Hej,
Vi håller på med ett fritidshusprojekt och funderar på tak- och fasadmaterial.
Vi är inne på att plåttak och -fasad och inte ha någon takfot. Men hur fungerar det då med hängränna? Att bygga in en hängränna känns så där i och med ökad risk för fuktskador.
Bifogad bild är på ett liknande hus har de helt sonika valt att inte ha någon hängränna. Kan det vara en idé? Vad finns det för något att tänka på?
Tackar!
Vi håller på med ett fritidshusprojekt och funderar på tak- och fasadmaterial.
Vi är inne på att plåttak och -fasad och inte ha någon takfot. Men hur fungerar det då med hängränna? Att bygga in en hängränna känns så där i och med ökad risk för fuktskador.
Bifogad bild är på ett liknande hus har de helt sonika valt att inte ha någon hängränna. Kan det vara en idé? Vad finns det för något att tänka på?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tackar!
Ett s-k. gotlands hus, det är för att inte taket ska blåsa av vid stormstyrka. lika med en del hus i yttre skärgåden eller på ett fjäll. Går taket ner så utan hängrännor, så kommer takvatten att komma att rinner ner på väggarna, kanske inte så bra att väta ner dom. För min personliga del så har jag efter ny panel och isolering förlängt tak och gavlarna med vad som byggas på. Inget vatten på panelen, annat än vid hård blåst.
Tack. Men att det rinner ner på väggarna är väl inga problem för själva fasaden (utom möjligtvis vi exempelvis fönster och dörrar) om den är i samma plåt?J jonaserik skrev:Ett s-k. gotlands hus, det är för att inte taket ska blåsa av vid stormstyrka. lika med en del hus i yttre skärgåden eller på ett fjäll. Går taket ner så utan hängrännor, så kommer takvatten att komma att rinner ner på väggarna, kanske inte så bra att väta ner dom. För min personliga del så har jag efter ny panel och isolering förlängt tak och gavlarna med vad som byggas på. Inget vatten på panelen, annat än vid hård blåst.
Inget jag kan svara på om det är bra eller inte. Bara som jag sett själv och inte att det tilltalar mig. Tycker att ett hus utan takfot ser lite stympat ut. Men det är upp till var och att bestämma sig för hur det ska bli.P pjop skrev:
Jo det är klart, utseendet är ju en smaksak men det jag jagar efter är mer byggtekniska invändningar.J jonaserik skrev:
Funderar på vart vattnet tar vägen när det når marken. Antar att det behövs lite extra eller annorlunda dränering.
Byggnadsteknisk är nog inga problem, bara göra det och då måste det vara tätt mellan takbeläggning och panel. Vatten har en underlig förmåga att rinna runt och görs det inte på rätt sätt, så kommer kanske vatten att gå runt i slutet av takkanten och rinna in bakom ytterpanelen.
Tolkar bilden som att de låtit takplåten gå till marken utan skarv.J jonaserik skrev:
Spontant tänker jag att om man får det tätt är det inga större problem. Får man det inte tätt överallt får man ett helvete.
Vart/hur tar man hand om vattnet som väl kommer ner till marken? Hur görs dränering etc för att leda bort vattnet från huset?
Vart/hur tar man hand om vattnet som väl kommer ner till marken? Hur görs dränering etc för att leda bort vattnet från huset?
"Byggande av inbygd hängränna" borde finnas nämnt i brottsbalken med straffet utmätt i dagar straffarbete per löpmeter. Det blir nästan alltid läckor och vattenskador och elände som husägaren får betala i slutändan. Vanligen börjar det läcka något eller några år efter att byggföretagets garantitid gick ut.
Att låta väggar och tak gå ihop på det där viset utan utskifte kommer att leda till enorm vattenbelastning på dörrar och fönster. Där vattnet naturligtvis kommer att frysa och frostspränga. Jag skulle verkligen rekommendera att ni undviker att ha dörrar och fönster överhuvudtaget med den lösningen.
Dessutom blir det troligen problem med kondensfukt när man inte får tillstånd någon ventilation i takfoten.
Att låta väggar och tak gå ihop på det där viset utan utskifte kommer att leda till enorm vattenbelastning på dörrar och fönster. Där vattnet naturligtvis kommer att frysa och frostspränga. Jag skulle verkligen rekommendera att ni undviker att ha dörrar och fönster överhuvudtaget med den lösningen.
Dessutom blir det troligen problem med kondensfukt när man inte får tillstånd någon ventilation i takfoten.
Håller med och då ska dom buras en ett år för varje meter inbyggd hängränna, Har sett det själv och inte roligt för husägaren. Med inbyggd så kommer det att frysa i den och vid tö så kommer det att rinna över. Samma sak med platta tak och ett rör som avlopp genom huset. Läckan kommer förr eller senare.
Det viktiga är att få med luftningen av taket som måste tas ända nere i botten på väggen.
Med en duktig plåtslagare så är det inga problem att bygga som du tänkt. Alla genomföringar i väggar måste tänkas igenom noga eftersom vattnet från taket kommer att rinna på väggen.
Sen om det är snyggt eller inte är upp till betraktaren att avgöra.
Med en duktig plåtslagare så är det inga problem att bygga som du tänkt. Alla genomföringar i väggar måste tänkas igenom noga eftersom vattnet från taket kommer att rinna på väggen.
Sen om det är snyggt eller inte är upp till betraktaren att avgöra.