46 196 läst · 43 svar
46k läst
43 svar
Tapet bakom stänkskydd i glas?
Jag har fått detta pris på 3 skivor, alla 45cm höga, 160cm + 200cm + 70cm.
Tyckte det var halvdyrt.
Tillverkning
3 st härdat diamant glas
vit folie
Bearbetning
leverans
Montage
Offert pris: 11,685:- inkl. moms
En annan jag pratade med ville ha 5800:- utan montering, men målat på baksidan, och ej härdat.
/Magnus
Tyckte det var halvdyrt.
Tillverkning
3 st härdat diamant glas
vit folie
Bearbetning
leverans
Montage
Offert pris: 11,685:- inkl. moms
En annan jag pratade med ville ha 5800:- utan montering, men målat på baksidan, och ej härdat.
/Magnus
Husägare
· Västernorrland
· 2 495 inlägg
De är i 1,2 meters sektioner och kostar 119:- styck inte speciellt billgtakhagen skrev:
Har själv köpt dessa för att sätta upp ca 2,2 m, Detta är bakom kran ej spis så det kanske inte behövs härdat för mig, dock tror jag inte glaset blir dikt an väggen. Måste kolla detta.
Ramlade in på denna (några år gamla) tråd nu. Massa bra tips och idéer, samt fina bilder - kanonbra!
Har också tänkt sätta glas nämligen. Glasleverantören rekommenderade även till mig ohärdat glas. Läste nåt här om att man skulle ha härdat just pga värmen bakom spis. jag kommer att sätta in induktionshäll. Blir det än mindre viktigt då mde härdat, eller tänker man att det iaf är så att det man lagar på spisen är så varmt?
Har också tänkt sätta glas nämligen. Glasleverantören rekommenderade även till mig ohärdat glas. Läste nåt här om att man skulle ha härdat just pga värmen bakom spis. jag kommer att sätta in induktionshäll. Blir det än mindre viktigt då mde härdat, eller tänker man att det iaf är så att det man lagar på spisen är så varmt?
Normalt sett så behöver inte glaset vara härdat. Det kommer inte så mycket värme från en vanlig spis att glaset spricker. Jag brukar rekommendera att inte ha härdat glas. Om ett härdat glas går sönder så har du en miljon glasbitar över hela köket. Dom är inte så roliga att äta. Om ett vanligt glas går sönder så tar man bort dom spruckna bitarna. Men om man ska ha skruvhål och hänga upp glasen så måste man ha härdat annars går dom med största sannolikhet sönder.
Jag köpte 5mm härdat glas från Värnamo glasmästeri. Kommer inte ihåg priset men det var inte dyrt. Kan vara värt att kolla upp det.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 697 inlägg
Vi beställde från lokala glasmästaren, härdat bakom spisen men vid diskbänken blev det ohärdad, sedan målade jag på baksidan med vit oljefärg (efter tips från glasmästaren då den är inte lika känslig när man monterar)
sedan några plastbitar under för att komma upp från bänkskivan o silicon bakom, under och i skarvarna (inte ovanpå)
Kostade... Hmm någon tusenlapp (plus 500:- extra då jag spräckte en ruta när jag skulle lasta men ställde den så den ramlade... *mutter mutter*)
sedan några plastbitar under för att komma upp från bänkskivan o silicon bakom, under och i skarvarna (inte ovanpå)
Kostade... Hmm någon tusenlapp (plus 500:- extra då jag spräckte en ruta när jag skulle lasta men ställde den så den ramlade... *mutter mutter*)
Ah, där har du en poäng som jag inte ens tänkte på. Att det blir miljoner bitar. Han jag pratade med tyckte dock inte att vi skulle göra allt i en enda längd (3 meter). Utan göra 6mm tjockt och dela upp det i 2-3 bitar, dels för att kunna få det mer tätt mot vägg även om väggen är lite buktande och dels att man kan byta ut bara en del om det ändå skulle spricka.Niq skrev:Normalt sett så behöver inte glaset vara härdat. Det kommer inte så mycket värme från en vanlig spis att glaset spricker. Jag brukar rekommendera att inte ha härdat glas. Om ett härdat glas går sönder så har du en miljon glasbitar över hela köket. Dom är inte så roliga att äta. Om ett vanligt glas går sönder så tar man bort dom spruckna bitarna. Men om man ska ha skruvhål och hänga upp glasen så måste man ha härdat annars går dom med största sannolikhet sönder.
Dock känns det ju mycket snyggare att ta det i en enda bit... Få se hur jag gör...
och nej borra hål hade jag inte tänkt, nån form av list, samt silikonfog är det tänkt. Och sen nån slags riktigt hållbar tejp (fått ett tips på tejp) om jag ska sätta upp nånting att hänga grejer på.Niq skrev:Normalt sett så behöver inte glaset vara härdat. Det kommer inte så mycket värme från en vanlig spis att glaset spricker. Jag brukar rekommendera att inte ha härdat glas. Om ett härdat glas går sönder så har du en miljon glasbitar över hela köket. Dom är inte så roliga att äta. Om ett vanligt glas går sönder så tar man bort dom spruckna bitarna. Men om man ska ha skruvhål och hänga upp glasen så måste man ha härdat annars går dom med största sannolikhet sönder.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 119 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 119 inlägg
Vi funderade länge på samma sak som TS och vår lösning blev både billig och bra:
Väggen var hyfsat jämn men vi spacklade och slipade som man gör vid vanlig tapetsering. Sedan upp med tapeten, en fräck 50-tals inspirerad papperstapet som var ganska dyr. Den går i grönt, vitt och svart så vi brydde oss inte om att vanligt float-glas (fönsterglas) har en liten grönton.
Sedan beställde vi fyra glas hos en glasmästare, vanligt 4mm float-glas och inga hål. Blev inte speciellt dyrt, ca 5 löpmeter och ca en halvmeter högt gick på dryga tusenlappen inkl kantslipning.
Ett parti fick vi dela upp i två bitar eftersom man inte klarade bredare glas än 250 cm.
Från glasmästarens rekommendationer så strök vi detta med att göra hål för eluttagen i glasen. Det krävs speciell utrusning för att göra hål och då bör man ha minst 6mm glas och det bör också vara härdat.
Vi tog också bort aluminiumlisten som jag tänkte ställa glaset på, behövs inte sa han och du kommer att bli vansinnig på allt fett och annat som fastnar där.
Härdat glas behövs heller inte; dyrt och fyller ingen egentlig funktion i ett vanligt kök med induktionshäll. Ett vanligt glas är också enkelt att byta om olyckan skulle vara framme.
Eldosorna som tidigare satt på väggen byggdes igen och ersattes med utanpåliggande uttag som sattes på bänkskåpens undersida.
Sen klippte man ut små halvgenomskinliga plastbitar och satte dessa på bänkskivan mot väggen för att glaset skulle komma upp någon millimeter.
Efter detta så trycktes glaset mot väggen och en vitmålad smyglist (33 x 25) skruvades fast i undersidan av skåparna. Sen var det bara att plocka fram silikonsprutan och fylla i silikon på undersidan och på sidorna. Klart!
Summa:
Glas: ca 1000,-
Silikon: 100,-
Smyglist: 120,-
Eluttag: 100,-
Och detta för en yta på ca 2.75 kvm.
Sedan tillkommer givetvis tapeter, spackel, slipmateriel och tapetklister.
Väggen var hyfsat jämn men vi spacklade och slipade som man gör vid vanlig tapetsering. Sedan upp med tapeten, en fräck 50-tals inspirerad papperstapet som var ganska dyr. Den går i grönt, vitt och svart så vi brydde oss inte om att vanligt float-glas (fönsterglas) har en liten grönton.
Sedan beställde vi fyra glas hos en glasmästare, vanligt 4mm float-glas och inga hål. Blev inte speciellt dyrt, ca 5 löpmeter och ca en halvmeter högt gick på dryga tusenlappen inkl kantslipning.
Ett parti fick vi dela upp i två bitar eftersom man inte klarade bredare glas än 250 cm.
Från glasmästarens rekommendationer så strök vi detta med att göra hål för eluttagen i glasen. Det krävs speciell utrusning för att göra hål och då bör man ha minst 6mm glas och det bör också vara härdat.
Vi tog också bort aluminiumlisten som jag tänkte ställa glaset på, behövs inte sa han och du kommer att bli vansinnig på allt fett och annat som fastnar där.
Härdat glas behövs heller inte; dyrt och fyller ingen egentlig funktion i ett vanligt kök med induktionshäll. Ett vanligt glas är också enkelt att byta om olyckan skulle vara framme.
Eldosorna som tidigare satt på väggen byggdes igen och ersattes med utanpåliggande uttag som sattes på bänkskåpens undersida.
Sen klippte man ut små halvgenomskinliga plastbitar och satte dessa på bänkskivan mot väggen för att glaset skulle komma upp någon millimeter.
Efter detta så trycktes glaset mot väggen och en vitmålad smyglist (33 x 25) skruvades fast i undersidan av skåparna. Sen var det bara att plocka fram silikonsprutan och fylla i silikon på undersidan och på sidorna. Klart!
Summa:
Glas: ca 1000,-
Silikon: 100,-
Smyglist: 120,-
Eluttag: 100,-
Och detta för en yta på ca 2.75 kvm.
Sedan tillkommer givetvis tapeter, spackel, slipmateriel och tapetklister.
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Hur ser det ut i de vertikala skarvarna som är mitt på väggen? Jag kan tänka mig att silikonet jäser in bakom och syns.
Satte själv en lång, och till nästa bygge föredrar jag också att dela upp på längden.
http://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=104214&d=1391357315&thumb=1
Satte själv en lång, och till nästa bygge föredrar jag också att dela upp på längden.
http://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=104214&d=1391357315&thumb=1
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 119 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 119 inlägg
Ja jag skrev fel, menar givetvis på undersidan av överskåpen. Det bygger ju på att man har en list i fronten av skåpet som döljer såväl armatur som uttag (som givetvis är utanpåliggande). När vi tog bort kaklet så var det enklaste att plocka ut hela gipsskivan med kakel och allt och ersätta den med en ny. När man gör detta kommer man också åt kablarna/VP-rören där elen är dragen så att man kan dra om detta för att placera om uttagen.
Den vertikala skarven är fylld med silikon och känns knappt, men visst ser man att det är två olika glasskivor, det går liksom inte att dölja. På jobbet har vi konferensrum som har stora glasskivor som "ytterväggar" och där har man gjort på samma sätt, bara dragit en silikonsträng mellan glasskivorna som man medvetet satt med någon millimeters mellanrum. Känns eller syns knappt.
Den vertikala skarven är fylld med silikon och känns knappt, men visst ser man att det är två olika glasskivor, det går liksom inte att dölja. På jobbet har vi konferensrum som har stora glasskivor som "ytterväggar" och där har man gjort på samma sätt, bara dragit en silikonsträng mellan glasskivorna som man medvetet satt med någon millimeters mellanrum. Känns eller syns knappt.
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 119 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 119 inlägg
Av skissen att döma är det ingen yta som är större än 250 cm så det borde gå att göra ett skarvfritt kök.
Vi beslutade oss i sista stund att bara sätta glas på väggen ovanför diskbänken och strunta i de två väggarna som kommer i vinkel där den slutar men annars så går det alldeles utmärkt att använda silikon för att skarva hörn. Tänk på att akvarium är ihopsatta enbart med silikon!
Där vi inte hade något överskåp (en bit på 80 cm) så köpte jag en liten bit aluminiumlist, Z-list som ser ut som ett trappsteg i profil och gjorde några små diskreta "clips" som jag sedan skruvade fast i väggen.
När glasskivan mötte ett fönster så tog vi i stället vit silikon, dvs. samma färg som fodret.
Vi beslutade oss i sista stund att bara sätta glas på väggen ovanför diskbänken och strunta i de två väggarna som kommer i vinkel där den slutar men annars så går det alldeles utmärkt att använda silikon för att skarva hörn. Tänk på att akvarium är ihopsatta enbart med silikon!
Där vi inte hade något överskåp (en bit på 80 cm) så köpte jag en liten bit aluminiumlist, Z-list som ser ut som ett trappsteg i profil och gjorde några små diskreta "clips" som jag sedan skruvade fast i väggen.
När glasskivan mötte ett fönster så tog vi i stället vit silikon, dvs. samma färg som fodret.
Liknande trådar
-
Någon typ av mögel bakom tapet?
Miljö & Hälsa -
Hej 👋 finns någon som vet vad det här är? Hittade bakom tapeten på skorstenen
Färg, Måla & Tapetsera -
Tapet och putssläpp bakom element
Färg, Måla & Tapetsera -
Tips, hur tapetsera bakom stänkskydd i glas
Kök -
Tapet eller färg bakom glasstänkskydd? Tips välkomna
Kök