19 288 läst · 66 svar
19k läst
66 svar
Takbox på autobahn
Utesluta och sannolikhet är väl kanske olika saker men en nästan tom motorväg med fri sikt i tre-fyra tusen meter och viltstängsel är för mig acceptabelt om man är nyfiken på om bilens listade topphastighet faktiskt stämmer. Och nej, jag dundrar inte genom Tyskland med familjen i 200 knyck. Det vore, som Thomas säger, dumt och oansvarigt. Autobahn är ju lite lustig. Det finns sträckor som är väldigt smala och kurviga och har två filer ned fri fart och sedan fina öppna trefiliga sträckor där det inte är några problem att puttra i 130-160 med familjebussen om trafiken tillåter.
Moderator
· Stockholm
· 52 565 inlägg
Höga hastigheter ger en del ibland oväntade effekter.
Jag körde en Ford C-max som hyrbil i Munchen området för ett par år sedan. Den hade dels egenheten att vid kraftig lutning som "karusellen" i ett parkeringshus, så kom den inte upp ens med full gas på ettan, blev tvungen att slira mig upp på kopplingen. Inte så roligt att få motorstopp i spiralen i parkeringshus, med en bil man inte är vän med.
Men den kändes helt OK på Autobahn, körde i 160, och skulle åka av på en extremt snäll avfart. ingen kurva alls. Så jag bara släppte på gasen och lät bilen rulla ut på avfarten. Den började genast kränga lite mer än jag väntade mig, men ingen fara. DÅ upptäckte jag att bilen var överstyrd när den krängde lite. Så jag blev tvungen att styra ca 15 grader åt vänster för att bilen skulle gå rakt svagt mot höger. Det kändes väldigt obehagligt. Med normal ratthantering skulle bilen ha nypt åt höger och troligen slagit runt.
Faktiskt den absolut sämsta bil jag någonsin kört. Jag hade någon månad innan haft en annan C-max som hyrbil i södra Frankrike. Den orkade inte heller upp för en relativt brant backe, ens på ettan. Jag antog att det var fel på den. Annars hade jag inte accepterat att få en sådan som hyrbil i Munchen senare.
Även att bromsa från hög hastighet är något man bör pröva på en fri vägsträcka, om man aldrig gjort det förut. Jag körde på autobahn i 180 en gång, och i en väldigt svag vänsterkurva stod plötsligt trafiken helt still. Det gick bra att bromsa, men det var betydligt längre bromssträcka än jag väntat mig, så det kändes som att min marginal krympte rejält i förhållande till min säkerhetsnivå. Min uppfattning om hur mycket fri sikt som behövs för en sådan hastighet var klart fel.
Jag körde en Ford C-max som hyrbil i Munchen området för ett par år sedan. Den hade dels egenheten att vid kraftig lutning som "karusellen" i ett parkeringshus, så kom den inte upp ens med full gas på ettan, blev tvungen att slira mig upp på kopplingen. Inte så roligt att få motorstopp i spiralen i parkeringshus, med en bil man inte är vän med.
Men den kändes helt OK på Autobahn, körde i 160, och skulle åka av på en extremt snäll avfart. ingen kurva alls. Så jag bara släppte på gasen och lät bilen rulla ut på avfarten. Den började genast kränga lite mer än jag väntade mig, men ingen fara. DÅ upptäckte jag att bilen var överstyrd när den krängde lite. Så jag blev tvungen att styra ca 15 grader åt vänster för att bilen skulle gå rakt svagt mot höger. Det kändes väldigt obehagligt. Med normal ratthantering skulle bilen ha nypt åt höger och troligen slagit runt.
Faktiskt den absolut sämsta bil jag någonsin kört. Jag hade någon månad innan haft en annan C-max som hyrbil i södra Frankrike. Den orkade inte heller upp för en relativt brant backe, ens på ettan. Jag antog att det var fel på den. Annars hade jag inte accepterat att få en sådan som hyrbil i Munchen senare.
Även att bromsa från hög hastighet är något man bör pröva på en fri vägsträcka, om man aldrig gjort det förut. Jag körde på autobahn i 180 en gång, och i en väldigt svag vänsterkurva stod plötsligt trafiken helt still. Det gick bra att bromsa, men det var betydligt längre bromssträcka än jag väntat mig, så det kändes som att min marginal krympte rejält i förhållande till min säkerhetsnivå. Min uppfattning om hur mycket fri sikt som behövs för en sådan hastighet var klart fel.
Rörelseenergins förhållade till hastigheten är kvadratiskt...
Det blir nog inte förrän nästa sommar tror jag men jag får väl varna här innan. Kan inte svara för de hundratusentals tyskar som dundrar på fortare än vad jag kommer göra så de får du se upp för. På fredag däremot så kommer jag åka norröver och är det lite trafik så kanske jag kostar på mig att närma mig 140 mellan Uppsala och Gävle. Mmöjligtvis med takbox. So stay clear!T Thomas_Blekinge skrev:
Riskutbildning? Är det en kurs i brädspelet?
Låg på 130 på autobahn mellan Berlin och vad nu stället med Tropical Island ligger och blir duktigt omkörd av en fläsk audi med hästtransport med en lama i som kikade på oss, då var det svårt att hålla sig för skratt
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 890 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 890 inlägg
Man ska inte glömma att takboxen själv väger kanske 20 kg. Med 50-60 packning i så kan man vara över maxlast på taket på många bilar (inte alla). Troligen är man några i bilen också och har packning i bagageutrymmet, så risken är att man är överlastad totalt också. Då kommer bilen inte bete sig som man är van vid i en krissituation. Man gör också öka lufttrycket i däcken, något jag tror många struntar i eller missar.
Det finns också krocktester med takboxen som släpper i fästet och far iväg eller där boxen spräcks och skidor och pjäxor kommer farande. De testerna är genomförda i 40 km/h, så man ska nog vara försiktig med höga farter.
Det finns också krocktester med takboxen som släpper i fästet och far iväg eller där boxen spräcks och skidor och pjäxor kommer farande. De testerna är genomförda i 40 km/h, så man ska nog vara försiktig med höga farter.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 507 inlägg
Men du, det är ju inte förbjudet att köra 200 med full takbox!Fairlane skrev:Man ska inte glömma att takboxen själv väger kanske 20 kg. Med 50-60 oacknpac i så kan man vara över maxlast på taket på många bilar (inte alla). Troligen är man några i bilen också och har packning i bagageutrymmet, så risken är att man är överlastad totalt också. Då kommer bilen inte bete sig som man är van vid i en krissituation. Man gör också öka lufttrycket i däcken, något jag tror många struntar i eller missar.
Det finns också krocktester med takboxen som släpper i fästet och far iväg eller där boxen spräcks och skidor och pjäxor kommer farande. De testerna är genomförda i 40 km/h, så man ska nog vara försiktig med höga farter.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 723 inlägg
Med 50-60 oacknapac är nog allt förbjudet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 723 inlägg
En!? Vi pratar 50–60! Måste vara livsfarligt.
Men för att sluta tramsaskulle det nog stått packning.
Men för att sluta tramsaskulle det nog stått packning.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Skojar du? På vilket sätt är 130-160 farligt på autobahn om trafik och väg är ok?T Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 507 inlägg
Jag säger inte att 130-160 är farligt. Jag säger att köra med fullastad takbox och sniffa mot 200 som TS gjort är bara dumt och oansvarigt, oavsett trafik och väg. Minsta undanmanöver och kärran slår runt. Eller en oväntad brovind. Eller nån som kör ut bakom en lastbil. Nödbromsning. mm.mm.
Och detta gäller oavsett hur många tyskar som kör på det viset.
Och detta gäller oavsett hur många tyskar som kör på det viset.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 890 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 890 inlägg
Korrigerade stavfelet. Jäkla telefon!
Ja med takbox beter sig bilen annorlunda i hög fart och med last. Bara en fullastad bil beter sig annorlunda i en undanmanöver än samma bil tom, dvs utan takbox.
Jag har sett ett antal tester där man kört bilen i en konbana för att simulera en undanmanöver. Med tom bil går det bra, men lastad till bilens max tillåtna last så kroknar många bilar. Maxlast på en vanlig bil som VW golf är omkring 450 kg. Några passagerare så är kanske 250 kg av dessa tagna. Packning i bilen och takbox på det så är man nog nära eller över gränsen.
Ja med takbox beter sig bilen annorlunda i hög fart och med last. Bara en fullastad bil beter sig annorlunda i en undanmanöver än samma bil tom, dvs utan takbox.
Jag har sett ett antal tester där man kört bilen i en konbana för att simulera en undanmanöver. Med tom bil går det bra, men lastad till bilens max tillåtna last så kroknar många bilar. Maxlast på en vanlig bil som VW golf är omkring 450 kg. Några passagerare så är kanske 250 kg av dessa tagna. Packning i bilen och takbox på det så är man nog nära eller över gränsen.