mängder vatten.
- Vippan hakar upp sig och fastnar pga tight pumpbrunn förmodligen.
Men du menar att jag bör skippa H-Tronic och försöka med den pump du föreslog? Vad är speciellt med den? Inbyggd vippa eller någon annan teknik?
Tack för svar!
Jag skulle tippa att H-tronic håller i 5 år, en sensor ligger i vatten hela tiden till exempel. Det borgar inte för en lång livslängd. Priset säger väl en del också….600 kr typ.
Jag uppfattade inte att du hade en bra kvalitetspump som du vill förlänga livslängden med i några år med en budgetlösning (H-Tronic).
Missförstå mig rätt men har du en taskig pump, så är det den du ska byta i första hand.
Varför just den pumpen som jag länkade till har jag inget bättre svar än att:
1) Flygt är ett kvalitetsmärke
2) min har fungerat utan ett problem i flera år. Samtligt har min första pump, en Grundfos som också är ett kvalitetsmärke, strulat.
Jag uppfattade inte att du hade en bra kvalitetspump som du vill förlänga livslängden med i några år med en budgetlösning (H-Tronic).
Missförstå mig rätt men har du en taskig pump, så är det den du ska byta i första hand.
2) min har fungerat utan ett problem i flera år. Samtligt har min första pump, en Grundfos som också är ett kvalitetsmärke, strulat.
Förtydliganden:D Derbyboy skrev:H-tronic använder man bara om
Ett bra sätt att laborera med nivåsensorerna i en H-Tronic är att tejp upp dom på ett VP-rör som du sen sticker ner i brunnen.
1) alltså större mängd än vad en vanlig pump klarar i en vanligt rör, därför att man till exempel störs av att pumpen går ofta.
2) man har en kvalitetspump som man vill förlänga livslängden på några år.
3) går att få till men en vanlig pump om man har ett hemautomationssystem, och/eller en smart plugg.
4) Jag har modifierat min H-tronic genom att i lådan koppla in ett relä, det innebär att pumpen startar vid satt intervall men också att jag kan starta den via telefonen.
Jag vet inte vad min nuvarande pump är för märke, men gissar att det är en billigare modell. Har nyligen tagit över huset och tidigare ägare hade testat ett flertal olika pumpar som alla haft samma problem, dvs de går inte igång när vattnet stiger.D Derbyboy skrev:Jag skulle tippa att H-tronic håller i 5 år, en sensor ligger i vatten hela tiden till exempel. Det borgar inte för en lång livslängd. Priset säger väl en del också….600 kr typ.
Jag misstänker att han inte hade koll på det här med att extern vippa fastnar i röret och därför inte aktiverar pumpen.
Jag har köpt en VONROC med inbyggd vippa som jag tänkte testa som ett första steg: https://vonroc.se/drankbar-pump-900w
Hade först tänkt den dyrare från Grundfos, men såg att flera på Byggahus rekommenderade just VONROC och tyckte den klarade jobbet.
Men ok, då kanske jag kan skippa H-Tronic och fokusera på pumpen i sig. Det enda jag begär är att den ska gå igång när vattnet stiger. Inte så stort krav egentligen. Men visst, om en pump med extern vippa inte har utrymme att lösa ut, då är det inte så konstigt.