R
Snigla Snigla skrev:
Vårt tak verkar ju kosta 3000 m2 .. om inget tillkommer, men det är inkl "allt".

Jag ogillar offerter (blev inte bättre nu efter denna.. haha).. många år sedan vi "gick på en sån".
Låter dyrt för takpapp..
Ta in fler offerter!!

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
R
Snigla Snigla skrev:
Ställningen är jag väldigt nyfiken på.. vissa är "sketadyra" och andra är mer "normala" i kostnad.. men jag har ingen aning om vad det kostar att hyra per vecka (eller om man hyr per dag?) den skulle ju vara här iaf en månad typ..
Skulle tippa på 6 veckor i ditt fall för att ta höjd för dåligt väder, sedan har ni ganska högt hus utav det jag har sett..
Tror i ditt fall att det är bättre att ta in offerter ifrån en byggare än ren takläggare..

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Låter dyrt för takpapp..
Ta in fler offerter!!
Helt ny råspont oxå…

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Skulle tippa på 6 veckor i ditt fall för att ta höjd för dåligt väder, sedan har ni ganska högt hus utav det jag har sett..
Tror i ditt fall att det är bättre att ta in offerter ifrån en byggare än ren takläggare..
Jag har ju byggarens o plåtisens offerter.. så jag vet hur mycket de ska ha. Takläggaren var bara den jag hade första kontakten med, som blev sambandscentralen.

Alla verkade kunniga och trevliga.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Snigla Snigla skrev:
Jag har ju byggarens o plåtisens offerter.. så jag vet hur mycket de ska ha. Takläggaren var bara den jag hade första kontakten med, som blev sambandscentralen.

Alla verkade kunniga och trevliga.
Som jag sa från början att jag vill/försöker undvika prisspekulationer då det är omöjligt att ge via nätet..
Så det enda rättvisa är många offerter..
Råspont är billigt i sammanhanget.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Som jag sa från början att jag vill/försöker undvika prisspekulationer då det är omöjligt att ge via nätet..
Så det enda rättvisa är många offerter..
Råspont är billigt i sammanhanget.
Det behöver du inte :)

Däremot kanske du faktiskt vet vad det kan kosta att hyra byggställningar en vecka.. (de vill ha runt hela huset. det är en Haki modulbyggställning med 2 m trall.. en större lastzon på framsidan, ett trapptorn och stegar på gavlarna) .. :)

"Mina priser" har jag ju (iaf delvis) och eftersom jag blev så snopen över hur dyrt det blev.. så undrar jag lite över andras offerter/tak... kostnader idag! (priserna har ju gått upp senaste åren, på alla områden)

Sjekket opp litt i forbindelse med bytte av taket på fritidshuset mitt i Torsby, Värmland. 130m2 Offert fra ca. 225 000 til 350 000,-. Bytte fra betogtaksten til platetak. Gammelt hus med spon under takstenen.

Valgte å gjøre jobben selv. Totalsum i underkant av 60 000,- og ca. 160 arbeidstimer. Gjorde alt helt alene og kunne nok spart en del tid med å være to personer på å fjerne takstein og å få takplatene opp på taket. Stillas hadde jeg fra før.

Følgende ble gjort:
Fjerne gammel taksten

Sjekke etter råte og fjerne mye møkk som har samlet seg opp over mange år i spontaket

Skrudd fast alle gamle sløyfer og lekter

Lagt diffusjonsåpen undertak

Nye lekter og sløyfer

Montert takfotbeslag og takrenner

Montert platetak og beslag

Plater og takrenner/beslag ble kjøpt hos Borga.se, sommertilbud på BPD 18, 0,5 mm til 99,- pr m2

• Rött fritidshus med byggnadsställning runt, takbyte pågår från betongtakpannor till plåttak, takpannor har delvis tagits bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett gammalt tak med skadade träbalkar och en undersida täckt av smuts och spillror, och en bit av en sugerör redskap som rengör området.
    Skapa konto
  • Bild av ett gammalt tak på ett fritidshus där några takpannor har tagits bort, förberedelse för att byta från betongtak till platetak. Scaffolding är uppsatt bredvid taket.
    Skapa konto
  • Takbyte på ett fritidshus i Värmland, gammalt tak utan takpannor, antenn och två skorstenar, ställning synlig längs sidan av huset.
    Skapa konto
  • Brunt fritidshus under takrenovering med byggnadsställning runt om, taket är täckt med röda takplattor och lekter, och himlen är klarblå med moln.
    Skapa konto
  • Rött fritidshus med nylagt plåttak i Värmland. Fyra fönster, två skorstenar på taket. Byggställning och byggmaterial intill husets vänstra sida.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
Hybro och 11 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Som sagt är lite nyfiken på andras takofferter.. speciellt de som ni fått senaste året (då priserna är lite mer aktuella för jobb som ska göras nu).

Jag har aldrig bytt tak, har aldrig tidigare tagit offert på ett sådant jobb.. så nu vill jag veta :)

Vi bad om offert på takbyte för några veckor sedan och jag höll på att trilla av stolen när vi fick den igår.. det var som ett nytt hus kostnadsmässigt. Det var lite extra jobb här (en kupa skulle bort, så hela den sidan av taket blev "plant"... mindre risk för framtida läckor) två mindre kupor skulle få plåt ist för trä på sidorna.. och tyvärr visade det sig att vi har ett spåntak under.. så hela taket måste brädas inför sättandet av takpapp.. som var det vi bad om offert för! Dessutom skulle det upp en liten "skorsten" för spisfläkt.. (sen vanliga saker som byggställningar, hängrännor, resor, material osv)

Vi bad om pris både på listtäckning (som var det vi vill ha) vs slättäckning..

Vårt tak är ca 250 m2
Arbetskostnaden var ca 380 000 kr (som vi då kan få rot på)

Har ni bytt tak?
Bett om offert på takbyte?

Hur stort tak har ni?

Vad valde ni för material?
Behövdes något extrajobb?
Enplan? byggtällningar? kupor?
Gjorde om taket fullständigt i somras med byte av undertaksbrädor till ny råspont, diffusionsöppen underlagsduk isf takpapp, ny läkt, lyfta ner allt fint gammalt lertegel försiktigt, högtryckstvätt av alla pannor, upp med dem igen och lägga på plats + tilläggsköp av gamla fina tegelpannor där våra var skadade. Nya takfotsplåtar och nya plåtar runt alla utbyggnader. Nya plåt i ränndalar. Byggnadsställningar. Två nya Velux takfönster (material & montering). Rejäl förstärkning av större utbyggnad med byte av alla takstolar, nytt golvbjälklag (i utbyggnaden) mm. Ommålning av alla utbyggnader i trä + alla plåttak på vindskupor och sånt. Utsugning av gammal isolering (torv) i taket. Inblåsning av cellulosabaserad lösull i takkonstruktionen. Ångbromsduk till insidan.

Totalt gick det på knappt 180 tkr i materialkostnader, byggnadsställningar etc (inkl. 2 st Velux), isolering m m. Arbetskostnad drygt 260 tkr efter ROT-avdrag. Jobbet tog närmare 7 veckor då det i princip blev ett helt nytt tak. Vi tog endast fastpris på plåtjobben. Det stora jobbet tog vi på löpande räkning då det var omöjligt att veta hur mycket jobb det skulle vara när det gamla revs och min erfarenhet då är att offertgivarna måste ta i rejält för att gardera sig. Man hittar alltid nåt som är sämre än väntat när man river i gammalt hus.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Det var billig jämfört med min offert som jag fick
Skulle lägga bandtäkning
På mitt tak. Då skulle vi göra allt klart och plåtisen skulle bara lägga plåt på 340kvm samt en skorsten
Han skulle ha 879000 plus moms för det han fick inte jobbet detta var för 4 år sedan
Det var larvigt
Kollade med kompis vad material skulle kosta tror det va under 60000

• Wow
Snigla
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Som sagt är lite nyfiken på andras takofferter.. speciellt de som ni fått senaste året (då priserna är lite mer aktuella för jobb som ska göras nu).

Jag har aldrig bytt tak, har aldrig tidigare tagit offert på ett sådant jobb.. så nu vill jag veta :)

Vi bad om offert på takbyte för några veckor sedan och jag höll på att trilla av stolen när vi fick den igår.. det var som ett nytt hus kostnadsmässigt. Det var lite extra jobb här (en kupa skulle bort, så hela den sidan av taket blev "plant"... mindre risk för framtida läckor) två mindre kupor skulle få plåt ist för trä på sidorna.. och tyvärr visade det sig att vi har ett spåntak under.. så hela taket måste brädas inför sättandet av takpapp.. som var det vi bad om offert för! Dessutom skulle det upp en liten "skorsten" för spisfläkt.. (sen vanliga saker som byggställningar, hängrännor, resor, material osv)

Vårt tak är ca 250 m2

Har ni bytt tak?

Hur stort tak har ni?

precis bytt tak mha företag.
Hus + garage, tot ca 240kvm
Hus 1.5plan, T-form, 2ränndalar, långa delen av ”T”n okomlicerat. lutning 33gr, korta delen av ”T” mer komplicerat då högt och lutning 45grader. Extrajobb i form av byte av takfönster på den branta sidan, komplett byte takavvattning, små saker som nya bredar.
Omfattning:
byggställning runt hela huset.
Borttagning gammalt plåt, gammal läkt och gammal ”duk”.
Ny diffusionsöppen duk, ny läkt, plåt ”kami terraplegel”. Vi har själv tagit hand om det gamla materialet.
Total tid 3 veckor (beräknades 3-4 beroende på vädret)
Pris 420k SEK efter ROT inkl allt ovanstående. ( ställningen stod för 25% av kostnaden)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:

Vårt tak är ca 250 m2

Har ni bytt tak?

Hur stort tak har ni?

Låter rimligt! köp allt material själv och sen räkna vad som blir kvar på summan så ser du själv, verktyg, bil, löner och skatter mm är ju inräknat 🙄
Sen vill jag vet vart jag kan köpa nytt hus för 380 000kr!

Vera67 Vera67 skrev:
Låter rimligt! köp allt material själv och sen räkna vad som blir kvar på summan så ser du själv, verktyg, bil, löner och skatter mm är ju inräknat 🙄
Sen vill jag vet vart jag kan köpa nytt hus för 380 000kr!
Har ett ringrostigt hus i närområdet som inte kostar det ens (i praktiken köper man tomten med lite skrutt på) :) Men jag menade såklart på 750 000 kr (där finns många hus runt om i sverige,i beboligt skick). För att "lägga till".. kan du också köpa byggsatser från husföretag i dessa prisklasser.. (dvs materialet till ett helt nytt hus)

Har inga problem med materialkostnader (inte ens med lite påslag - även om jag heller inte har några problem att köpa allt material själv.. och få rabatt och hemkörning), eller timpenningarna i sig (de var fullkomligt normala).

Det är ju bara det där med "många små bäckar små blir i slutänden en stor sjö.. eller ett hav..". Därför jag är nyfiken på vad andra fått betala (för olika sorters tak).

Alla inblandade i "min offert" verkar ypperligt kompetenta och var väldigt trevliga att ha o göra med! :)

(dock fick man sig som sagt ett riktigt wake-up-call när det kommer till kostnader för just takbyte)

M
Böt för ca 2 år sen
Normalstort tak, de bytte även två takfönster till nya 3 glas. Nya plåtar och hängrännor osv.

163 gick det på

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jag fick mina offerter i förra veckan så dem är rätt så färska.
Takyta 200m2, nya svarta benders pannor.
En kupa som ska få ny panel, skorsten som ska plåtas in, samt all övrig plåt och tak avattning. Ett takfönster byts och ett till sätts in.
Dem gamla pannorna kommer stt återanvändas som fyllningsmaterial här hemma på gården.

Ena firman körde helt och hållet på fast pris men jag fick själv riva ner pannorna sedan tog dem vid. Deras pris var 150 000 efter rot.
Då bytar dem råspont en meter om runt om hela huset för den är lite risig.

Firma två var något dyrare men jag behöver inte lyfta ett finger.
183 000 efter rot.
Tyvärr ville denna firma inte lämna fast pris på byte av råspont utan dem ville ha sett på löpande + material och det är tyvärr där dem faller.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:

Vårt tak är ca 250 m2

Har ni bytt tak?

Hur stort tak har ni?

Har du en gäststuga du behöver byta tak på? Isåfall prova själv att lägga att tak. Jag har lagt tak på ett garage ca 60 kvm med takpapp, strö och bärläkt samt betongpannor. Det tog ca 6 dagar för två personer. Du kan om du är händig och har tid spara in mycket pengar. Företrädesvis görs det på sommaren med långa ljusa dagar och lite nederbörd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.