5 620 läst · 39 svar
6k läst
39 svar
Taktegel måste halveras. Fult?
Dom kommer i alla fall hålla min livslängd ut, det räcker för migX xLnT skrev:
Jag har själv tegelpannor på sommarstället som är ca 100 år, men med tiden har dom helt klart ändrat formen en del, så dom glappar en hel del där dom ligger. Det händer inte med betongpannor, men som sagt tegel är klart snyggare, skulle aldrig byta till betongpannor på sommarhuset
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Tegelpannor ändrar sig inte formässigt. Gamla pannor var ofta väldigt olika direkt från tillverkaren. Vittinge idag är mycket exaktare. Trätak, läckt osv ändrar sig.Mats-S skrev:Dom kommer i alla fall hålla min livslängd ut, det räcker för mig
Jag har själv tegelpannor på sommarstället som är ca 100 år, men med tiden har dom helt klart ändrat formen en del, så dom glappar en hel del där dom ligger. Det händer inte med betongpannor, men som sagt tegel är klart snyggare, skulle aldrig byta till betongpannor på sommarhuset
Tegel är som porslin typ. En gammal kaffekopp ändrar inte sin form heller, spelar ingen roll hur den ligger, står, uv strålning eller hur varmt kaffe det är i koppen.
Vet inte vilken modell av Vittinge jag fick på mitt tak när det lags om 2015, men vilket skräp, tror inte de håller några 150 år.
Bor inte där längre så jag kan rapportera hur de ser ut nu efter 8 år, men den matta dåliga ytan gjorde att de såg sorkiga ut efter bara ett år.
Pannorna från -58 som plockades ner var av en helt annan kvalitet, även fast det oxå bara var vanligt lertegel.
Bor inte där längre så jag kan rapportera hur de ser ut nu efter 8 år, men den matta dåliga ytan gjorde att de såg sorkiga ut efter bara ett år.
Pannorna från -58 som plockades ner var av en helt annan kvalitet, även fast det oxå bara var vanligt lertegel.
Jag bytte för några år sedan. Än håller de, men jag håller med om att de jag tog ner var bättre.
De var minst lika gamla som dina.
De var minst lika gamla som dina.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Jag tänkte göra det men tyvärr va det mycket dyrare att lägga. Gamla pannor kan ibland vara mycket hårdare brända. Kapade i en hel del pannor från 20 talet, hårda som granit, nya vittinge mycket lättare att kapa med vinkelslip billig- diamantskiva.F fribygg skrev:
Tja, vill man ha återvunna pannor får man sannolikt lägga lite mer tid på både läktning och läggning, den extratimmen har man igen på kanske dubbel livslängd jämfört med betongG OMathson skrev:
Det blir tegelpannor!
Vad säger ni om 1 eller 2 kupig:
Huset är från 1929. Se bild nedan. Hade ni valt enkupiga eller tvåkupiga pannor till detta hus?
1 kupig: Monier Hollander V naturröd
2 Kupig: Bender Tvilling naturröd
Vad säger ni om 1 eller 2 kupig:
Huset är från 1929. Se bild nedan. Hade ni valt enkupiga eller tvåkupiga pannor till detta hus?
1 kupig: Monier Hollander V naturröd
2 Kupig: Bender Tvilling naturröd
Liknande trådar
-
Vi måste reparera garagets ytterdörr, byta ut de tunna faner-skivorna
Byggmaterial & Byggteknik -
Småsten i matjord
Gräsmatta -
Måste (eller bör) vägg ha gipsskiva för våtrum bakom våtrumsmatta?
Byggmaterial & Byggteknik -
Kan någon förklara varför jag måste montera vissa hammarband?
Stenhus -
Hur beräknar man hur mycket taktegel man måste köpa?
Tak & Vind