Mats-S
X xLnT skrev:
40 år är ju ingenting för tegel.
Ligger ju tegel på många kyrkor som är 150 år eller äldre.
Så länge håller inte betongpannor kan jag lova.
Dom kommer i alla fall hålla min livslängd ut, det räcker för mig :cool:

Jag har själv tegelpannor på sommarstället som är ca 100 år, men med tiden har dom helt klart ändrat formen en del, så dom glappar en hel del där dom ligger. Det händer inte med betongpannor, men som sagt tegel är klart snyggare, skulle aldrig byta till betongpannor på sommarhuset :)

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
G
Mats-S Mats-S skrev:
Dom kommer i alla fall hålla min livslängd ut, det räcker för mig :cool:

Jag har själv tegelpannor på sommarstället som är ca 100 år, men med tiden har dom helt klart ändrat formen en del, så dom glappar en hel del där dom ligger. Det händer inte med betongpannor, men som sagt tegel är klart snyggare, skulle aldrig byta till betongpannor på sommarhuset :)
Tegelpannor ändrar sig inte formässigt. Gamla pannor var ofta väldigt olika direkt från tillverkaren. Vittinge idag är mycket exaktare. Trätak, läckt osv ändrar sig.
Tegel är som porslin typ. En gammal kaffekopp ändrar inte sin form heller, spelar ingen roll hur den ligger, står, uv strålning eller hur varmt kaffe det är i koppen.

• Gilla
DTanner och 1 till
  • Laddar…
Vet inte vilken modell av Vittinge jag fick på mitt tak när det lags om 2015, men vilket skräp, tror inte de håller några 150 år.
Bor inte där längre så jag kan rapportera hur de ser ut nu efter 8 år, men den matta dåliga ytan gjorde att de såg sorkiga ut efter bara ett år.
Pannorna från -58 som plockades ner var av en helt annan kvalitet, även fast det oxå bara var vanligt lertegel.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Jag bytte för några år sedan. Än håller de, men jag håller med om att de jag tog ner var bättre.
De var minst lika gamla som dina.

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Man kan ju med fördel lägga begagnat lertegel. Hedenstet i Trosa har kanske Sveriges bästa sortiment av återvunnet tegel.

G
F fribygg skrev:
Man kan ju med fördel lägga begagnat lertegel. Hedenstet i Trosa har kanske Sveriges bästa sortiment av återvunnet tegel.
Jag tänkte göra det men tyvärr va det mycket dyrare att lägga. Gamla pannor kan ibland vara mycket hårdare brända. Kapade i en hel del pannor från 20 talet, hårda som granit, nya vittinge mycket lättare att kapa med vinkelslip billig- diamantskiva.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Jag tänkte göra det men tyvärr va det mycket dyrare att lägga. Gamla pannor kan ibland vara mycket hårdare brända. Kapade i en hel del pannor från 20 talet, hårda som granit, nya vittinge mycket lättare att kapa med vinkelslip billig- diamantskiva.
Tja, vill man ha återvunna pannor får man sannolikt lägga lite mer tid på både läktning och läggning, den extratimmen har man igen på kanske dubbel livslängd jämfört med betong;)

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Det blir tegelpannor!
Vad säger ni om 1 eller 2 kupig:

Huset är från 1929. Se bild nedan. Hade ni valt enkupiga eller tvåkupiga pannor till detta hus?

1 kupig: Monier Hollander V naturröd
2 Kupig: Bender Tvilling naturröd

• Hus under renovering, byggställningar, isoleringsmaterial, byggavfall, nakna trädgrenar, blå himmel, delvis takarbete, skräp, byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G
Kör på tvåkupigt men oavsett vad du väljer så blir det säkert jättebra(y)

(Vet inte vilken modell av Vittinge jag fick på mitt tak när det lags om 2015, men vilket skräp) Håller med bygghandeln här vill knappt sälja vittings tegel. Mycket blåsor, sprickor o hål.

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.