Nya lampan är en plafond/spot med ytterhölje i metall. Kopplingen görs dock i ett utrymme i plast.

Testar att koppla till vit och svart imorgon. Måste koppla bort sockerbiten på kopplingen i taket för att få sladdarna genom plasthöljet så tänkte stänga av strömmen.

Betyder de dubbla kablarna att den är dubbelisolerad? Se bild.
 
Inuti en vit plastarmatur med tre kablar och en kopplingsklämma märkt med L och N för elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dubbelisoleringen uppnås med att det finns 2 oberoende isolationslager mellan spänningsförande ledare och metallskärmen. Ett skal på ledningstråden + ett lager "plastkopp".
 
HasseTeknik skrev:
Dubbelisoleringen uppnås med att det finns 2 oberoende isolationslager mellan spänningsförande ledare och metallskärmen. Ett skal på ledningstråden + ett lager "plastkopp".
Så nej, de dubbla ledningarna ger ingen ledtråd om dubbelisolering. Men en modern armatur utan jord köpt i Sverige är med största säkerhet dubbelisolerad (skulle den få säljas annars, Bo m.fl. ?)
 
Finns ingen anledning att gissa - det ska finnas en tydlig märkning på lampan om den är dubbelisolerad eller ska skyddsjordas. Syns dock inte på bild, men uppenbarligen är denna lampa dubbelisolerad. Notera att sockeln på tidigare bilder visar både och :x För övrigt har jag inga fler synpunkter i denna tråd...låt TS testa.
 
Den nya lampan är tydligen inte såld för svenska förhållandena. Det betyder inte att den är dålig men man måste ju fästa den på ett betryggande sätt.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Den nya lampan är tydligen inte såld för svenska förhållandena. Det betyder inte att den är dålig men man måste ju fästa den på ett betryggande sätt.
Nu ska du inte säga för mycket tycker jag..
Eftersom armaturen sätts fast med bajonettfattning så finns det en motpart. Motparten kan ha en jordanslutning istället.

Så vitt jag förstår så är det precis lika ok enligt regelboken, men Bo kanske vill risa eller rosa detta?
 
Thomas_Blekinge skrev:
Den nya lampan är tydligen inte såld för svenska förhållandena.
Vad är det som säger att TS nya lampa inte är "såld för svenska förhållandena"?
Jag kan inte se/läsa någonstans var den är köpt, vilket märke & modell eller något annat.

Är det att ytterhöljet är av metall och att den saknar skyddsjord? Vi har flera lampor köpta i svenska (fysiska) butiker som har metallhölje men ingen skyddsjord, tittade senast i helgen på flera lampor i affärer som har samma stuk, gemensamt för alla är att alla är dubbelisolerade.

Eller är det att du saknar lappen där det står att den är dubbelisolerad, den behöver inte sitta i kopplingsutrymmet.
 
Lampan är från Ikea så nog är den gjord för svenska förhållanden ;)

Återkommer när jag kopplat in den på vit/svart.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Vi har även en dubbel kvadrat märkning ( klass2) som säger att amaturen inte skall skyddsjordas.
 
Funkade fint med svart och vit kabel! Tack för hjälpen!
Takmonterad spotlight med svart och vit kabel i ett rum med fönster ut mot grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
Hej:) hittade med glädje in på denna tråd då jag befinner i samma situation. Tre kablar från taket: vit svart och röd. Tänkte ge mig in på att försöka att koppla vit och svart idag (enligt er slutsats) i en taklampa som saknar jord. Men när jag såg närmare såg jag markering 380v på anslutningarna.
Vi är nyinflyttade i ett hus som består av både nydragen el samt gamla kablar. I väggarna går det bland annat tvåfasledningar till gamla elradiatorer om jag inte tar miste (el är inte för mig förståeligt;)
Kan det vara annat än 220v i taket? Anslutningen som sticker ut i taket (vardagsrum) har en krok intill och styrs av och på med ”väggswitchen”. Har svårt att tro att annat än en vanlig taklampa skulle sitta där. men blir ju osäker.
 
  • Tre elektriska kablar – vit, svart och röd – i transparenta anslutningsklämmor med "380V" märkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att det står 380 V på kopplingsplinten betyder bara att den är godkänd för max 380 V , inte att ledarna har denna spänning.

Osannolikt att det skulle vara annat än 230 V i takanslutningen.
Ett mätinstrument är bra att ha hemma. Kostar från ca 200 kr.
 
  • Gilla
Woye och 1 till
  • Laddar…
Märkningen på ”sockerbitarna” är vilken maxspänning (& maxström) som skarvlisten klarar av.

Du kan inte anta vad som är vad i dina trådar med hur det ser ut hos någon annan, däremot så kan information i tex denna tråd ge input till din arbetshypotes.

I ditt fall är det följande arbetshypotes:
Vit vara nolla eller tändtråd
Svart vara nolla eller tändtråd
Röd vara tändtråd eller jord
 
  • Gilla
Woye
  • Laddar…
Tack ska ni ha för era svar. ska verkligen köpa mig en mätare. Och därefter försöka lära mig vad den säger mig ;)
Javisst det låter ju helt logiskt att siffran bara är en indikering på spänningen den klarar av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.