MultiMan
F Calle&Lisa skrev:
Jag fick inte blåsan att släppa igår så jag provade att spruta in lite WD40 och nu när jag kommer hem så är det tryck i systemet......
WD40 är direkt olämpligt eftersom det angriper gummi och dessutom gör det trögare. Just därför jag skrev silikonspray istället. Två helt olika produkter.
 
Har du fyllt på luft nu?
 
useless useless skrev:
Har du fyllt på luft nu?
Nej. Funderar om jag ska tömma ganska mycket vatten och sen prova att ta bort ventilen igen. Det gick inte att rubba blåsan igår så det kanske släppt nu.
 
Låt vattnet vara som det är när du fyller luft det är inget problem. När det lossnar och du kommer över 1.5 bar kommer vatten via SÄV ut i spillröret. Om du har en uppfattning om höjdskillnaden som nämndes tidigare kan du få det optimalt i ett svep när du fått loss membranet.
 
GK100 GK100 skrev:
Låt vattnet vara som det är när du fyller luft det är inget problem. När det lossnar och du kommer över 1.5 bar kommer vatten via SÄV ut i spillröret. Om du har en uppfattning om höjdskillnaden som nämndes tidigare kan du få det optimalt i ett svep när du fått loss membranet.
Ok. Ska prova fylla på luft igen. Höjdskillnaden är nästan ingenting. Expansionskärlet sitter precis ovanför acktanken. Pannan är lägre i garaget.
 
Finns inga delar högre i huset tex element?
 
Så länge trycket i systemet är lågt är vattnet inget problem. Du har för tillfället expansionskärlet fyllt med vatten oavsett tryck.
 
GK100 GK100 skrev:
Finns inga delar högre i huset tex element?
Just ja. Golvvärme i badrummet. Ca 1 meter höjdskillnad.
 
L
F Calle&Lisa skrev:
Jag fick inte blåsan att släppa igår så jag provade att spruta in lite WD40 och nu när jag kommer hem så är det tryck i systemet......
vad menar du med tryck i systemet , visar manometern något
F Calle&Lisa skrev:
Men om manometern är på noll kan det fortfarande vara vatten kvar i expansionskärlet?
Det kan det vara , om blåsan ligger motkärlets insida och ingen luft , troligen har temperaturen stigit och då ökar trycket direkt enkigt manometern
Vad står den på nu , kanske 0,5 bar har du möjlighet att pumpa in luft och ventilen inte läcker ( det är vanlig bilventil , har du ingen sno en från bilen :) skämt ) pumpa då till 1,5 bar
Om manometern visar 0,5 bar och du trycker in luft till 1,5 bar så det åt vara så ett tag
 
L Liteavvarje skrev:
vad menar du med tryck i systemet , visar manometern något


Det kan det vara , om blåsan ligger motkärlets insida och ingen luft , troligen har temperaturen stigit och då ökar trycket direkt enkigt manometern
Vad står den på nu , kanske 0,5 bar har du möjlighet att pumpa in luft och ventilen inte läcker ( det är vanlig bilventil , har du ingen sno en från bilen :) skämt ) pumpa då till 1,5 bar
Om manometern visar 0,5 bar och du trycker in luft till 1,5 bar så det åt vara så ett tag
Jag provade nyss att spruta in luft och nu fick jag in litgrann. Sen tog det stopp. Igår va det helt tvärstopp.
 
L Liteavvarje skrev:
vad menar du med tryck i systemet , visar manometern något


Det kan det vara , om blåsan ligger motkärlets insida och ingen luft , troligen har temperaturen stigit och då ökar trycket direkt enkigt manometern
Vad står den på nu , kanske 0,5 bar har du möjlighet att pumpa in luft och ventilen inte läcker ( det är vanlig bilventil , har du ingen sno en från bilen :) skämt ) pumpa då till 1,5 bar
Om manometern visar 0,5 bar och du trycker in luft till 1,5 bar så det åt vara så ett tag
Varje dag jag kommer hem från jobbet har manometern visat noll. Nu idag då va det 1.5 bar.
 
L
F Calle&Lisa skrev:
Varje dag jag kommer hem från jobbet har manometern visat noll. Nu idag då va det 1.5 bar.
Det är mest troligt att exspantionkälret har gått sin väg , för att få stil på det så måste du byta
Det med att trycket går ned ,
En liten förklaring kanske eftersom det är så lite vatten som behövs för att öka och minska trycket , 1 -2 deciliter räcket , knappt det i bland på natten blir det kallare , behövs mera värme , vattnet ökar i volym , på dagen blir varmare , behövs mindre värme , vattnet minskar i volym manometern åker jojo och du blir nervösare , du kommer inte att bli utan värme , det fungerar behjälpligt , men bör åtgärdas av dig , granne eller röris
Tänk på att kärlet är fullt av vatten och väger lika mycket i KG som det är liter vatten i det
väldigt tungt är det att lyfta ner det
 
Expansionskärlet va fullt med vatten,det var anledningen till att jag inte fick i någon luft. Trycket släppte på blåsan när jag släppte ut ganska mycket vatten.
Nu har jag trycksatt kärlet till 0.5 bar och manometern vissar nu strax under 1.0bar.
Tack alla för hjälpen och jag håller tummarna att detta funkar.
 
L
En gång till , du ska släppa ut mer vatten så kärlet bli i princip tomt , och fylla på luft igen ,
det kan bli några gånger , kärlet ska var så gott som tomt när man förtrycker det upp till
0,5 - 0,6 bar och därefter fylla med vatten till 1,0 - 1,2 bar
 
  • Gilla
Flanharry
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.