19 262 läst · 66 svar
19k läst
66 svar
Takbox på autobahn
H hempularen skrev:Höga hastigheter ger en del ibland oväntade effekter.
Jag körde en Ford C-max som hyrbil i Munchen området för ett par år sedan. Den hade dels egenheten att vid kraftig lutning som "karusellen" i ett parkeringshus, så kom den inte upp ens med full gas på ettan, blev tvungen att slira mig upp på kopplingen. Inte så roligt att få motorstopp i spiralen i parkeringshus, med en bil man inte är vän med.
Men den kändes helt OK på Autobahn, körde i 160, och skulle åka av på en extremt snäll avfart. ingen kurva alls. Så jag bara släppte på gasen och lät bilen rulla ut på avfarten. Den började genast kränga lite mer än jag väntade mig, men ingen fara. DÅ upptäckte jag att bilen var överstyrd när den krängde lite. Så jag blev tvungen att styra ca 15 grader åt vänster för att bilen skulle gå rakt svagt mot höger. Det kändes väldigt obehagligt. Med normal ratthantering skulle bilen ha nypt åt höger och troligen slagit runt.
Faktiskt den absolut sämsta bil jag någonsin kört. Jag hade någon månad innan haft en annan C-max som hyrbil i södra Frankrike. Den orkade inte heller upp för en relativt brant backe, ens på ettan. Jag antog att det var fel på den. Annars hade jag inte accepterat att få en sådan som hyrbil i Munchen senare.
Även att bromsa från hög hastighet är något man bör pröva på en fri vägsträcka, om man aldrig gjort det förut. Jag körde på autobahn i 180 en gång, och i en väldigt svag vänsterkurva stod plötsligt trafiken helt still. Det gick bra att bromsa, men det var betydligt längre bromssträcka än jag väntat mig, så det kändes som att min marginal krympte rejält i förhållande till min säkerhetsnivå. Min uppfattning om hur mycket fri sikt som behövs för en sådan hastighet var klart fel.
Var det inte C-Max som Robert Colin hade extrema bekymmer med i halka och utnämnde till både under och överstyrd samtidigt?
Det är troligtvis nån lastväxlingshistoria i kombination med nån konstruktionsmiss med risig geometri och för mjuk sättning som gör att tex bakhjulen får för sig att ändra toe åt det mer out-hållet när trycket släpper på bakvagnen.
Jag har haft extremt obehagliga överaskningar på en Honda Civic (den varianten med torisionsfjädrar bak som kom 2015 eller nåt sånt) som också fick för sig att överstyra men det var efter ganska påtaglig provokation. Har haft en Porsche som levererades med fel fjädrar bak som var tokmjuka. Resultatet av det var naturligtvis konstant understyrning tills en dämpare bottnade och då okontrollerbar toköverstyrning. Det var inte kul alls och tog ett tag att reda ut vad som var fel.
Fast du förespråkade riskutbildning, vet inte om det finns för vuxna människor som redan har körkort.T Thomas_Blekinge skrev:Jag säger inte att 130-160 är farligt. Jag säger att köra med fullastad takbox och sniffa mot 200 som TS gjort är bara dumt och oansvarigt, oavsett trafik och väg. Minsta undanmanöver och kärran slår runt. Eller en oväntad brovind. Eller nån som kör ut bakom en lastbil. Nödbromsning. mm.mm.
Och detta gäller oavsett hur många tyskar som kör på det viset.
Me det är väl inte så jättesvårt att se att det du beskriver ovan är risksituationer och TS har väl aldrig hävdat att han kör som en idiot? Det är SKILLNAD på att köra fort och att köra farligt, vad är det som gör det svårt att förstå?
Medlem
· Blekinge
· 10 505 inlägg
Ingen hävdar själv att han/hon kör som en idiot. Men att köra uppemot 200 med en fullastad takbox är att köra som en idiot.F fsn skrev:Fast du förespråkade riskutbildning, vet inte om det finns för vuxna människor som redan har körkort.
Me det är väl inte så jättesvårt att se att det du beskriver ovan är risksituationer och TS har väl aldrig hävdat att han kör som en idiot? Det är SKILLNAD på att köra fort och att köra farligt, vad är det som gör det svårt att förstå?
En körkortsutbildning är bara en grundläggande utbildning. För att vara en säker bilförare krävs mycket mer. Därför är försäkringspremierna mycket högre för yngre bilförare. TS har visat mycket tydligt att han/hon inte är en säker bilförare.
Om du tar körkort för professionell trafik så ingår riskutbildning, kunskap om lastning, mm. Vanligt B-körkort verkar vara för slappt med detta.
Du har ju fel hels tiden, yngre förare har högre försäkringspremie för att dom som grupp helt enkelt kostar försäkringsbolagen mer.T Thomas_Blekinge skrev:Ingen hävdar själv att han/hon kör som en idiot. Men att köra uppemot 200 med en fullastad takbox är att köra som en idiot.
En körkortsutbildning är bara en grundläggande utbildning. För att vara en säker bilförare krävs mycket mer. Därför är försäkringspremierna mycket högre för yngre bilförare. TS har visat mycket tydligt att han/hon inte är en säker bilförare.
Om du tar körkort för professionell trafik så ingår riskutbildning, kunskap om lastning, mm. Vanligt B-körkort verkar vara för slappt med detta.
Det är ganska anmärknigsvärt att man kan göra den bedömmningen, att TS är en idiot bakom ratten på distans utan att vare sig ha varit på plats eller träffat personen i fråga. TS kan mycket väl vara betydligt säkrare bakom ratten i 150 än vad du är i 100..
Och du säger det baserat på att inte ha varit på plats, träffat TS eller sett bilen, är ganska anmärknigsvärt att man kan göra den bedömmningen. Nästan så man funderar på om TS inte skulle rapportera det som ärekränkning.T Thomas_Blekinge skrev:Ingen hävdar själv att han/hon kör som en idiot. Men att köra uppemot 200 med en fullastad takbox är att köra som en idiot.
En körkortsutbildning är bara en grundläggande utbildning. För att vara en säker bilförare krävs mycket mer. Därför är försäkringspremierna mycket högre för yngre bilförare. TS har visat mycket tydligt att han/hon inte är en säker bilförare.
Om du tar körkort för professionell trafik så ingår riskutbildning, kunskap om lastning, mm. Vanligt B-körkort verkar vara för slappt med detta.
TS kan fö mycket väl vara betydligt säkrare bakom ratten i 150 än vad du är i 100..
Sverige har, sett i ett internationellt perspektiv en mycket omfattande körkortsutbildning. Och ungas högre premie är baserad på att dom som grupp kostar försäkringsbolagen mer. Det är i första hand yngre män som saknar riskskattningsförmågan OCH den tekniska kompetensen. Det har väldigt lite med utbildning att göra tyvärr. Lär man dom köra bättre så kör dom likadant men tekniskt bättre och riskmedvetandet antingen växer in i skallen när hjärnan är klar eller så gör det inte det. Verkar till viss del vara en klass- och kulturfråga.
Jag bor några km från Volvos fabrik. Kör lite på vägarna där vid skiftbyte i fabriken så skall du verkligen få nåt riktigt att pipa om istället.
Fel håll i rondell, bussfil i 190km/h när de övriga filerna rullat i 40-50km/h, omkörningar uppe på refuger, körning på cykelbanor för att sen köra ut vid rödljuset. Två gånger har jag sett slödder hoppa ur sina bilar och börjat veva mitt i gatan.
Medlem
· Blekinge
· 10 505 inlägg
Förstår inte vad Volvos skiftbyte har med takboxar att göra. Och vad min egen trafiksäkerhet vid 100 har med takboxar att göra.
Hur mycket vet du om andra länders körkortsutbildning?
Men att det är oansvarigt och dumt att köra uppemot 200 km/h med takbox, det vet jag. Stöd för det finns hos olika branschorganisationer, se här: https://www.expertentesten.de/geschwindigkeit-beim-fahren-mit-einer-dachbox/.
Och du gärna anmäla mig för ärekränkning, gärna med cc till mig.
Hur mycket vet du om andra länders körkortsutbildning?
Men att det är oansvarigt och dumt att köra uppemot 200 km/h med takbox, det vet jag. Stöd för det finns hos olika branschorganisationer, se här: https://www.expertentesten.de/geschwindigkeit-beim-fahren-mit-einer-dachbox/.
Och du gärna anmäla mig för ärekränkning, gärna med cc till mig.
Administrator
· Skåne
· 7 873 inlägg
Här diskuterar vi ”Vilka farter klarar en takbox?” och vi diskuterar sakligt.
/Moderator
/Moderator
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 837 inlägg
Tror nog alla normala takboxar håller ihop för 200km/h. Sen påverkar det såklart bilens köregenskaper. Ta det lugnt och säkert där ute! Och lasta alla tunga saker lågt i bilen.
Johannes Carlsson skrev:
Tror jag med. Jag toppade bilen nån stans mellan Norrköping och Jönköping och det var inga problem. Ca 225-230 på mätaren men man får väl anta att det är 6-8% glädjemätare på det. Men inga problem med en stor MontBlanc. Men man undrar ju vad som står i instruktionsboken, jag läser inte sådana dessbättre.
Om vi tar en Thule Excellence XT, då står det i manualen att man inte ska köra fortare än 130 km/timme med den på bilenJohannes Carlsson skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan nog hjälpa digF fsn skrev:
Om det är denna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
säger manualen maxhastighet=130 km/timme
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med takbox skulle jag ta det tämligen lugnt just med tanke på hur det påverkar bilens egenskaper, över 130-140 nånting skulle jag inte köra.
Bilen spelar ju extremt stor roll för om man vågar/bör köra fort. Bromsar, däck, och bilens vägegenskaper, är ju på de flesta standardbilar inte riktigt gjort för några högre hastigheter och man bör i min mening också hålla sig därifrån. Kör man i gamla V70'in känns det mesta över 130-150 ganska instabilt och bromsträckan blir alldeles för lång etc, medans man kan marscha utan problem i 250+ blås med RS6'an utan att det känns läskigt, och bromsarna klarar fortfarande av att snabbt få stopp på bilen (snabbt relativt hastigheten iaf).
Trimmade RS6'an kommer väl upp i 340-ish blås, så lite spänd på vad du hade nöjet att prova för vagn kom upp i 360 (det finns ju ändå ett gäng)
Bilen spelar ju extremt stor roll för om man vågar/bör köra fort. Bromsar, däck, och bilens vägegenskaper, är ju på de flesta standardbilar inte riktigt gjort för några högre hastigheter och man bör i min mening också hålla sig därifrån. Kör man i gamla V70'in känns det mesta över 130-150 ganska instabilt och bromsträckan blir alldeles för lång etc, medans man kan marscha utan problem i 250+ blås med RS6'an utan att det känns läskigt, och bromsarna klarar fortfarande av att snabbt få stopp på bilen (snabbt relativt hastigheten iaf).
Trimmade RS6'an kommer väl upp i 340-ish blås, så lite spänd på vad du hade nöjet att prova för vagn kom upp i 360 (det finns ju ändå ett gäng)