Om ägandet är 50/50 så kan du enligt lag tvinga fram en försäljning ifall den andra delägaren vägrar sälja ut sin andel.

Men det betyder att utomstående har rätt att buda vilket gör att broderns andel kan bli dyrare än ni tänkt er.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
I vår familj har vi pratat lite om att driva ett ställe som ett bolag. När man skall göra en större renovering görs en ”ny emission” för att få in mer pengar i bolaget. De ägare som bidrar till renoveringen får i slutändan större andel av ägandet i stället, gentemot övriga som inte tryckt in medel
GlennB GlennB skrev:
Klart hon inte vill, hon är inte ägare av stugan och om hon skulle gå in och domdera skulle det säkerligen försvåra elelr till och med förstöra hennes relation med sin pappa.

Det som försvårar det hela är ju att skadan förstör byggnaden, om det inte hade varit så, då hade man ju helt enkelt fått finna sej i att den ena delägaren inte ville lägga mer pengar, nu blir det ju knivigare.

Men har brodern något emot att taket renoveras alls ? om man bortser från den ekonomiska aspekten ?
Han är inte emot takbyte utan det är hans ekonomi som förhindrar honom.
 
Då är det nog dags att sälja då. Om det läcker så rasar ju värdet snabbt om man inte gör något.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
När det finns ett pågående läckage behöver man ju inte fundera på om taket behöver lagas längre. Har ni de ekonomiska medlen så kör på och byt ut taket. Se till att dokumentera skadan så att det är odiskutabelt att det behövdes i efterhand.
Informera bridern om planerna, men vänta inte på acceptans. Stugan behöver räddas nu. Sen får du kräva ersättning i efterhand.

Kräv inte pengar av döttrarna, men se till att de är informerade om problemet.
Kan han inte bara hävda att taket inte behöver bytas ut utan att vi borde reparerat läckan?
 
G Gestur123 skrev:
Han är inte emot takbyte utan det är hans ekonomi som förhindrar honom.
Okej, går det inte att låsa genom att hans ägarandel minskar med motvsrande kostnad då ? ..Där känns det som att döttrarna kanske vill ha ett ord med i laget också förvisso, och kanske betala istället.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Det låter inte rimligt på ett gamalt eternittak. Jag kan inte tänka mig att någon skulle göra så. Ska man ful laga billigt så slänger man nog på ett plåttak uppepå. Men det är inget jag rekommenderar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
G Gestur123 skrev:
Kan han inte bara hävda att taket inte behöver bytas ut utan att vi borde reparerat läckan?
Vem ska reparera då? Han lär väl inte ha råd med det heller. Köp ut honom.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är det med ev. kronofogde, processande, etc, ett rimligt alternativ det riskerar bara bli en pågående släktkonflikt med återkommande problem, en teoretisk lösning men ser den inte som realistisk, men det kan bara ts svara på.
Efter 10 års diskussioner om tak och andra vad vi tycker nödvändiga renoveringar, så har vi landat i att juridiken tyvärr är nog den enda vägen framåt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Då är nog juridikens bästa hjälp (hot om) tvångsförsäljning enligt 6 § samägandelagen. Jag säger hot om, för när man gjort tydligt att den enda vägen framåt man ser är att avveckla samägsndet kan man ju också erbjuda brodern att köpa ut honom eller göra affären till bästa möjliga pris via en vanlig mäklare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vem ska reparera då? Han lär väl inte ha råd med det heller. Köp ut honom.
Bra fråga, under dessa 10 år, så är det vi som löst läckande rör, toalett som slutat fungera mm. Men han har betalt mindre saker som färg men skulle vi komma med en större kostnad är det nog risk att han börja krångla.
 
D Daniel 109 skrev:
Det låter inte rimligt på ett gamalt eternittak. Jag kan inte tänka mig att någon skulle göra så. Ska man ful laga billigt så slänger man nog på ett plåttak uppepå. Men det är inget jag rekommenderar.
Takstolarna är gjorda av virke från egna skogen, men tyvärr lite klena i dimension så det är att plocka bort eterniten och sedan ersätta något som helst väger så lite som möjligt.
 
A ajn82 skrev:
Asbesttak som läcker borde dock hjälpa till att hålla nere marknadsvärdet.. Och med tanke på nuvarande prispress på marknaden kanske ett fritidshus med större renoveringsbehov inte attraherar så många köpare.
Dessutom är huset byggd på mark som ägs av en släktstiftelse, så det måste transporteras bort(Vilket gör det mer eller mindre värdelöst i det skick det befinner sig om det inte är någon släkting som köper det.)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
En massa kloka synpunkter tusen tack, godman eller tvångsförsäljning känns som de två alternativen framåt.

Om min mamma ansöker om en god man (enligt §3 i samäganderättslagen) kan då han ta in offerter på takbyte och sedan skicka halva fakturan till hennes bror eller har han inte befogenhet till det?
 
Varje delägare har rätt att ansöka hos tingsrätten om att egendomen i dess helhet ska säljas på offentlig auktion enligt 6 § samäganderättslagen.
Då kan TS lösa ut och ta över hela fastigheten.
Det är att göra barnen verklig orätt att låta de samäga en sommarstuga eller fastighet. Barnen har ofta olika intresse och förutsättningar. Kommer dessutom sabo-äkta makar in i bilden så är syskonkärleken förstörd.
 
G Gestur123 skrev:
Dessutom är huset byggd på mark som ägs av en släktstiftelse, så det måste transporteras bort(Vilket gör det mer eller mindre värdelöst i det skick det befinner sig om det inte är någon släkting som köper det.)
Har ni ett arrende med byggnad på ofri grund är det mycket svårt att värdera. Värdet blir säkert lågt och ingen annan kommer vara intresserad att köpa in sig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.