Plockar också in offerter för tillfället. Har fått in en del offerter som sträcker sig mellan 280k-475k(!) innan rot. Rot är mellan 60-80k som man kan dra av. Taket är ett 180kvm sadeltak. Det ska dock upp råspont på hela taket men demontering av pannor ingår inte.
Frågade ena firman om hur lång tid de räknar med att det tar och fick till svar ungefär 2 veckor för 2 man. Saftig timlön måste jag säga.
Funderar nu på att ta in offerter från snickare som inte endast riktar in sig på tak för att jämföra.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
C chris673 skrev:
Har du en gäststuga du behöver byta tak på? Isåfall prova själv att lägga att tak. Jag har lagt tak på ett garage ca 60 kvm med takpapp, strö och bärläkt samt betongpannor. Det tog ca 6 dagar för två personer. Du kan om du är händig och har tid spara in mycket pengar. Företrädesvis görs det på sommaren med långa ljusa dagar och lite nederbörd.
Problemet här är ju att takstolarna tydligen behöver jämnas till lite.. och det ska på råspont på hela taket .. idag verkar det vara ett gammalt spåntak under.. läkt och plåt.. typ (lite mer pyssel)

S Sørstuen skrev:
Sjekket opp litt i forbindelse med bytte av taket på fritidshuset mitt i Torsby, Värmland. 130m2 Offert fra ca. 225 000 til 350 000,-. Bytte fra betogtaksten til platetak. Gammelt hus med spon under takstenen.

Valgte å gjøre jobben selv. Totalsum i underkant av 60 000,- og ca. 160 arbeidstimer. Gjorde alt helt alene og kunne nok spart en del tid med å være to personer på å fjerne takstein og å få takplatene opp på taket. Stillas hadde jeg fra før.

Følgende ble gjort:
Fjerne gammel taksten

Sjekke etter råte og fjerne mye møkk som har samlet seg opp over mange år i spontaket

Skrudd fast alle gamle sløyfer og lekter

Lagt diffusjonsåpen undertak

Nye lekter og sløyfer

Montert takfotbeslag og takrenner

Montert platetak og beslag

Plater og takrenner/beslag ble kjøpt hos Borga.se, sommertilbud på BPD 18, 0,5 mm til 99,- pr m2

- Fint i Torsby. Jag bor i Fensbol, ovanför gamla affären Petteråsen.

- Hade bara Schingeltak sen 1982.
16 x 8 meters hus plus vidbyggt garage på 4 x 8 meter.
Vete tusan vad ytan på taket är.

Lyssnade med några snickare vad ett Planja-tak skulle kosta.
250 - 300 000 kr. Vilket i dag verkar vara otroligt billigt, om man ska leja bort, enligt vad man läser på bl a forumet.

Men allt för dyrt för mig. Jag behöver pengarna till annat.

Schingeltaket fick ligga kvar då det är både tjockt o tätt. Perfekt underlagspapp!

- Köpte allt material. Blev mycket billigare och hade trevligt pyssel som pensionär några sommarmånader.
En snickare hjälpte mig typ 30 timmar med att komma igång på de olika momenten.

Köpte en begagnad komplett Hakiställning i samma veva, ren tur, då den lades ut på lokalbladet.
1.6 x 16 m, tre meter hög.
Hade lite Burton sen tidigare.
Nu sålt halva Hakiställningen. Lånar ut åt bekanta.
Och ska snart måla om timmerstugan.

Har aldrig någonsin sparat så mycket pengar på ett projekt.
Och svårt var det inte.

Enskilt dyrast var plåtslagaren. Men det blev riktigt bra.

.

Redigerat:
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jag håller på att byta tak åt en kund
Från lertegel till bandtäckt plåt.

220 kvm +22 kvm förråd

Vi debiterar 650k före rotavdrag.
Det är inkl allt (utom byte av råspont)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Härligt att det går att få jobb.

Lertegel 132kvm, byte pannor Benders hansa. Ny inplåtning av kupa. Inplåtning av vindskivor.

Fick en offert 2022 på 280k. Känns rimligt.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.