Hej

Jag är helt enig med att han menade den kraftigare underlagspappen men vad jag är orolig för att är att den kanske inte håller i 3 månader eller hur länge det nu tar innan plåtslagaren kan lägga plåten => "lägg papp som tål att vara exponerad"
Samt min "låga lutning".

OK, har pratat med plåtslagaren
Byter till 2200 eller 2500 underlagspapp och lämnar tillbaka det som kommer med lastfärjan imorgon.

K

Låter bra. Kan väl fungera med en pressening i väntan på yttertak? Gärna en riktig, inte lättviktare.

Med den låga lutningen skulle jag förorda ett sådant språngbleck jag visade i tidigare inlägg.

Jag fick ett likadant tak lagt i förra veckan, också ett låglutande valmat tak på veranda. Det blir toppensnyggt!

• Gilla
Sebastian Courel
  • Laddar…
Pressening funkar inte, huset står på toppen av ett berg i Göteborgsskärgård( det blåser som attan mest heal tiden).

Finns inget språngbleck befintliga verandan(som rivs) eller på "förlagan", det får duga med ett nervikt språng..

K

Jag håller med Bernieberg. SEP är en olämplig papptyp. Jag tror ingen plåtslagare vill lägga något ovanpå den. Din förlaga är ett falsat bandtäckt plåttak i aluzink. Det kan inte läggas utan en takfotsplåt som spikas i råsponten under pappen. Fäst därför inte pappen i nederkanten permanent. Håll den på plats med hjälp av en träregel.

akta så din takpapp/underlagspapp inte lyfter då om den ligger oskyddat på taket och det blåser rejält

hfj

Jag kommer att spika och limma, inget droppbleck för det löser MSN genomfart vika ner plåten.

K

Hej

"Förlagan" och befintligt plåttak saknar nämt droppbleck.

Kan inte tänka mig att det behövs om plåten viks över kanten?

K

• Gilla
RiKr
  • Laddar…
Blecket har ju både funktionen att taktäckningen viks runt och därmed fixeras samt om man väljer språngblecket jag visade få en fläns ned i hängrännan. Den första funktionen måste man väl ha så du ska nog inte helt slopa bleck (om jag förstod dina planer rätt).

Med det låga takfallet säger monteringsanvisningen troligtvis att pappen ska spikas dolt så att den nedre delen av varje våd bara hålls fast av klistret. Det kan som sagt släppa om det blåser bra. Kanske kan du spika genombåda våderna i överlappet och smaska på asfaltsklister på spiken men kolla i anvisningarna om det är ok.

Hej

Jag räknar med att klämma pappen med några läkt, temporärt under byggtiden.

Plåtslagaren får vika ner taket i hängrännan, så har han gjort på andra ställen på ön.

Befintligt tak sim rivs har suttit i 40 år på det sättet.

K

Hej

Redo för plåtslagaren, har lämnat nedersta kanten olimmad. Plåtslagaren får bestämma om han vill ha fotplåt eller inte.
Hus under renovering med ny träråstomme för tillbyggnad, med nedersta kanten olimmad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
OBS!!! Kom ihåg att lägga papp även under språngblecket. Språngblecket får ej ligga direkt mot råsponten. Annars kommer råsponten bli dålig av kondens. Finns någon sidan på nätet som visar detta.

Så dubbla lager papp längs ner på taket så lägger plåtslagaren in språngblecket mellan dessa.

Och ingen papp med sand på. Annars kommer det att ligga och skava under plåten när plåten rör på sig.

• Gilla
Krypstocken
  • Laddar…
"Ger upp"
Det är sand, om än fin, på denna underlagspapp
Plåtslagaren får "fixa" det om han så måste lägga ett lager papp till ovanpå....

Nu är det hyfsat regntätt tills han kommer, det får helt enkelt duga tillsvidare.

PS, när jag rev befintlig veranda,så var det underlagspapp, fotplåt, grov ytpapp(med sand) och sedan falsad plåt.

Jag hade också läst om sand inför att jag fick gjort liknande takläggning. Enligt plåtis spelar det roll endast vid stor taklutning eftersom sand då fastnar på skosulan och ger fula repor när man kliver på plåten. På låglutande tak glider man inte när man står på plåten och då spelar det ingen roll. Enligt honom skulle nötning pga. rörelser i plåten vara helt försumbart. Utan att ha erfarenet av plåttak men en del erfarenheter av nötning i ingenjörssammanhang tycker jag att det låter väldigt rimligt.

Hej

Benägen att hålla med, det låg ju dessutom grov ytpapp under den gamla plåten.

I vilket fall som helst så vö tar jsg in plåtis innan nickremsor och ev plåt kommer på plats.

Taket har flera brytningar, se bild.
Obehandlat trägolv på tak med brytningar och trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.