Hej.
Har idag ett garage på 160kvm med 2300mm i innertakhöjd utanför detaljplanerat område och sammanhållen bebyggelse som jag vill takhöja till 4500mm i innertakhöjd.
Skrev till kommunen (Hedemora) och frågade om jag behövde göra nånting innan jag börjar. Enligt kommunen ska jag få bygga ut 50kvm utan bygglov och bygganmälan vilket jag tolkar som 50kvm ny byggyta, exempel; jag får på ex min komplementbyggnad på 100kvm bygga ut 50kvm, totala byggytan blir således 150kvm, håller ni med? Handläggaren hos kommunen menar att jag får takhöja på 50kvm av befintliga byggnaden varpå jag svarar att jag inte ska bygga ut utan enbart volymändra byggnaden uppåt (antalet kvadratmeter förblir densamma som innan) dvs en tillbyggnad som ej går att mäta i m² utan i m³.
Han tolkar således plan och bygglagen att en tillbyggnad uppåt även den enbart får ske på 50kvm även om garaget är på 160kvm och jag vill takhöja hela.
Jag vill ju inte takhöja 50kvm och ha 110kvm i lägre innertakhöjd, det är ju fullkomligt värdelöst!
Detta är väl ändå 2 helt olika saker, enligt plan och bygglagen finns inga uttryckliga mått på höjden utöver att den inte ska dominera det tidigare fastighetsbeståndet vilket ej kommer ske.
Jag anser mig ha rätt och att han tolkar de möjliga 50kvm i utbyggnad som kummunen tillåter som att jag bara får takhöja befintlig byggnad på den storleken.
En befintlig byggnad måste man ju få åtgärda i sin helhet. Har jag fel?
Vet att det är olika i olika kommuner men vad har ni för erfarenheter av ändring av befintlig byggnad och speciellt vid höjning av tak?
Har idag ett garage på 160kvm med 2300mm i innertakhöjd utanför detaljplanerat område och sammanhållen bebyggelse som jag vill takhöja till 4500mm i innertakhöjd.
Skrev till kommunen (Hedemora) och frågade om jag behövde göra nånting innan jag börjar. Enligt kommunen ska jag få bygga ut 50kvm utan bygglov och bygganmälan vilket jag tolkar som 50kvm ny byggyta, exempel; jag får på ex min komplementbyggnad på 100kvm bygga ut 50kvm, totala byggytan blir således 150kvm, håller ni med? Handläggaren hos kommunen menar att jag får takhöja på 50kvm av befintliga byggnaden varpå jag svarar att jag inte ska bygga ut utan enbart volymändra byggnaden uppåt (antalet kvadratmeter förblir densamma som innan) dvs en tillbyggnad som ej går att mäta i m² utan i m³.
Han tolkar således plan och bygglagen att en tillbyggnad uppåt även den enbart får ske på 50kvm även om garaget är på 160kvm och jag vill takhöja hela.
Jag vill ju inte takhöja 50kvm och ha 110kvm i lägre innertakhöjd, det är ju fullkomligt värdelöst!
Detta är väl ändå 2 helt olika saker, enligt plan och bygglagen finns inga uttryckliga mått på höjden utöver att den inte ska dominera det tidigare fastighetsbeståndet vilket ej kommer ske.
Jag anser mig ha rätt och att han tolkar de möjliga 50kvm i utbyggnad som kummunen tillåter som att jag bara får takhöja befintlig byggnad på den storleken.
En befintlig byggnad måste man ju få åtgärda i sin helhet. Har jag fel?
Vet att det är olika i olika kommuner men vad har ni för erfarenheter av ändring av befintlig byggnad och speciellt vid höjning av tak?
Fast lag är ju lag, den ska tolkas lika av alla. Jag har inte hittat nått som bestrider min tes att jag ska få bygga efter PBLs riktlinjer utan att han bara missförstått vad jag vill göra och lagen. Jag kommer bygga ändå om han inte kommer till samma slutsats och kan visa att det faktiskt är det som gäller enligt PBL. Jag ville mest med detta höra vad andra fått för svar? Det kan ju hända att jag har fel..
Låter jättekorkat, men det är snårigt med kommuner och bygg. Kanske har de rätt, kanske inte. Är inte avis på dig som behöver handskas med en kommunalarbetare i hedemora, lär inte vara den mest skärpta högskolestudenten som hamnade på den positionen
Ja alltså garaget är ju redan på 160kvm, den storleken är ju vad den är, nockhöjden går ju att få ner med olika vinklar på takstolar och sen är 4500mm inte skrivet i sten. Kan gå ner till 4000mm också. Vad anses som dominerande? Det verkar heller inte självklart..useless skrev:
Med stöd av detta så bör min takhöjning enbart kunna bli begränsad av "dominerande" storlek? Bostadshuset är på 160kvm varav 130 är markplan, och garaget alltså 160kvm, nockhöjden på huset är ca 6,5m.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ovanstående gör det hela lite klarare. Din kommun har alltså en områdesbestämmelse som begränsar komplementbyggnaders storlek till 50 kvadrat eller 50% av huvudbyggnaden.
Då gäller inte de generella reglerna längre, så tyvärr verkar svaret du fått från kommunen vara korrekt.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja och nej tycker jag, garaget är ju redan byggt, jag köper reglerna vid nybygge, dvs att jag får smälla upp ett 50kvm garage 4000mm högt utan bygglov, men nu står ju byggnaden där och ska enbart takhöjas. Söker inget bygglov för att takhöja en befintlig byggnad utan isåfall blir det ett helt nybygge. 👍
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Komplementbyggnad/Attefallshus
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga komplementbyggnad på strandskydd
Bygglov -
Bästa uppvärmningssystem för 40 kvm komplementbyggnad
Värdering med komplementbyggnad
Fråga angående villa & komplementbyggnad