D Daniel 109 skrev:
Är du säker på det? Med din beskrivning så behöver det inte komma ut mycket vatten för att tappa trycket.
Det har aldrig hänt när jag har varit hemma för det låter i hela huset när den löser ut
 
Om inte expansionskärlet funkar så räcker det att det sipprar ut nån/några dl för att trycket ska gå till 0. Det brukar man inte höra.
 
useless useless skrev:
Om inte expansionskärlet funkar så räcker det att det sipprar ut nån/några dl för att trycket ska gå till 0. Det brukar man inte höra.
Ja det känns som att det är där problemet ligger.
 
Varför skulle det låta när den öppnar? Den öppnar mjukt så det hörs normalt sett inte alls.
 
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle det låta när den öppnar? Den öppnar mjukt så det hörs normalt sett inte alls.
När trycket är högt så låter det jättemycket när ventilen släpper ut. Menar du att det är säkerhetsventilen som är boven?
Jag menar att om den är hel så ska den ju inte släppa ut om inte trycket är för högt.
 
Nej, som jag skrev tidigare så har du problemet i expansionskärlet. Det är möjligt att det kan finnas fler fel. Men börja med att fixa expansionskärlet.
 
  • Gilla
Flanharry
  • Laddar…
F Calle&Lisa skrev:
När trycket är högt så låter det jättemycket när ventilen släpper ut. Menar du att det är säkerhetsventilen som är boven?
Jag menar att om den är hel så ska den ju inte släppa ut om inte trycket är för högt.
Om det inte finns något expansionsutrymme så blir trycket för högt så fort temperaturen stiger nån grad. Det beror inte på att säkerhetsventilen felar, utan på expansionskärlet.
 
När jag trycker på ventilen på expansionskärlet så kommer varken luft eller vatten ut.
Kan man fylla på med luft eller är den trasig?
 
Troligen trasig, men testa att pumpa upp till ca en halv bar (med värmesystemet trycklöst) och se om det står sig över tiden.
 
  • Gilla
Flanharry
  • Laddar…
Det kan vara ventilen som läcker. Den går bra att byta. Men pumpa och kolla om den läcker.
 
  • Gilla
Flanharry
  • Laddar…
Systemet är ca 6 år gammalt.
D Daniel 109 skrev:
Det kan vara ventilen som läcker. Den går bra att byta. Men pumpa och kolla om den läcker.
Provade att pumpa med kompressorn och det går inte att få in någon luft överhuvudtaget.
Tog bort ventilen och ser något svart direkt innanför. Antar att det är blåsan.
 
  • Röd expansionskärl med synlig ventil, tegn på problem med luftinmatning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gummit har nog klistrat fast mot metallen, det händer när den ä utan luft för länge. Man brukar dock kunna få lös den genom att trycka i luft med kompressorn (med risk för att gummit spricker...).
 
Redigerat:
  • Gilla
Flanharry
  • Laddar…
MultiMan
Jag hade sprutat in lite silikonspray i hålet och väntat en stund, det gör underverk för plast och gummi, smörjer och underlättar för blåsan att släppa om den klistrat fast. Helt ofarligt för plast och gummi.

Edit: Möjligen måste man göra det trycklöst på vattensidan först för att igång en fungerande blåsa. Pumpa luft direkt mot vatten utan något utrymme går nog inget bra.
 
Redigerat:
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Jag hade sprutat in lite silikonspray i hålet och väntat en stund, det gör underverk för plast och gummi, smörjer och underlättar för blåsan att släppa om den klistrat fast. Helt ofarligt för plast och gummi.

Edit: Möjligen måste man göra det trycklöst på vattensidan först för att igång en fungerande blåsa. Pumpa luft direkt mot vatten utan något utrymme går nog inget bra.
Jag fick inte blåsan att släppa igår så jag provade att spruta in lite WD40 och nu när jag kommer hem så är det tryck i systemet......
 
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Jag hade sprutat in lite silikonspray i hålet och väntat en stund, det gör underverk för plast och gummi, smörjer och underlättar för blåsan att släppa om den klistrat fast. Helt ofarligt för plast och gummi.

Edit: Möjligen måste man göra det trycklöst på vattensidan först för att igång en fungerande blåsa. Pumpa luft direkt mot vatten utan något utrymme går nog inget bra.
Men om manometern är på noll kan det fortfarande vara vatten kvar i expansionskärlet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.