Kronofogden hjälper bara till att driva in skulder. De fastslår inga skulder, finns det en tvist om skulden är det rätten som kan skå fast den. Inte kronofogden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Är det med ev. kronofogde, processande, etc, ett rimligt alternativ det riskerar bara bli en pågående släktkonflikt med återkommande problem, en teoretisk lösning men ser den inte som realistisk, men det kan bara ts svara på.
 
D Daniel 109 skrev:
Kronofogden hjälper bara till att driva in skulder. De fastslår inga skulder, finns det en tvist om skulden är det rätten som kan skå fast den. Inte kronofogden.
I detta fall finns en skyldighet för delägarna att betala lika mycket, dvs otvistigt om ena parten inte betalar, och du kan få ett utslag.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Men det kankse är läge att begära fösäljning av hela stugan nu enl. samägande lagen, innan taket repareras. Det borde göra att risken för utomstående budgivare minskar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Ett bra sätt är att prata med delägaren och ge honom ett bud för sin del, dra bort halva kostnaden för nytt tak. Antingen köper ni ut honom, eller döttrarna, om vi vill ha dessa som delägare.

Eftersom han är bosatt utomlands använder han säkert inte huset ofta, säg att han är välkommen när han vill och inte behöver ha något ansvar kvar.

Alt 2 är att kräva försäljning via tingsrätten men det är ganska dyrt och krångligt och kan ta tid.

Om personen är omedgörlig lägg upp fakta för båda alternativen och be honom välja. Ni måste stå på er.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
I detta fall finns en skyldighet för delägarna att betala lika mycket, dvs otvistigt om ena parten inte betalar, och du kan få ett utslag.
Tvisten handlar ju om huruvida åtgärden är nödvändig. Den är uppenbarligen inte otvistig. Jag skulle inte blanda in kronofogden mot mina syskon i första taget.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Tvisten handlar ju om huruvida åtgärden är nödvändig. Den är uppenbarligen inte otvistig. Jag skulle inte blanda in kronofogden mot mina syskon i första taget.
Ja, svaranden kan ju neka och kräva prövning i tingsrätt, det är hans rättighet.Det finns bra familjer och trasiga familjer, jag utgår från att TS bror inte ingår i den först nämnda…
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Exakt, kronofogden kan inte fastslå skulder, bara driva in skulder man är överens om eller har fastslagits av rätten. Kronofogen är med andra ord inte till någon nytta här.
 
D Daniel 109 skrev:
Exakt, kronofogden kan inte fastslå skulder, bara driva in skulder man är överens om eller har fastslagits av rätten. Kronofogen är med andra ord inte till någon nytta här.
Jo, det kan få fart på den snåle brodern..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
När det finns ett pågående läckage behöver man ju inte fundera på om taket behöver lagas längre. Har ni de ekonomiska medlen så kör på och byt ut taket. Se till att dokumentera skadan så att det är odiskutabelt att det behövdes i efterhand.
Informera bridern om planerna, men vänta inte på acceptans. Stugan behöver räddas nu. Sen får du kräva ersättning i efterhand.
Menar du detta ur ett juridiskt perspektiv, eller tycker du bara att det är rätt sak att göra? Brodern känner ju till att taket läcker och vägrar ändå, så jag har svårt att se att det skulle gå att tvinga av honom medel utan att det först utsetts en god man som beslutar att renoveringen måste ske.

Jag sällar mig till den som säger att TS mor bör se till att upplösa samägandet. Antingen genom utköp eller försäljning. Det verkar inte finnas rimliga förutsättningar att äga fastigheten ihop.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Det där är mer ett rimligt moraliskt sätt än ett juridiskt korrekt sätt. Men jag ser det som fullt rimligt att det i efterhand skulle gå att kräva betalt för utgiften på juridisk väg om det skulle behövas. Det är ju väldigt tråkigt att behöva gå den juridiska vägen.
Min tro är att brodern inser behovet när skadan blir tydlig under arbetet.

Men ja, rådet är mer vad jag tycker än en korrekt juridisk väg.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Menar du detta ur ett juridiskt perspektiv, eller tycker du bara att det är rätt sak att göra? Brodern känner ju till att taket läcker och vägrar ändå.
Fast brodern tror ju inte på att taket läcker eftersom han "vet" att eternit håller för evigt.

Nej, jag tror på tvångsförsäljning i detta fall, och att TS då lägger bud. Kan med lite tur bli riktigt billigt att bli ägare till hela huset på det sättet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Kan med lite tur bli riktigt billigt att bli ägare till hela huset på det sättet.
Det beror ju helt på marknadsvärdet, som vi väl i te vet något om. Å andra sidan brukar väl affektionsvärde som av en händelse samvariera med marknadsvärde i såna här fall.

Men i sak håller jag med. Läge att sälja.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ett bra sätt är att prata med delägaren och ge honom ett bud för sin del, dra bort halva kostnaden för nytt tak. Antingen köper ni ut honom, eller döttrarna, om vi vill ha dessa som delägare.

Eftersom han är bosatt utomlands använder han säkert inte huset ofta, säg att han är välkommen när han vill och inte behöver ha något ansvar kvar.

Alt 2 är att kräva försäljning via tingsrätten men det är ganska dyrt och krångligt och kan ta tid.

Om personen är omedgörlig lägg upp fakta för båda alternativen och be honom välja. Ni måste stå på er.
Håller med här. Samägande inom släkten är krångligt. Framför allt om man har olika ambitionsnivå. Bästa vore att övertyga morbrodern om att ni/eran mor får köpa ut honom.

Låter dock onödigt krångligt att göra avdrag för halv takrenovering. Känns enklare att bara göra en värdering av stugan (med läckande tak) och använda det som bud.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Asbesttak som läcker borde dock hjälpa till att hålla nere marknadsvärdet.. Och med tanke på nuvarande prispress på marknaden kanske ett fritidshus med större renoveringsbehov inte attraherar så många köpare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.