Förlåt mig. Jag har blandat ihop din tråd med en helt annan. Jag återkommer lite senare.
 
En limträbalk 42x180 som sågas ner till 42x120 klarar större last och nedböjning än 45x120 C30. För att undvika spill kan du ju klyva en 42x240 på mitten.

Ber om ursäkt för mitt förvirrade svar. Jag har skrivit flera inlägg de senaste dagarna på en annan tråd som också handlar om tak.
 
Men är det inte viktigt välja rätt kvalite på limtrå om det ska klyvas har för mig att dom lägger in mindre hållbart trä i mitten på en limträ balk men kanske inte på så veka dimensioner eller.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Slå bort krysskolvningen och lägg dit kortlingar istället. Sen jackar du ur dom så får du plats med 45x145 som du tänkte från början. Klart det blir marginelt svagare med en urjackad kortling än krysskolvningen men det kanske är överkomligt.

Ritning som visar krysskolvning urtagen för 45x145 träbjälke inom ett byggnadsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
smurfen72 skrev:
Men är det inte viktigt välja rätt kvalite på limtrå om det ska klyvas har för mig att dom lägger in mindre hållbart trä i mitten på en limträ balk men kanske inte på så veka dimensioner eller.
Det stämmer den ska inte sluta på c som står för Combined tex L40c
 
justusandersson skrev:
En limträbalk 42x180 som sågas ner till 42x120 klarar större last och nedböjning än 45x120 C30. För att undvika spill kan du ju klyva en 42x240 på mitten.

Ber om ursäkt för mitt förvirrade svar. Jag har skrivit flera inlägg de senaste dagarna på en annan tråd som också handlar om tak.
Är du säker ? en limträ och en C30 har väl ungefär samma böjhållfasthet längs fibrerna ?
 
Elasticitetsmodulen för limträ klass L40s när det gäller deformation är 13200, för konstruktionsvirke klass C30, 12000. En klart relevant skillnad. Mellan de olika hållf klasserna för konstruktionsvirke är skillnaden 1000. Dvs C35 är 13000 och C24 11000.
 
justusandersson skrev:
Elasticitetsmodulen för limträ klass L40s när det gäller deformation är 13200, för konstruktionsvirke klass C30, 12000. En klart relevant skillnad. Mellan de olika hållf klasserna för konstruktionsvirke är skillnaden 1000. Dvs C35 är 13000 och C24 11000.
E modulen skiljer typ 10% men regeln har större area så skillnaden blir liten
 
Men skillnaden i böjmotstånd är bara 7%. Poängen med mitt första inlägg var bara att framhålla att en limträbalk var minst lika bra som konstruktionsvirke i klass C30 (som var svårt att hitta), och det var ju ett korrekt påstående.
 
Jo, här har det skrivit en del. Brukar få mail när det händer saker i mina trådar, men funkade inte denna gång.

@Finndjävel.
För att minimera arbetet så är det bättre att behålla krysskolvningen och gå på 120mm hög regel så länge den klarar belastningen.

@justusandersson
Tyvärr verkat inte 42x240 vara någon standard dim, har googlat men utan att hitta någon återförsäljare. Och som du skriver så blir det rätt mycket spill om man inte kan använda en balk till två. Där emot finns 56x270 att få tag på, men bra mycket dyrare än 42 bredden. Kanske kan man gå ner på höjdmåttet lite då, typ klyva en 56x225?

Såg nu även att standard längd är 4 m och 6 m, och då jag behöver 4,3 m så måste jag ju gå på 6 m. Kan man skarva en limträbalk med metallbleck? Annars blir det väldigt dyra spillbitar.
 
En kluven 56x225 är faktiskt snäppet bättre än en 42x120. Att skarva limträ på längden tror jag inte på i det här fallet. Marginalerna är ju rätt små. Jag tror du får specialbeställa och räkna med en längre leveranstid. Sedan blir det alltid lite spill...
 
justusandersson skrev:
En kluven 56x225 är faktiskt snäppet bättre än en 42x120. Att skarva limträ på längden tror jag inte på i det här fallet. Marginalerna är ju rätt små. Jag tror du får specialbeställa och räkna med en längre leveranstid. Sedan blir det alltid lite spill...
Borde inte vara omöjligt, får kolla med byggvaruhuset.
 
justusandersson skrev:
Bra detaljredovisning, den underlättar diskussionen! Man bör inte jacka ur en bjälke i underkanten på det sättet. Vid bjälkars ändpunkter kan det vara OK att jacka ur på ovansidan. (Dock inte där bjälken fortsätter över ett stöd på mitten av sin längd) I det här fallet bör bjälkens undersida vila på någon form av beslag. Kanske ett plattjärn som bockas och viks över "hammarbandet". Varför måste du jacka ur?
En liten anekdot om det här med att jacka ur:

I Göteborg bodde vi i ett grupphusområde.
Alla hus var likadana, och alla hade fristående garage på vår lilla gata.
Vintern 2009 - 2010 (sista året vi bodde där) snöade det rejält, och den ena grannen efter den andra var uppe på garagetaket, som var platt och låglutande, och skottade snö, som låg 30 - 40 cm djup.
Så även jag, för säkerhets skull.
En av mina närmaste grannar log överlägset och undrade varför vi gjorde så, det var ju onödigt.

Nåväl, dagen efter stod grannen uppe på sitt garagetak och skottade som en galning.
Ett par av takbjälkarna hade spruckit/spräckts där de var urjackade och låg över väggens bärlina,
och taket säckade betänkligt.

Grannen var professor i byggnadsfysik i trä- och betongkonstruktioner på Chalmers :D
 
  • Haha
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Funderar på val av stående väggreglar för den vägg som kommer bära upp innertaket. Kommer använda 45x95 cc600, men måste man ha C24 eller räcker C14? Anledningen till frågan är att ex byggmax inte har c24 i sitt sortiment här i stan. Takets totalvikt är ca 500-600 kg.

//Niklas
 
När det gäller frågan om att bedöma stolpars bärförmåga är den så kallade knäcklängden en viktig faktor. Men eftersom jag utgår från att stolparna skall byggas in i en vägg och därmed låsas i sidled behöver man inte tänka mycket på den aspekten. En enda 45x95 regel av C14 klass kan med en knäcklängd på 0,8 meter klara upp till 24 kN dvs ca 2400 kg. Om stolpens knäcklängd är 2 meter klarar den 4,8 kN dvs ca 480 kg. Allt bedömt i den svagaste riktningen. Jag nämner detta främst av pedagogiska skäl. Du kan tryggt köra med C14.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.