macgunde macgunde skrev:
Var det nerskrivet i offerten vilken kulör det skulle vara på plåten? Eller bara muntligt med den första som slutade? Vilken information fick den nya av dig och hur?

En offert är ett fast pris oavsett om det går snabbare annars får man köra löpande alternativt takpris exempelvis. Komma i efteråt och tycka tycka det gick för fort när man godkänt en offert funkar inte.
Fast det som kommit överens om i "fastprisofferten" utfördes ju inte.
Enligt offert skulle underlagsduk samt läkt bytas, nu gjordes inte detta med hänvisning till nuvarande skick.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Fast det som kommit överens om i "fastprisofferten" utfördes ju inte.
Enligt offert skulle underlagsduk samt läkt bytas, nu gjordes inte detta med hänvisning till nuvarande skick.
Jo och avdrag gjordes som godkändes..?
 
macgunde macgunde skrev:
Jo och avdrag gjordes som godkändes..?
Nej det är väl det som diskuteras?
Ursprungsoffertens höjning av material godkändes.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Nej det är väl det som diskuteras?
Ursprungsoffertens höjning av material godkändes.

Sen i kommentarerna så sänktes det med 8000 eller vad det var för att vissa saker var i gott skick.
 
macgunde macgunde skrev:
Sen i kommentarerna så sänktes det med 8000 eller vad det var för att vissa saker var i gott skick.
Och det har inte ts accepterat. ;)(y)
Delvis eftersom det är ihopklumpat i offert och faktura, arbetskostnad och material.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Och det har inte ts accepterat. ;)(y)
Ok jag uppfattade det som att han gjorde detta. Dumt att köra på utan ok.

Då skapar man sig problem, kommunikation mellan båda parter är viktigt .
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Jag säger att jag kan gå med på dettaen att jag då inte tänker betala samma pris som den första offerten jag fick vilket han säger att vi löser.
indirekt så är det godkänt, att låta jobbet fortsätta utan att fått en summa direkt ligger på TS, att få sänkningar och höjningar på print är viktigt för att slipp tjafs i efterhand för ok parter.

Vad jag förstått så är det fakturan som kommit inte offerten?
 
Alltså jag fick ju tag på arbetsledaren efter att arbetsgruppen stått.och väntat på svar i 15 minuter och sa då att jag ville att fakturan skulle sänkas om inte allt arbete utfördes. Svaret var "Vi löser det". Men en sänkning är ju allt från 1 spänn till hela fakturan så lite kasst att man inte fick något ordentligt svar.
 
Läkt och papp ihop kostar väl över 8000 utan arbete? Känns extremt snålt avdrag om de i princip bara kastat av pannor, slängs på pannor bytt vindskivor och rännor.

Ge dig inte, han lurar dig.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Alltså, lite av själva vitsen med att byta tak är att man byter pappen/underlagsduken, egentligen mer än själva ytskiktet. Tegelpannor t.ex kan man plocka ner och lägga om då man byter undertak som har gjort sitt.
Och läkten blir ju då bytt i samband med detta. Råsponten däremot kan ju vara som ny under det. Men pappen åldras definitivt.
Känns som de dragit en riktig rövare! Det är bra att du inte betalat något än. (y)
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 3 till
  • Laddar…
K
Överlag så tycker jag 164k är väldigt dyrt för att byta tak på ett hus som är 47kvm. Så redan från början känns det som väl vedertagna marginaler.

Både material och arbete för att byta papp/vindduk samt spik- och bärläkt är garanterat dyrare än 8k. Så nog har dom sett detta som ett enkelt och snabbt sätt att tjäna en hel del pengar på. Speciellt eftersom det är materialet de dragit ner på och inte arbetskostnaden, betyder ju att dom går ytterligare plus med rot.

Typexempel på varför hantverkare inte alltid har så bra rykte, använder oklara uttryck som ”vi löser det” och inte alls är särskilt tydliga innan arbeten startar.. Tråkig men nyttig läxa att lära sig
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Skrev ett lång utlägg som jag smsade och mailade företaget igår att jag bestrider fakturan.

Först för att jag anser att arbetskostnaden är fel då dom lämnade den oförändrad men enbart utförde en mindre del av arbetet som var med på offerten.
Sen över för att jag bett om en specificerad faktura i en veckas tid men inte fått någon. Har ringt dom dagligen men arbetsledaren som även skickat fakturan hänvisar mig till någon annan, och låter lika förvånad varje gång jag ringer igen och påpekar att den andra killen inte ringt upp.

Det sista jag påpekade var att allt material som ska forslas bort och slängas ligger kvar. Enligt offerten så ska det bort och arbetet ska vara klart innan dom skickar faktura. Nu var dom här imorse och hämtade allt sånt material förmodligen efter påtryckningar.

Men jag anser fortfarande att arbetskostnaden är fel. Så jag answr nu att jag har 3 alternativ.

1. Jag fortsätter bestrida fakturan och kanske i värsta fall låta det gå till tingsrätten vilket kommer att innebära en jobbig process.

2. Jag betalar de delar jag anser är rätt, vilket är allt utom arbetskostnaden och bestrider arbetskostnaden.

3. Jag betalar hela den nya fakturan men att jag betalar den under protest, och förmodligen gör en anmälan till ARN i samma veva.

Har aldrig behövt göra så här innan så vad rekommenderar ni och vad ger mig minst huvudvärk?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
1 eller 2 lägger jag min röst på.

1, företaget måste ju kunna speca delposterna mer noggrant i fakturan än "material, arbete och övrigt"

2, är du ok med firmans avdrag á 8000:- på material så är kanske detta bästa vägen framåt.

8000:- lät dock lite lågt för att inte byta läkt, underlagsduk mm.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K
Absolut inte 3, helt verkningslöst i praktiken.

Vänta på en specificerad faktura och betala därefter det som är rimligt. Bestrid det som du anser är orimligt. Är det belopp du bestrider inte så stort (max ca 25k) så hanteras det som småmål i en tingsrätt - om det nu skulle gå så långt. Det är ingen jobbiga process alls, och heller inte särskilt dyr. Kan dock dra ut lite på tiden eftersom allting hanteras skriftligen så det är där som ledtiderna infinner sig...
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Okej tack för tipsen, då fortsätter jag att bestrida fakturan.

Jag försöker fortfarande kontakta firman varje dag för att få tag på någon att diskutera fakturan med. Är det ens lönt eller lika bra att lägga ner det med? Har skrivit vilka tider och dagar dom kan kontakta mig om dom skulle behöva ringa. Bollen borde ju vara på deras planhalva nu tänker jag.

Ni med erfarenhet om detta, hur går jag vidare nu? Borde jag kontakta ARN så dom kan göra ett ärende utav detta eller vänta ut detta ytterligare?

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.