Antagligen har det tillräckligt bra vidhäftning.

kan måla din skiva med spec färg som är vattenbeständig och sitter som berget.. lägg silikon kluttar på väggen (neturalhärdande silikon) lägg transparanta klossar i botten och foga in glasbiten istället, ser mkt bättre ut än aluprofiler....

Jag är också intresserad av stänkskydd i glas. Ni som har fixat det har ni bilder så att man kan se det färdiga resultatet?

Nä, jag som skapade tråden har fortfarande inte fått upp nåt stänkskydd ;-)

Men jag har panelat om huset, bytt två fönsterdörrar, tapetserat om i sovrummet, socklat klart alla rum, målat alla garderobsdörrar och annat kul.

Men men, snart kommer jag tillbaka till köket (det kommer nog att ta ett drygt år att bli klar ;-) Ska sätta tröskeln till köket ikväll om min vän med Fein dyker upp.

Jag har på kul köpt en stor bit glad designad vaxduk som jag ska ha bakom glaset. Jag får en någorlunda tåligt material, jag får ut hela i en bit (70 cm x 380 cm). Och för ca 180 spänn.

Men som sagt, den sitter inte uppe än...

Kram och lycka till.

Så här blev vårt glas, med alu-profiler uppe och nere.

• Kök 009.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressant tråd - jag har en lite annan idé - iställt för tapet tänkte jag limma upp/tapetsera med ett helt vanligt bomullstyg. Och därefter glasa in allt så som beskrivs här.
Det är väl inte så stor skillnad på tyg och tapet ?
Tyget kan ju jämföras med glasfiberväv ...

mariaarvidson skrev:
Så här blev vårt glas, med alu-profiler uppe och nere.
Vad är det för aluprofiler och var fick du dem ifrån?
Jag har letat profiler typ "badrumsskåp" där den övre är högre än den nedre så man kan lyfta i och ur glaset men utan framgång.

IKEA har på 1,5-meterssektioner tror jag. Inte speciellt billigt, men enkelt och färdigt. Jag har ett gäng står hemma och laddar...

Är de av modellen att den som skall monteras överst är högre? Jag tyckte mig kunna se något sådant sist jag var inte på IKEA men jag glömde kolla om de var olika höga. Tejpas de eller skruvas de? Skruvar man dem så ser man ju likt förbenat skruvarna genom glaset om man kör klarglas.

Skulle kanske ha sett den här tråden innan jag blev klar med projektet, men nu är det så dags...

Tänkte i alla fall att jag skulle beskriva hur jag gjorde...

Jag bestämde mig för tapet bakom istället för kakel mest för att jag skall sälja lägenheten. Jag ville ha ett coolt utseende, en varm ton, något mönstrat som kontrast till allt det strikta högblanka vita.

Min diskbänk hade en uppvikt kant mot väggen (vet inte om alla har det). Det innebar att jag inte kunde tapetsera direkt på väggen - kanten skulle ju synas med glaset framför och tapeten bakom.

Så jag lade helt enkelt tapeten på glaset med den mönstrade sidan nedåt, skar runt med skalpell och tejpade mot glaskanten runt hela glaset. En av glasmästarna jag pratade med sa att man var tvungen att silikona runt på alla sidor runt glaset för att det inte skulle hamna djur, damm och sånt mellan glaset och väggen, men det kände jag att jag avhjälpte med tejpen. Dessutom blev det ganska enkelt att hantera - bara montera tapeten, ställa dit glasen, silikona i underkant och mellan glasen och skruva upp listen ovanpå.

Jag valde 6mm glas för att göra det starkare, men jag hade ingen lust att betala för härdat glas - det blir tokdyrt. Det blev 360 löpcentimeter glas med 47cm höjd och det kostade 1200kr. (3 meter i bakkant och 60cm på väggen mot toaletten, vilket kanske inte hade behövts egentligen, men jag tyckte det blev snyggare och hållbarare än en målad vägg där.) Sen kostade tapeten 600kr för en rulle. Kaklet jag funderade på kostade 200kr /m2, så det hade blivit 400kr, men med fog, fix, redskap och annat räknade jag med att det skulle kostat en tusenlapp. Eftersom jag värderar min tid och jag löste hela projektet på 4 timmar och komplett kakling säkert hade tagit 20 timmar, förmodligen mer, så kändes timpengen på att slippa jobba på 50kr/h klart värt det.

Listen i överkant: enkel, obehandlad furulist - en som var 8*18mm och en som var 8*38mm. Först satte jag dit glasskivorna, drog ett pennstreck, tog bort glaset (gillar inte att spika runt glasskivor...) spikade på den smala listen knappt en cm över, borrade 5 st 4mm hål i den stora listen, ungefär halvvägs ned, målade den vit, satte glasskivorna på plats, silikonade nere och satte några pluttar i ovankant för att fixera skivan mot den mindre listen.

Dagen efter skruvade jag bara fast listerna på plats. Tyvärr hade de inte hunnit torka ordentligt, så det blev lite färgkladd på glaset, men det var bara att tvätta bort med lite härligt lösningsmedel.

Det största mecket var att få fast tapeten på ett bra sätt. Efter ett tag kom jag på att man skulle använda bred papperstejp som man tryckte mot kanten och bara skära bort tejpen som blev över mot glaskanten med skalpellen. Man skall tejpa på tapeten först så att man kan sträcka den mot glaset ordentligt. Hade jag gjort det så från början hade det gått mycket fortare än fyra timmar.

Det som jag tror kan vara ett problem är om man har en tapet som har för stora mönster, eller är enfärgad så kan det synas om tapeten inte sitter exakt helt fixerad. Med mönstret på denna tapet så såg man små skilnader när man förändrade trycket mot väggen, men inte när den sitter kvar. Jag hade tänkt att använda golvfoam bakom för att få rätt tryck överallt, men jag struntade i det eftersom det inte syns något ändå... Hade jag bott kvar kanske jag hade ansträngt mig lite mer möjligen... Kanske...

Som uppsättningen är nu är det bara att skruva bort listen över, skära upp silikonfogen i underkant och i hörnet, lyfta ur glasskivorna och sätta dit jultapeten eller vad man nu har lust med och sätta tillbaka allt - gissar att det går på en halvtimme att förändra karaktären i hela köket.

• kök.jpg
    Skapa konto
Tjusigt peoe!

Och görbart.

Trådskaparen har fortfarande inte kommt i hamn. Köket fyller ett år som ofärdigt, men jag har i helgen gjort klart sovrumstaket och dragit om telefon/bredband. Att göra finns det visst alltid ;-)

Att tänka på vid val av glas är att välja Optiwhiteglas (du slipper det gröna i glaset då).

Vi valde att tapetsera på en vägg som inte var helt hundra jämn. Sedan sattes glasskivorna upp (3,0 resp 2,7 m) där silicon sattes i nederkant och hörnet. List i överkant. Efter rekommendation från glasmästaren så valde vi bort härdat glas.

• 5 Kök.jpg
    Skapa konto
  • 4 Kök.jpg
    Skapa konto
  • 3 Kök.jpg
    Skapa konto
  • 2 Kök.jpg
    Skapa konto
  • 1 Kök.jpg
    Skapa konto
Tomani: Grymt snyggt kök!
Varför rekomenderade glasmäsatern bort härdat glas? Vad fick ni betala pr. löpmeter?

Vi skall renovera köket med ungf. lika många löpmeter och är därför intr. av vad det kostar.
Har ni möjlighet att byta ut tapeten bakom?

Vi skall inte ha några överskåp så vi får komma på en annan lösning än list, som i sig var riktigt snyggt. (eller kanske man kan använda någon smal L-list bara...tål att tänkas på :) )

Hälsningar frun i huset under mannen ID.

matsblix (eller rättare sagt till frun): Har för mig att det gick på runt 3-4 (material, måttagning, tillskärning, slipning, transport, uppsättning, arbetskostnad).

Enligt glasmästaren så skall det till hyfsade krafter för att ta sönder glaset om det ligger någorluna dikt an därav att vi valde bort det. Kanske är skillnad om man har kids eller är mycket vårdslös med grytor/kastruller.

Har tyvärr inte möjlighet att byta tapet fast det beror på mer praktiska skäl såsom att jag har sålt lägenheten (saknar dock köket...). Självklart att det är möjligt att byta tapet. Fast man är tvungen att ta ner glaset och silicona om det efteråt.

Redigerat:
Snyggt kök! Vi håller precis på att planera för en hel vägg (från bänk till tak) med en liknande tapet, vit botten med svarta blomrankor. Svart friliggande väggfläkt, svart spis och vita högblanka luckor.

Var hos glasmästaren idag och han rekomenderar härdat glas bakom spisen pga värmen. I övrigt går det bra med ohärdat så det blir ju en skarv. Väggen är ca 3 m så det är nog för stort med en skiva ändå. Svårt att få in i huset!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.