Här funkade det inte med att koppla på vit och svart. Blev förvånad då jag fick utslag med elpennan på lampkabeln. Men efter att ha fixat en voltometer så visade det bara ca 10 V. Däremot var det 220 i vit och röd samt 230 V svart och röd. Så nu är lampan kopplad i röd och svart och det fungerar bra.
Innebär detta att det är röd som är tändare och svart nolla och vit nolla?
 
U
W Woye skrev:
Här funkade det inte med att koppla på vit och svart. Blev förvånad då jag fick utslag med elpennan på lampkabeln. Men efter att ha fixat en voltometer så visade det bara ca 10 V. Däremot var det 220 i vit och röd samt 230 V svart och röd. Så nu är lampan kopplad i röd och svart och det fungerar bra.
Innebär detta att det är röd som är tändare och svart nolla och vit nolla?
om du släcker på knappen, mellan vilka färger har du då ström?
 
W Woye skrev:
Här funkade det inte med att koppla på vit och svart.
Stopp här nu, man kopplar aldrig någonting till "vit" och "svart". Du kan inte prova dig fram eller mäta på en helt okänd kopplingspunkt. Det går inte att dra några slutsatser utifrån dessa tre färger du har. Du läste inte Demmpas svar va??

Du måste till att börja med ta reda på ifall det kan finnas en skyddsjord med i spelet här, dvs om rummet har skyddsjordade vägguttag. Då kan röd vara skyddsjord. Även om det "fungerar" att koppla in en lampa mot skyddsjord så är det ett allvarligt fel. Så det behövs mer uppgifter om denna anläggning, när satt det en lampa där senast etc. Och du behöver titta i angränsande dosor etc för att reda ut vad dessa tre ledare är för något. Det kräver lite erfarenhet.

Det låter som att du har ett gammalt rum, och då troligen med krontändning i taket.
 
U Swetox skrev:
om du släcker på knappen, mellan vilka färger har du då ström?
ingen ström alls. Dvs 2-3 V läser mätaren av.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Stopp här nu, man kopplar aldrig någonting till "vit" och "svart". Du kan inte prova dig fram eller mäta på en helt okänd kopplingspunkt. Det går inte att dra några slutsatser utifrån dessa tre färger du har. Du läste inte Demmpas svar va??


Du måste till att börja med ta reda på ifall det kan finnas en skyddsjord med i spelet här, dvs om rummet har skyddsjordade vägguttag. Då kan röd vara skyddsjord. Även om det "fungerar" att koppla in en lampa mot skyddsjord så är det ett allvarligt fel. Så det behövs mer uppgifter om denna anläggning, när satt det en lampa där senast etc. Och du behöver titta i angränsande dosor etc för att reda ut vad dessa tre ledare är för något. Det kräver lite erfarenhet.

Det låter som att du har ett gammalt rum, och då troligen med krontändning i taket.
ja huset är gammalt och blandat av nydragen el med gammal. I detta rum är det gammal. Skönt är dock att elcentralen är ny.
mätte om alla poler nu igen då jag blev orolig över att jag kan begå allvarliga misstag.
När lampan är påslagen är det följande:
Svart röd:229v
Svart vit: 69v
Röd vit 51v (jag måste sett fel tidigare då jag mätte 220 :/ eller...?

avslagen lampa så följande:
Svart röd 2,8
Svart vit 2,5
Röd vit 2,2

tog även en bild hur lampswitchen är kopplad.
Kan det vara så att vit sladd ligger lös och till ingen nytta i taket?

Ps, självklart läser jag alla svar jag får och uppskattar de mycket. Om jag sen missförstår något är en annan sak.
 
  • Gammal strömbrytare med öppet eluttag i vägg visar svarta och vita sladdar, indikerar elektriska problem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U
W Woye skrev:
ja huset är gammalt och blandat av nydragen el med gammal. I detta rum är det gammal. Skönt är dock att elcentralen är ny.
mätte om alla poler nu igen då jag blev orolig över att jag kan begå allvarliga misstag.
När lampan är påslagen är det följande:
Svart röd:229v
Svart vit: 69v
Röd vit 51v (jag måste sett fel tidigare då jag mätte 220 :/ eller...?

avslagen lampa så följande:
Svart röd 2,8
Svart vit 2,5
Röd vit 2,2

tog även en bild hur lampswitchen är kopplad.
Kan det vara så att vit sladd ligger lös och till ingen nytta i taket?

Ps, självklart läser jag alla svar jag får och uppskattar de mycket. Om jag sen missförstår något är en annan sak.
brukar sitta en till dosa ovanför dosan till strömbrytaren, uppe vid taket. Hur är det kopplat där?
 
Det är inte ovanligt att man kan mäta "spökspänningar" på ledare. Särskilt om man använder högohmiga digitalinstrument. Det behöver ej betyda att något är fel i elanläggningen.
Sedan mäts spänning i Volt och ström i Ampere.
 
  • Gilla
Woye
  • Laddar…
U Swetox skrev:
brukar sitta en till dosa ovanför dosan till strömbrytaren, uppe vid taket. Hur är det kopplat där?
här vare bra att titta in. Ser att en koppling saknar dumstrut...Aj!
 
  • Öppen eldosa med oskyddade elkablar och skarvklämmor, en koppling utan isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det är inte ovanligt att man kan mäta "spökspänningar" på ledare. Särskilt om man använder högohmiga digitalinstrument. Det behöver ej betyda att något är fel i elanläggningen.
Sedan mäts spänning i Volt och ström i Ampere.
hur höga kan dessa ”spökspänningar” uppnå till?
Javisst här har jag grundskolan i fysik att lära om. Var inte mitt starka ämne jämte kemi. Känner mig allmänt händig men i ellära bör jag lägga band på mig själv så ja inte gör bort mig.
 
Om du mäter med ett instrument med oändligt hög impedans så kan dom uppgå till samma spänning som i de strömförande ledarna. Moderna digitala multimetrar har inte oändligt hög impedans, men iallafall väldigt hög, så att man mäter 100-200 V är inget ovanligt.
 
J
W Woye skrev:
här vare bra att titta in. Ser att en koppling saknar dumstrut...Aj!
Ah, en sån där rolig där alla färger kan vara allting. Det krävs en del metodik för att hitta rätt och garantera vad det är man kopplar.

Du ska inte trycka in dessa igen utan att åtgärda den nakna kopplingen såklart. Dina dosor är dessutom i plåt.. om du är bekväm med att skala, köp Wago 3-vägs på typ Classe och skala om. Om inte, ring vän som är bekväm eller elektriker.

Även takkopplingen åtgärdas på samma gång med metodik genom att kolla i samtliga tidigare kopplingspunkt ödr och mätning för att bekräfta det man ser
 
  • Gilla
Woye och 1 till
  • Laddar…
U
W Woye skrev:
här vare bra att titta in. Ser att en koppling saknar dumstrut...Aj!
efter att ha sett det där så är min rekommendation att nån tittar på plats, som som det kan gå väldigt fel om man inte har all information
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
W Woye skrev:
här vare bra att titta in. Ser att en koppling saknar dumstrut...Aj!
Där ser du varför man ALDRIG kan lita på färger, eller hur det ser ut hos någon annan.

Man måste alltid mäta och kontrollera på plats, på ett systematiskt sätt.
 
Ok, det ser ut som om den röda vid lampan är nolla, då den är skarvad med en blå i kopplingsdosan. Det är inte vad man kan förvänta sig. Den vita är öht inte inkopplad utan hänger i luften. Och svart är tändtråd. Eller så är blå och röd fast fas, och svart nolla som då bryts i strömbrytaren...
 
  • Gilla
Woye
  • Laddar…
Ja tack för tipsen. Ska se över detta och gå efter rekommendationerna:)

J Jotsat skrev:
Ah, en sån där rolig där alla färger kan vara allting. Det krävs en del metodik för att hitta rätt och garantera vad det är man kopplar.

Du ska inte trycka in dessa igen utan att åtgärda den nakna kopplingen såklart. Dina dosor är dessutom i plåt.. om du är bekväm med att skala, köp Wago 3-vägs på typ Classe och skala om. Om inte, ring vän som är bekväm eller elektriker.

Även takkopplingen åtgärdas på samma gång med metodik genom att kolla i samtliga tidigare kopplingspunkt ödr och mätning för att bekräfta det man ser
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.