Skulle behöva lite hjälp. Tänkte bygga ett fribärande innertak med OSB och två lager gips. Blir en hängande last på ca 25-30kg/m2. Spannvidden är 4,25m och cc600 mellan bjälkarna. Nedböjning på 1 cm är inget problem. Behöver borra några hål för rördragning. Klarar jag mig med 145x45 eller 170x45?
 
I ett snabbt överslag kommer jag fram till att 45x145 bör räcka om du använder konstruktionsvirke av C24 klass.
 
Låter jättebra, har du tagit hänsyns till att jag måste borra några hål i bjälken?
Kanske att jag kör på 170 bara för att vara på säkra sidan.
 
Vad innebär några hål?
 
Behöver göra några hål för rördragning. Störts blir för 20mm flexrör. Kan fördela ut dem med lite avstånd mellan hålen.

En följdfråga på lasten. Kommer ställa takbjälkarna på en del av väggregeln, ca 40mm. Sjävla regeln är 45x95. Behöver göra så för att inte få kontakt med befintlig vägg. Funkar det, eller måste takbjälken vila på större yta?
Se bild CAD-bild som visar detalj av väggregelns stöd för takbjälkar för rum-i-rum konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här är en typ av rum-i-rum lösning för ökad ljudisolering.
 
Enstaka 20 mm hål spelar ingen större roll. Undvik bjälkarnas över- och underkanter och gör hålen hellre nära upplagen än mitt på bjälken.

40 mm upplagslängd är i minsta laget, man brukar rekommendera minst 70 mm. Det finns säkert någon bra lösning på det, t.ex. i form av något beslag, men då behöver man se en detaljritning för att kunna göra rätt bedömning. Bjälkarna måste kunna fästas in ordentligt och stagas mot vippning.
 
Okey, vad bra, tror jag kör 170 ändå bara för att vara säker.

Kanske något vinkeljärn och sedan plattjärn på sidorna. Skulle de funka?
Hur detaljerat behöver det vara?
 
Tar du 45x170 räcker det med C14. Vinkeljärn och plattjärn av lite kraftigare sort funkar säkert bra. Jag tror du grejar detta utan att behöva redovisa mer.
 
Känns bra. Min magkänsla säger att det borde klara lasten. Men känns tryggare när ytterligare en person tror det oxå
 
Vill bara bolla infästningen på andra sidan också. Kommer som sagt vara ett semi rum-i-rum så den andra infästningen görs mot fasadvägg. Stabiliserar så inte regeln tippar med ett vinkeljärn (ej på skiss). Teknisk skiss av en väggkonstruktion som visar dimensioner och detaljer för infästning med en anmärkning om att kapa en 170 mm regel till 140 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måste alltså kapa ut 30 mm ut min 170 regel, så bara 140 mm kvar. Kanske lika bra att gå på C24 klass i alla fall eller är det överkurs?
 
Bra detaljredovisning, den underlättar diskussionen! Man bör inte jacka ur en bjälke i underkanten på det sättet. Vid bjälkars ändpunkter kan det vara OK att jacka ur på ovansidan. (Dock inte där bjälken fortsätter över ett stöd på mitten av sin längd) I det här fallet bör bjälkens undersida vila på någon form av beslag. Kanske ett plattjärn som bockas och viks över "hammarbandet". Varför måste du jacka ur?
 
Paint är så underskattat =)

Förstår inte riktigt hur du menar med "plattjärn som bockas och viks över "hammarbandet"", kanske kan du utveckla det?

Anledningen till att jag måste jacka ut är för att undersida regel skall ligger några cm under de befintlig mellanbjälkarna så att de blir frikopplade. Detta kommer öka ljudisoleringen väldigt mycket.

Skiss över golvläggning och ljudisolering med dimensioner och materialspecifikation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag mellan bjälkarna sitter det kryss av 45x45 men där tänker jag mig ändra så det blir en "kil" enligt skissen ovan. Man har gjort på det sättet där ventilationsröret är draget. Fast kilen är upp och ner då och ger mer stadga, men jag tänker att det borde funka ändå???
Bild på en öppen takkonstruktion med synliga bjälkar och mellanbjälkar, ventilationsrör och korsade 45x45-träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så här tycker jag du skall göra: Använd konstruktionsvirke 45x145 klass C24. Såga sedan av 5 mm på reglarnas blivande ovansida så att de får formatet 45x140. Sågningen kan du göra i bandsåg, byggsåg, handcirkelsåg beroende på vad du har tillgång till. Sänksåg med styrskena ger ett mycket bra resultat. Lägg upp bjälkarna utan jackning på ytterväggen. Denna konstruktion blir stabilare än den du ritat upp. Nedböjningen blir marginellt större men fortfarande runt 1 cm.

De diagonalställda stöttorna som syns på bilden är en sk krysskolvning som ökar stabiliteten i bjälklaget ovanför. De kan du inte ta bort eller ändra riktning på ostraffat. Egentligen skulle du behöva lägga in en extra golvbjälke vid sidan av ventilationskanalen alternativt skruvlimma livförstärkande brädor på de berörda bjälkarna.
 
En annan variant för att kompensera för borttagen krysskolvning i facket med ventilationstrumman är att ersätta den med kortlingar i samma dimension som golvbjälkarna ursågade bara för själva trummen,
 
Tror jag har utrymme att köra på 45x145 rakt av utan att minska den. Så det känns lovande, om jag bygger om kryskolvingen.

Har lite svårt att förstår vad du menar gällande uppstyningen. De man ser på fotot ovan är som det ser ut idag från snickarna. Så du kanske menar att snickarna borde har skruvlimmat förstärkande bräder, satt en extra golvbjälke eller kortling med hål för ventrör?

Skulle jag behålla kryskolvingen som den ser ut idag så kan jag inte "fälla in" min 45x145 för innertaket enligt skiss ovan utan att jacka ur regeln så ovansida kommer under krysset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.