165 läst · 2 svar
165 läst
2 svar
Tak; byta masonit till råspont ?
Hej jag har ett borohus fr 1987 med sjävbärande takstolar .Ca 10 m mellan ytterväggar. Kallvind. För att få mer lagerutrymme så lade vi golv ca 4 m brett istället för ca 1½m "spång" som var original.
Nu börjar det bli nya fuktfläckar på masonitskivorna i ett hörn så jag funderar på att byta tak. Takläggaren föreslår att man lägger råspont med papp som nytt underlag till betongpannorna. Jag blir lite orolig eftersom då ökar belastningen på takstolarna. Jag antar att råspont väger mer. Har försökt hitta uppgifter får ca 10-11,6 kg kvm . Masonit ca 6 kg kvm.
Hade inte varit orolig om det inte var för golvet vi lagt in. Har även hört talas om att man kan spänna upp en" kondensduk" ovanför masoniten.
Måste jag be någon ingengör att räkna på detta? Är det en försumlig tyngdökning?Betongpannor väger trots allt 33-36 kgKvm så ökningen totalt blir fr ca 41 till 46½ kg/kvm.Plåt kan ju vara ett alternativ men det blir dyrt antar jag
Har ni tips? Hur har ni gjort på liknande?
Nu börjar det bli nya fuktfläckar på masonitskivorna i ett hörn så jag funderar på att byta tak. Takläggaren föreslår att man lägger råspont med papp som nytt underlag till betongpannorna. Jag blir lite orolig eftersom då ökar belastningen på takstolarna. Jag antar att råspont väger mer. Har försökt hitta uppgifter får ca 10-11,6 kg kvm . Masonit ca 6 kg kvm.
Hade inte varit orolig om det inte var för golvet vi lagt in. Har även hört talas om att man kan spänna upp en" kondensduk" ovanför masoniten.
Måste jag be någon ingengör att räkna på detta? Är det en försumlig tyngdökning?Betongpannor väger trots allt 33-36 kgKvm så ökningen totalt blir fr ca 41 till 46½ kg/kvm.Plåt kan ju vara ett alternativ men det blir dyrt antar jag
Har ni dimensionerat för tegel/betong så är det inga problem skulle jag säga.L LasseMarkus skrev:Hej jag har ett borohus fr 1987 med sjävbärande takstolar .Ca 10 m mellan ytterväggar. Kallvind. För att få mer lagerutrymme så lade vi golv ca 4 m brett istället för ca 1½m "spång" som var original.
Man brukar dela in det i "lätta tak" (papp/plåt) och tunga tak (tegel/betong). I båda fallen antar man råspont, använder man duk så är det lite lättare, men inget man normalt räknar med.
Vindsgolvet ser jag inte vad det har med saken att göra (det vilar väl på underramen).
Har du väldigt klena takstolar kanske man bör kolla upp det - men lite beroende på snözon så är bara snölasten på taket många många ton (på 100 kvm kan snö väga uppåt 30 ton).
100 kvm råspont blir väl knappt 1-2 ton ink spik osv ?
klaskarlsson skrev:
Har ni dimensionerat för tegel/betong så är det inga problem skulle jag säga.
Man brukar dela in det i "lätta tak" (papp/plåt) och tunga tak (tegel/betong). I båda fallen antar man råspont, använder man duk så är det lite lättare, men inget man normalt räknar med.
Vindsgolvet ser jag inte vad det har med saken att göra (det vilar väl på underramen).
Har du väldigt klena takstolar kanske man bör kolla upp det - men lite beroende på snözon så är bara snölasten på taket många många ton (på 100 kvm kan snö väga uppåt 30 ton).
100 kvm råspont blir väl knappt 1-2 ton ink spik o
Jag kollade,170x45 i överram 145x45 i underram .95x45 i "stöden"mellan ramarna.3 på vardera halva som verkar mötas ungefär mitt på halvan nedtill på underramen. Variant på w takstol ? Golvet lagt på ca 60cm fr underram. 4,7 m brett. Ligger på 95×45 fastspikade på de 4 mest centrala "stöden". Vi bor i Uppsala som verkar vara snözon 2 (gränsen till 1,5). Då borde väl skillnaden i vikt mellan masonit och råspont 5-6 kg/kvm inte betyda så mkt. Jag undrar bara hur golvet påverkat det hela?klaskarlsson skrev:
Har ni dimensionerat för tegel/betong så är det inga problem skulle jag säga.
100 kvm råspont blir väl knappt 1-2 ton ink spik osv ?
Redigerat:
Klicka här för att svara