emmschen skrev:
Så med andra ord, om vattnet är tjänligt så finns det ingen anledning för dem att kräva att de fixar. Förslagsvis lämnar alla vattenprover, och är nåt galet så ordnar man filter för att fixa detta. Då har kommunen inget underlag för att tvångsansluta. Och borde då vara lätt att överklaga.
Kan dock tänka mig att om kommunen vill bråka så kan de använda sig av andra stycket i 24 paragrafen.
2. med hänsyn till skyddet för människors hälsa eller miljön behöver en vattentjänst och behovet inte kan tillgodoses bättre på annat sätt. Vid bedömning av behovet enligt första stycket 2 skall särskild hänsyn tas till i vilken utsträckning jämförda alternativ tillgodoser intresset av en god hushållning med naturresurser.
Det gäller alltså inte bara att bevisa sin vattenkvalitet, utan även att man hushåller med naturresurser. Lite av en gummiparagraf känns det, undrar om det finns prejudikat.

tompaah7503 skrev:
Kan dock tänka mig att om kommunen vill bråka så kan de använda sig av andra stycket i 24 paragrafen.

Det gäller alltså inte bara att bevisa sin vattenkvalitet, utan även att man hushåller med naturresurser. Lite av en gummiparagraf känns det, undrar om det finns prejudikat.
Jag har inte hittat något prejudikat på just detta, men det finns prejudikat på avlopp med liknande gummiparagrafer och de har styrt mot kommunalt VA, bland annat i ett fall då kommunen inte ville bygga ut nätet och då det tydligt påtalades att eventuella utsläpp var marginella jämfört med dem från jordbruket. MÖD var dock tydliga med att kommunen inte kunde hoppa över att ansluta de fastigheter detta handlade om.

Det finns också prejudikat på att enskilda fastigheter vill slippa kommunalt VA, men inte får göra detta trots att det inte finns goda miljöskäl för att göra det.

Det finns också prejudikat rörande vatten på att kommunen måste bygga ut VA-tjänster där de ville slippa. Men som sagt var jag har inte sett något prejudikat på att en fastighet vill slippa anslutning av kommunalt vatten. Däremot finns det domar som pekar på att man få slippa att ansluta sig, men att man måste betala för kommunens framdragande av vatten till tomtgräns.

Det ser inte ljust ut skulle jag ändå vilja påstå.

tompaah7503 skrev:
Men man förbrukar ju lika mycket vatten oavsett om det kommer från egen brunn eller via kommunens vattentäkt?
Eller vilka naturresurser avses annars?

Ett tänkbart scenario skulle vara att naturresurserna vid den aktuella fastigheten är påfrestade, men inte vid den kommunala vattentäkten som kanske ligger flera mil därifrån.

• Gilla
Babar
  • Laddar…
Ja, det är sant. Så då ska man alltså bevisa att vattentillgången är god dessutom....
Jag förstår tanken, men tycker att det drar åt att omyndigförklara :x

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
O
Men det är inget nytt detta. Å det finns mycket å muttra på när det gäller regler å lagar. Men i slutändan så vill ingen ändå vara utan dessa regler å lagar. För tillslut sitter man där då dessa regler å lagar hjälper en själv

Odjuret skrev:
Men det är inget nytt detta. Å det finns mycket å muttra på när det gäller regler å lagar. Men i slutändan så vill ingen ändå vara utan dessa regler å lagar. För tillslut sitter man där då dessa regler å lagar hjälper en själv
Finns däremot ingen lag eller regel som gör att du kan tvinga kommunen till att betala en godtycklig summa som du bestämt för en tjänst dom inte behöver.

Dom är inte utformade för att hjälpa dig utan för att hjälpa kommunen.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
O
Undrar hur många årtionden som frågan om anslutning till kommunalt VA har rullats runt?

Ni som klagar på överförmyndarsamhälle, kanske ska bli politiker? Eller lobbyist? Då kan Ni försöka påverka dessa lagar och regler.
Själv känner jag att det finns andra saker som kommunen kan besluta om än tvångsanslutning till VA...
Sen tycker jag inte att man kan prata om överförmynderi och liknande...

Men egentligen är det väl ingen av er som vill tillbaka till hur det var innan det fanns några tvingande regler alls om VA,
Med kloakvatten rinnande på gatorna och kolera i brunnarna?

Claes Sörmland
mexitegel skrev:
Men man förbrukar ju lika mycket vatten oavsett om det kommer från egen brunn eller via kommunens vattentäkt?
På avloppssidan så kan naturresursen vara fosfor - det finns drömmar på t ex Havs- och vattenmyndigheten att storskaligt återföra avloppets fosfor till jordbruket.

Claes Sörmland skrev:
På avloppssidan så kan naturresursen vara fosfor - det finns drömmar på t ex Havs- och vattenmyndigheten att storskaligt återföra avloppets fosfor till jordbruket.
Jo, jag tror det dröms ganska ofta och mycket på den myndigheten. Tyvärr.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jag som har gått längs västkustens stränder och städat dessa en del är rätt less på de kommunala avloppens plastbitar som läcker ut från avloppsreningsverken.

De ser ut ungefär som hjulmakaroner (kan vara runda eller fyrkantiga eller ... ) och används för att bakterierna i reningen skall ha något att fästa på. Det finns drivor av dessa i vissa vikar...
...några sådana släpper i alla fall inte mitt avloppsreningsverk ut...

Sedan kan man titta på resursslöseriet när man gräver ned vatten och avlopp i området där jag bor. Miljöpåverkan oc kostnaderna från maskiner, plaströr som kastas, avgrävda kablar, försötrda beläggningar på vägar mm är enorm. Helt otroligt att något som detta kan kallas för ett miljöprojekt när man vet att det enda som i praktiken läcker ut från korrekt kravställda reningsverk är lite fosfor. Jordbruket läcker ut hundratals gånger mer föroreningar i mitt område i alla fall...

Och iom att jag kommer att betala en halv miljon eller mer för mitt VA, så tycker jag ändå att TS kommer lindrigt undan jämfört med en del andra i detta land.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Räknenisse skrev:
Men egentligen är det väl ingen av er som vill tillbaka till hur det var innan det fanns några tvingande regler alls om VA, Med kloakvatten rinnande på gatorna och kolera i brunnarna?
Tror att just denna motpol är inte vad som råder för de 20-tal fastighetsägare i Södra Rörum som nu hotas om tvångsanschluss:D

Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Fast det kan vara skillnad om det är dåligt med grundvatten på platsen, så är ofta kommunens vatten från någon ytvattentäkt som inte påverkas så mycket. tex sjö eller älv

O
pacman42 skrev:
Jag som har gått längs västkustens stränder och städat dessa en del är rätt less på de kommunala avloppens plastbitar som läcker ut från avloppsreningsverken.

De ser ut ungefär som hjulmakaroner (kan vara runda eller fyrkantiga eller ... ) och används för att bakterierna i reningen skall ha något att fästa på. Det finns drivor av dessa i vissa vikar...
...några sådana släpper i alla fall inte mitt avloppsreningsverk ut...

Sedan kan man titta på resursslöseriet när man gräver ned vatten och avlopp i området där jag bor. Miljöpåverkan oc kostnaderna från maskiner, plaströr som kastas, avgrävda kablar, försötrda beläggningar på vägar mm är enorm. Helt otroligt att något som detta kan kallas för ett miljöprojekt när man vet att det enda som i praktiken läcker ut från korrekt kravställda reningsverk är lite fosfor. Jordbruket läcker ut hundratals gånger mer föroreningar i mitt område i alla fall...

Och iom att jag kommer att betala en halv miljon eller mer för mitt VA, så tycker jag ändå att TS kommer lindrigt undan jämfört med en del andra i detta land.
Tja... att ha ett eget avloppsystem med argumentet att kommunalt VA släpper ut plastbitar var väl inte den bästa.:)
För om kommunen släpper ut plastbitar i havet då måste kommunen åtgärda det. (Gärna med dryga böter)

Risken är snarare att kraven på de egna avloppen kommer att vara så pass höga inom en inte allt för avlägsen framtid att man kommer att tvingas ansluta sig till kommunalt VA även om det inte vore ett krav idag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.