Min poäng var inte spänningsnivån utan ett subtilt sätt att tala om att ditt inlägg inte tillförde tråden ett endaste dyft - för alla förstår att det är ett helt vanligt eluttag TS har på vinden.

Är det sonos som är aktuellt så klarar de dessutom allt mellan 100 och 240 volt vilket gör det hela än mer ointressant.

Men nog om detta.

• Gilla
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
B Byggarmike skrev:
visst om man mäter under en topplast och man bor jättelångt från en trafo och har en extrem vädersituation så kan man ha dom värderna som du nämner, men i Sverige har vi 230 volt med några volt upp eller ner på sin höjd dom flesta timmarna på året. 👍
Vänligen släpp denna tråd

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Vad tror ni om detta. Jag kan väl köpa högtalarkabel löst för att dra så långt jag behöver?
https://amzn.eu/d/gm0mNP1

B Byggarmike skrev:
först och främst har vi 230 v i sverige, sedan så vill du paralellkoppla uttag om jag förstår dig rätt, inte seriekoppla. Du bör nog anlita en elektriker för att hjälpa dig med detta.
Är man inte en ung djäkne är det Inte helt lätt eller nödvändigt att komma ihåg att vi numera inte har 220V. Ej heller är det lätt att inte blanda ihop serie och paralellkopplingsbegreppen. Jag gör det själv titt som tätt. Att avsluta med lite elektrikerraljerande, gör ju inte din sak bättre.

Kan komplettera med en liten Göteborsk spårvagnsanekdot.
Det Göteborska ordet "Parra" betyder hastighet. Det påstås komma ifrån att de första spårvagnarnas motorer var seriekopplade som standard men det gick också att PARRA-lellkoppla dom för högre effekt/hastighet, så de fick en djävla parra.

R Rolle85 skrev:
Vad tror ni om detta. Jag kan väl köpa högtalarkabel löst för att dra så långt jag behöver?
[länk]
Jag tror det kommer bli jättebra och att du kommer bli nöjd.

Jag funderade också på takmonterade högtalare när vi flyttade in.. men insåg att trådbundet och tillhörande förstärkare bara blir krångligt. Samt hål i taket om man vill ändra nåt sen.
Jag kör flera Sonos One som är grupperade till ett rum. Går att ställa in de som stereo, så en bli höger och en vänster. Samt Google Assistent så smidigt att lira musik.
Göm de bakom gardiner eller växter så märks de inte, och det är bra tryck i de. Kostar en slant förstås om du ska ha många.

Tyvärr får du skitljud med sonos. Men om du är nöjd med burkigt högst mediokert ljud typ för att ha något i bakgrunden när du gör något annat,typ står i duschen, så blir du säkert nöjd. Provlyssna gärna lite högtalare innan du bestämmer dig.

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Ok men låt oss säga att jag monterar väggmonterat istället, jag kan fortfarande strömsätta från vinden och dra kablar. Vad hade ni tagit som är med blåtand.

Vilka kablar ska dras till respektive högtalare? Ström och ljudkabel?

Varför just haka upp sig på blåtand IKEA har Wifi högtalare av god klass och det finns andra märken för den med större börs.
Blåtand verkar vara sämsta alternativet

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
jag har wifi ja men vill kunna styra den från mobilen och spela musik från telefon

O
R Rolle85 skrev:
Jag skulle vilja ha musik hemma där samma musik spelas i både vardagsrum, kök och matsal. Jag kan gå omkring uppe på vinden och har 220v däruppe. Antar att man kan seriekoppla ström mellan dem och att de ska styras med blåtand?
Vad ska man ha för tre högtalare och en som är ”master”?
Vill du även ha möjlighet att spela olika musik på de tre olika högtalarna olika högt? Eller räcker det med samma musik och samma volym?

Att tänka på med bluetooth-högtalare är att risken finns att din telefon bara kan skicka till en högtalare samtidigt.

En och samma musik på alla högtalare lika högt

RoTe
Hur funkar blåtand då? Hemma hos mig kan jag inte gå runt i hela lägenheten utan att tappa mottagning till högtalaren med blåtand och då bor jag i en tvåa...

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
O
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.