Än en gång tack för hjälper.
Bra förklaring :)
 
Taket är på gång, bara ett till lager gips nu.
Men skulle behöva råd hur jag fyller igen hålen som blev i gipset för vinkeljärnen? Gipsskiktet är synligt från rummet så de måste fixas. Måste fyllas igen, att dölja med list funkar inte då rummet skall vara ljudtätt. Vanligt spackel eller någon typ av filler? Måste vidhäfta mot OSB, metall och gips.
Gipsskiva med synligt vinkeljärn och skruvar monterade mot OSB-skiva, behöver spackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funderar även om vanlig finspackel vidhäftar på akrylfog? Har fogat mellan gipsskivorna men måste spackla för slutfinishen.
 
Någon som har kolla på detta? Lite OT men känns onödigt att starta en ny tråd.
 
Sätt tillbaka biten du skar ur men ta ur lite på baksidan för plåten. Har du fogat gipsen före du ska spackla skarvarna ?
 
Då får jag nog sågs ut nya bitar :)

Det stämmer, fog mellan skivorna. Nu efteråt känns det mindre genomtänkt men när det gjorde var tankarna på att bara göra rummet så tätt som möjligt. Så, går det att spackla ovan på?
 
Jag skulle bara spacklat över. Men låt det torka länge mellan lagren. Så tjockt spackel krymper ganska mycket. Att passa in en gipsbit sparar sannolikt kalendertid med kräver nog lite mer arbetstid.
 
Spackla hålet med gipsbaserat spackel, tex Ardex Ardumur 828, eller motsvarande. Spackla skarvarna med pappersremsa. Först spackel, sedan pappremsa i vått spackel, och sedan spackla över. Det är svårt första gångerna man gör det.
 
Eftersom det inte är två skivor som rör sig i förhållande till varandra så behövs inte pappersremsan. Det funkar att använda det spackel du har.
 
Sjyst tack för svaren :)
 
Köpte en liten burk one strike filler idag, ska prova på ett av hålen så får vi se hur det går.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.