Varför skulle det låta när den öppnar? Den öppnar mjukt så det hörs normalt sett inte alls.
När trycket är högt så låter det jättemycket när ventilen släpper ut. Menar du att det är säkerhetsventilen som är boven?D Daniel 109 skrev:
Jag menar att om den är hel så ska den ju inte släppa ut om inte trycket är för högt.
Nej, som jag skrev tidigare så har du problemet i expansionskärlet. Det är möjligt att det kan finnas fler fel. Men börja med att fixa expansionskärlet.
Om det inte finns något expansionsutrymme så blir trycket för högt så fort temperaturen stiger nån grad. Det beror inte på att säkerhetsventilen felar, utan på expansionskärlet.F Calle&Lisa skrev:
Det kan vara ventilen som läcker. Den går bra att byta. Men pumpa och kolla om den läcker.
Systemet är ca 6 år gammalt.
Tog bort ventilen och ser något svart direkt innanför. Antar att det är blåsan.
Provade att pumpa med kompressorn och det går inte att få in någon luft överhuvudtaget.D Daniel 109 skrev:
Tog bort ventilen och ser något svart direkt innanför. Antar att det är blåsan.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 611 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 611 inlägg
Jag hade sprutat in lite silikonspray i hålet och väntat en stund, det gör underverk för plast och gummi, smörjer och underlättar för blåsan att släppa om den klistrat fast. Helt ofarligt för plast och gummi.
Edit: Möjligen måste man göra det trycklöst på vattensidan först för att igång en fungerande blåsa. Pumpa luft direkt mot vatten utan något utrymme går nog inget bra.
Edit: Möjligen måste man göra det trycklöst på vattensidan först för att igång en fungerande blåsa. Pumpa luft direkt mot vatten utan något utrymme går nog inget bra.
Redigerat:
Jag fick inte blåsan att släppa igår så jag provade att spruta in lite WD40 och nu när jag kommer hem så är det tryck i systemet......MultiManOriginal skrev:Jag hade sprutat in lite silikonspray i hålet och väntat en stund, det gör underverk för plast och gummi, smörjer och underlättar för blåsan att släppa om den klistrat fast. Helt ofarligt för plast och gummi.
Men om manometern är på noll kan det fortfarande vara vatten kvar i expansionskärlet?MultiManOriginal skrev:Jag hade sprutat in lite silikonspray i hålet och väntat en stund, det gör underverk för plast och gummi, smörjer och underlättar för blåsan att släppa om den klistrat fast. Helt ofarligt för plast och gummi.