Vad tusan! Så där gör man inte, säger A men inte O! Väldigt tråkig för dig att det slutade som det gjorde:surprised:

Kan inget om el, mest följt tråden för att se hur det löser sig!

Jag satte in en med 60 minuter i min anläggning, en timme går fort när man har trevligt
/B

• Gilla
Merin
  • Laddar…
Har du ingen vän eller släkting som är mera vän att koppla in brytare etc?
Äger du ingen multimeter?

Huddingebo Huddingebo skrev:
Har du ingen vän eller släkting som är mera vän att koppla in brytare etc?
Äger du ingen multimeter?
Nej mina vänner är datornördar.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Såg nu att den du länkade till hade ända upp till 8 timmars inställning :oops:
Så den blir ju alldeles utmärkt att använda.
/B

• Haha
Merin
  • Laddar…
Hade en som hjälpte mig med en sticka som lyste rött när han pekade på kablarna och då lyste de på den dära jag markerade. Han sa de var enkelt jag kan fixa själv. Men de var allt. Jag tror jag kan fixa det. De verkar inte svårt vara jag vet vart trådarna ska gå. Allt är draget korrekt de är ny bygge omöjligt de gör fel. Asså elektrikern som var här frågade mig vart kablarna går och vilken som är jord, jag visste för ni hade hjälpt mig men borde inte han kunna sånt!

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Merin Merin skrev:
Nej mina vänner är datornördar.
Då borde de väl kunna lite om el. Prata med någon av dem som bygger sina egna datorer.

I och för sig tror jag att någon som @Bo.Siltberg skulle kunna guida dig genom ett säkert utförande, men lite grundförståelse skadar inte när man ska göra sånt här.

I övrigt: Synnerligen tråkigt med ”elektrikern”! Misstänker att det inte var någon du visste något om på förhand eller någon från en etablerad firma, men ändå. :(

Fairlane
Om elektrikern inte kan lista ut vilken som är jord så är det antingen helt galet kopplat fram till dosan (jodå, det kan vara fel i nybyggen) eller också var det en person som inte ska jobba med det där. Jag tror på det senare, då en riktig elektriker skulle kunnat lista ut att det var felkopplat. Om du anlitat en riktig elfirma så tycker jag du ska tala om för de att "elektrikern" frågade dig om vilken kabel som var jord.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag tror ni båda blir onödigt förvirrade av mätning. Det är mycket att först försöka skapa sig en bild av kretsen. Jag ser två rör till denna dosa med vardera brun, blå och grön/gul. Ett rör kommer från elcentralen och det andra går till balkongen. Vilken som är vilken kan man enkelt se genom att dra lite i trådarna som kommer ut på balkongen.

Därefter kan man mäta med den beröringsfria spänningsdetektor som verkar användas här, med säkringen av och på för att bekräfta att den bruna i röret från elcentralen är fas därifrån. Dessa spänningsdetektor är opålitliga så man behöver hålla isär ledarna långt ifrån varandra och kontrollera flera gånger. Då vet man att säkringen styr denna dosa.

Inför arbetet ser man till att denna säkring är bruten och att ingen av misstag råkar sluta den igen under arbetet.

De två skyddsledarna ska skarvas med toppklämmor i dosan. Då det redan sitter toppklämmor på dem enskilt så klipper man helt enkelt bort toppklämman på ena, skalar ca 14 mm och trycker in den i toppklämman för den andra grön/gula.

De två bruna och blå ska anslutas till timern enligt installationsanvisningen. Det är svårt att göra fel.

Schematisk illustration av elanslutning med brun och blå ledning till dosa, ansluten till en belastning (LOAD).

Sedan mular man in timern i dosan och skruvar fast. Att snurra på timern kan underlätta för att ledarna ska lägga sig bra men ingenting som man måste göra. Ledarna verkar så korta i detta fall att det nog inte behövs.

På balkongen monteras lämpligen en utanpåliggande anslutningsdosa, alternativt ett uttag.
https://www.elbutik.se/searchresults.html?SEARCH=1&q=anslutningsdosa

Till slut ska det kontrolleras att skyddsledaren har kontakt med elcentralen. För det behövs en multimeter eller summer. För denna kontroll behöver man bryta strömmen på JFBn. Man ohmmäter därefter mellan skyddsledaren i anslutningsdosan eller infravärmarens metallhölje och mot skyddsjordsblecket i det befintliga uttaget som också finns på balkongen (en skarvsladd kan användas om avståndet är för långt). Det ska vara god kontakt, nära 0 ohm. Det finns fler kontroller, men denna är den kontroll som är mest viktig och relevant i detta fall.

Nu är man redo att slå på strömmen och funktionsprova värmaren.

• Gilla
  • Älska
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tror ni båda blir onödigt förvirrade av mätning. Det är mycket att först försöka skapa sig en bild av kretsen. Jag ser två rör till denna dosa med vardera brun, blå och grön/gul. Ett rör kommer från elcentralen och det andra går till balkongen. Vilken som är vilken kan man enkelt se genom att dra lite i trådarna som kommer ut på balkongen.

Därefter kan man mäta med den beröringsfria spänningsdetektor som verkar användas här, med säkringen av och på för att bekräfta att den bruna i röret från elcentralen är fas därifrån. Dessa spänningsdetektor är opålitliga så man behöver hålla isär ledarna långt ifrån varandra och kontrollera flera gånger. Då vet man att säkringen styr denna dosa.

Inför arbetet ser man till att denna säkring är bruten och att ingen av misstag råkar sluta den igen under arbetet.

De två skyddsledarna ska skarvas med toppklämmor i dosan. Då det redan sitter toppklämmor på dem enskilt så klipper man helt enkelt bort toppklämman på ena, skalar ca 14 mm och trycker in den i toppklämman för den andra grön/gula.

De två bruna och blå ska anslutas till timern enligt installationsanvisningen. Det är svårt att göra fel.

[bild]

Sedan mular man in timern i dosan och skruvar fast. Att snurra på timern kan underlätta för att ledarna ska lägga sig bra men ingenting som man måste göra. Ledarna verkar så korta i detta fall att det nog inte behövs.

På balkongen monteras lämpligen en utanpåliggande anslutningsdosa, alternativt ett uttag.
[länk]

Till slut ska det kontrolleras att skyddsledaren har kontakt med elcentralen. För det behövs en multimeter eller summer. För denna kontroll behöver man bryta strömmen på JFBn. Man ohmmäter därefter mellan skyddsledaren i anslutningsdosan eller infravärmarens metallhölje och mot skyddsjordsblecket i det befintliga uttaget som också finns på balkongen (en skarvsladd kan användas om avståndet är för långt). Det ska vara god kontakt, nära 0 ohm. Det finns fler kontroller, men denna är den kontroll som är mest viktig och relevant i detta fall.

Nu är man redo att slå på strömmen och funktionsprova värmaren.
Timern: Vart lägger jag i grön/gul sladd? De har inte skissat de i bilden.

Vägguttag: Jag jämförde med ett annat vägguttag jag redan har i balkongen. Den befintliga har 2 blåa, 2 bruna och 1 grön/gul sladd. Den jag kommer installera har 1 av varje färg. Varför skiljer sig dessa vägguttaget på antal sladdar (av nyfikenhet)?

Merin Merin skrev:

Vägguttag: Jag jämförde med ett annat vägguttag jag redan har i balkongen. Den befintliga har 2 blåa, 2 bruna och 1 grön/gul sladd. Den jag kommer installera har 1 av varje färg. Varför skiljer sig dessa vägguttaget på antal sladdar (av nyfikenhet)?
Kan vara så att de extra trådar går till ett annat vägguttag, eller strömbrytare i närheten.

JLyck JLyck skrev:
Kan vara så att de extra trådar går till ett annat vägguttag, eller strömbrytare i närheten.
Du är ett geni, finns en lampa där kan vara det!

Merin Merin skrev:
Timern ska inte skyddsjordas, den är dubbelisolerad och kräver ingen skyddsjord. Utan de skyddsjordsledare som finns i dosan där timern ska sitta ska skarvas i hop med toppklämmor på det sätt jag beskrev ovan. Det är en anledning till att kontrollen av skyddsjorden som jag beskrev är så viktig.

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Nej, de två raderna räcker inte på detta forum. Här sprider vi kunskap som i detta fall lett till att TS söker en elektrike
Nej, de två raderna räcker inte på detta forum. Här sprider vi kunskap som i detta fall lett till att TS söker en elektriker.
Tack för ditt trevliga upp upplysande svar :worried:

Uppdaterar med resultat (något jag är dålig på), är så nöjd :D! Hittade till sist en svensk elektriker som inte sa att jag såg blåst ut och hade med sig RIKTIGA verktyg!

Nyinstallerad kamera med ordentligt monte ledningar längs en vit trävägg och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggmonterad ljusströmbrytare med texten "TACK BO" på en knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
TT4F och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.