messijah messijah skrev:
Han sa nämligen att deras arbetare får 4000:- per person och dag.
Så gubbarna har en bruttolön på 80 papp i månaden (4k*20 dagar) ?

F Festlund skrev:
Tänk på att du inte riktigt kan räkna på deras lön som arbetskostnad, hur lite eller mycket dom än får med tanke på att dom även ska tjäna lite pengar också till företaget.
Just det ja, det har jag glömt att räkna med men har ingen aning om vad ett företag tar ut procentuellt i vinst på arbetet med.

D Dilato skrev:
Så gubbarna har en bruttolön på 80 papp i månaden (4k*20 dagar) ?
Haha ja tydligen om man får lita på arbetsledaren :p Men förmodligen är det väl arbetsgivaravgifter och sånt medräknat i dom pengarna skulle jag gissa på.

K
messijah messijah skrev:
Har nu ringt och snackat med arbetsledaren för 2 dagar sedan. Jag räknade 650:- per timme för arbetarna sa jag. Så 7 arbetare under 10 timmar = 45.500:-. Sa sedan att jag tyckte materiallet också var högt räknat men att eftersom jag inte har någon specificerad faktura så har jag inget att gå på mer än vad jag får googlat fram. Han frågade då vad mitt slutpris var, och jag tänkte att jag kan vara lite schysst med tanke på att de egentligen skulle varit här längre och avsatt tid för det. Så jag sa att jag kan betala för 7 arbetare med 650:- i timmen, och för det dubbla dom var här, alltså 20 timmar. Det är 91.000:-. Sen drar vi rot på det. så säg 63.000:- plus material, administrationskostnader vilket jag inte har en aning om. Så jag sa att jag kan erbjuda 120.000:-

Då fårgade han vad orginalfakturan var på (Han hade tydligen inte koll på det?) Och när jag sa 165.000:- Så påstod han att mina avdrag på 45.000:- var alldeles för mycket och att han hade fått högre uppifrån att han max kunde få ge mig ett avdrag på 20.000:-. Så 140.000:- kunde han gå med på sa han (det är ju 25.000:- dock). Jag sa att han kunde höra av sig till mig om dom var villiga att ta mitt bud på 120 samt att jag tyckte 140 var alldeles för högt. Sa även att eftersom jag inte har någon specificerad faktura så kan jag inte räkna ordentligt utan får gå efter marknaden. Sa även att jag har rätt till en specificerad faktura enligt lag men det verkade han inte jättesugen på att ge verkade det som.

Dock så fick jag lite info från honom då han nog försa sig lite. Han sa nämligen att deras arbetare får 4000:- per person och dag. Så det är ju lägre än vad jag räknat i timlön t.o.m.

Sen när jag sa att jag drog rot på 91k, så sa han att så kan jag inte räkna. Ifrågasatte då vad han menade och han påstod att jag inte kan räkna med roten eftersom dom ändå får betala momsen? Förstår ännu inte vad han menar men jag sa till honom att det är självklart att jag kan räkna bort roten.

Nu i efterhand så känner jag så här att jag förmodligen kommer att kolla med någon takläggare vad dom ska ta för att byta enbart pannor, vindskivor och stuprör på mitt tak. Den summan på den offerten jag får där kommer jag att ha till grund som jag betalar den här firman, vilket säkert är mindre än 120k också.

Sen får firman göra vad dom vill med det. Jag kommer att skriva utförligt vad jag betalar samt vad jag betalar för. Om dom går till inkasso så funderar jag på att anmäla dom, men frågan är om jag går enbart till ARN eller om jag kan göra ytterligare anmälningar på dem? Har aldrig varit med om ett oseriösare företag innan.
Detta är ju ett skolboksexempel! Kanonbra jobbat och du sätter dig i en mycket bättre position. Synd bara att du behövde göra det efteråt och inte före, för att kunna bedöma offerterna lite bättre innan..

Bestrid ev. inkassokrav som kan komma och hänvisa till tidigare korrespondens med företaget där du även bestridit deras faktura. Deras nästa steg då om de inte accepterar ditt erbjudande på 120k är att gå till tingsättten där det blir ett småmål (=> 3000-4000kr i kostnad vid förlust utöver det som man tvistar om). Således inte så dyr process som man kan tro, dock kan dom bli lite väl utdragna tidsmässigt på någonstans runt 6-12 månader. Enda som jag ser att du nu skulle kunna göra är att faktiskt betala 120k av fakturan och därmed hålla inne det belopp som du anser oskäligt. Åligger därmed företaget att i tingsrätt bevisa rimligheten i det som de begär, men med det förarbetet så har jag svårt att se hur de kan komma upp i sånna summor som skiljer (rimligtvis kanske det skiljer lite grann om du missat något material etc. men knappast så mycket dom de begär).

Ang. ROT så räknar du rätt, det timpris som ligger till grund är det som de fakturerar till kund, inkl. moms. Vilket är en fullt rimlig timkostnad, dyrare än så ska du inte betala.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Begär egenkontrollprotokollen från firman.

messijah messijah skrev:
Har gjort en egen uträkning där jag beräknar materialkostnad och arbetskostnad. Har även lagt till övriga kostnader då jag kan ha missat något som administrativa kostnader t.ex.

Skulle ni säga att den här uträkningen ser korrekt ut? Har tagit ut extra material med tanke på spill.

Alla dessa priser är räknade med moms vilket kanske blir lite missvisande om ett företag hade köpt materialet.
En sak är väldigt galet i det sätt du tänker.
Om nu arbetarna får 4000 i lön per dag som du skrev tidigare, så tillkommer ju för det första även sociala avgifter. (om de inte bara är "underkonsulter") Vad företaget betalar dem per dag har inte det minsta att göra med vad du ska betala. Tar man tex in en it-konsult för 1200 kr i timmen så kan jag lova dig att hans månadslön inte ligger på 192 000 i månaden, oftast inte hälften av det heller. Fö så ska väl företaget gå med pluss för själva arbetet med, annars är det inte så stor vits med att driva företag.

Efter lite googlande kostar en takläggare ca 450-650kr per timme. Du skriver att de varit där 9 timmar per dag och 7 pers dvs totalt 63h
Sen har det säkert varit en del arbete och förberedelser innan de varit på plats med, samt restid. Så jag skulle snarare räkna med 650 kr i timmen multiplicerat med den tid jag uppskattar att de kan ha lagt ner på detta både på plats och innan.

Redigerat:
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
A
Mitt förslag är att du snabbt som fasiken tar ut en besiktningsman som undersöker arbetet och underlagsduken.

Om duken/pappen är kass slänger du ut 120-140 tusen då hela jobbet behöver göras om igen.

Utifrån vad du skriver känns det som att du blir totalt blåst på pengarna och den enda chans du har är att hitta fel på deras fackmannamässiga utförande för att få dem att göra hela jobbet rätt.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
M MangeH skrev:
En sak är väldigt galet i det sätt du tänker.
Om nu arbetarna får 4000 i lön per dag som du skrev tidigare, så tillkommer ju för det första även sociala avgifter. (om de inte bara är "underkonsulter") Vad företaget betalar dem per dag har inte det minsta att göra med vad du ska betala. Tar man tex in en it-konsult för 1200 kr i timmen så kan jag lova dig att hans månadslön inte ligger på 192 000 i månaden, oftast inte hälften av det heller. Fö så ska väl företaget gå med pluss för själva arbetet med, annars är det inte så stor vits med att driva företag.

Efter lite googlande kostar en takläggare ca 450-650kr per timme. Du skriver att de varit där 9 timmar per dag och 7 pers dvs totalt 63h
Sen har det säkert varit en del arbete och förberedelser innan de varit på plats med, samt restid. Så jag skulle snarare räkna med 650 kr i timmen multiplicerat med den tid jag uppskattar att de kan ha lagt ner på detta både på plats och innan.
Jo jag räknade på 650 i timmen när jag ringde till arbetsledaren men då sa han att de får 4000 per dag vilket jag tar som att arbetsgivaravgifter är inräknat i. Det är polacker som kommer ut och gör jobbet så jag tvivlar på att det är några som är högavlönade utan företaget vill casha hem så mycket som möjligt. Sen räknade jag 20k i övriga avgifter när företagets faktura säger 11k så högre räknat är det ändå ifall jag missat någonting. Grejen är ju den att då jag inte fått en specificerad faktura, så är ju det bästa jag kan göra då är ju att gissa mig fram efter hur jag tror marknaden ser ut tyvärr.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
messijah messijah skrev:
Jo jag räknade på 650 i timmen när jag ringde till arbetsledaren men då sa han att de får 4000 per dag vilket jag tar som att arbetsgivaravgifter är inräknat i. Det är polacker som kommer ut och gör jobbet så jag tvivlar på att det är några som är högavlönade utan företaget vill casha hem så mycket som möjligt. Sen räknade jag 20k i övriga avgifter när företagets faktura säger 11k så högre räknat är det ändå ifall jag missat någonting. Grejen är ju den att då jag inte fått en specificerad faktura, så är ju det bästa jag kan göra då är ju att gissa mig fram efter hur jag tror marknaden ser ut tyvärr.
Oavsett vad så om en byggfirma tar in en underleverantör så vill de givetvis tjäna på jobbet själva. Om de inte gör det så varför ska de utföra arbetet? Så vad företaget betalar dem är irrelevant

• Gilla
Borstnejlika
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.