Ang. multimetrar så smäller dom flesta "svenson"-mätare duktigt om man mäter resistans med för hög spänning(t ex 230V). Resistans-mätningen är sällan avsäkrad i dom någorlunda billiga mätarna, så då blir det bara skrot kvar av multimetern(spänningsmätningarna är i regel avsäkrade, så där ryker bara säkringen istället för hela multimetern).
Jag har pinsamt nog smällt några stycken(varierande prisklass upp till ~1000kr) när jag glömt att ändra från resistansmätning till spänningsmätning :oops: Och då inte ens med 230VAC, utan betydligt lägre spänning.:rolleyes:

Merin Merin skrev:
Då behöver du inte kolla in i tråden. Respektera att de finns olika kunskapsnivåer. Eller vad vill du åstadkomma?
Jag vill ifrågasätta din lämplighet att utföra ett jobb där du ifrågasätter en yrkesgrupp för att sedan påvisa noll kunskap.

Jag har full respekt för kunskapsnivåer men det här handlar inte om det, dumhet och snålhet är inte samma sak.

L Lucif3r skrev:
Ang. multimetrar så smäller dom flesta "svenson"-mätare duktigt om man mäter resistans med för hög spänning(t ex 230V). Resistans-mätningen är sällan avsäkrad i dom någorlunda billiga mätarna, så då blir det bara skrot kvar av multimetern(spänningsmätningarna är i regel avsäkrade, så där ryker bara säkringen istället för hela multimetern).
Jag har pinsamt nog smällt några stycken(varierande prisklass upp till ~1000kr) när jag glömt att ändra från resistansmätning till spänningsmätning :oops: Och då inte ens med 230VAC, utan betydligt lägre spänning.:rolleyes:
Men VEM skulle få för sig att mäta med spänning på?
Det har aldrig jag eller någon jag känner gjort...
Sedan ska man ju helst ta reda på vilka kablar man har att göra med rent fysiskt genom att följa de hela vägen. Förbi olika dosor.
Om möjligt lossa i båda ändar om man är osäker trots mätningar.

N1xv N1xv skrev:
Jag har full respekt för kunskapsnivåer men det här handlar inte om det, dumhet och snålhet är inte samma sak.
Det finns gott om exempel på "yrkesmänn" här som begår misstag och inte riktigt har koll på hur man ska göra.
Risken är ju större att TS efter att ha rätt ut sina frågor och fått klarhet i hur det ska göras utför ett väl så gott arbete som många elektriker.
Sedan har det också handlat om de överpriser som det handlar om.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det finns gott om exempel på "yrkesmänn" här som begår misstag och inte riktigt har koll på hur man ska göra.
Risken är ju större att TS efter att ha rätt ut sina frågor och fått klarhet i hur det ska göras utför ett väl så gott arbete som många elektriker.
Sedan har det också handlat om de överpriser som det handlar om.
Det där är inte sant. Inte någonstans. Sluta dra med sånt skitsnack. Det är fullständigt omöjligt att en kompetent person utför de sämre än TS. PUNKT.

• Haha
  • Gilla
  • Arg
[SKPG]Zamora och 7 till
  • Laddar…
Men nu sa ju Huddingebo inget om kompetens, utan om yrkesman/elektriker.... Att vara yrkesman/elektriker betyder inte att man är kompetent, det ser vi ju daligen exempel på...

• Gilla
  • Laddar…
Tråden hjälpte mig faktiskt förstå jobbet bakom de som ska göras och gav mig bättre prisbild har en elektriker som ska komma på fredag och följde era råd om löpande tim pris på 500kr/h, känns mycket roligare än 8k.

För övrigt så vill jag inte någon ska bli ledsen/upprörd av min tråd så vi kan stänga den här.

• Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Återkom med resultatet. Både utförandet och kostnaden...

• Gilla
U i CAR och 2 till
  • Laddar…
N1xv N1xv skrev:
Det där är inte sant. Inte någonstans. Sluta dra med sånt skitsnack. Det är fullständigt omöjligt att en kompetent person utför de sämre än TS. PUNKT.
Tänk så här. Det finns yrkesmänn som inte alltid gör sitt bästa. De vill göra ett snabbt jobb. Gör bristfälliga förundersökningar, pratar inte med styrelsen, begär inte ut eventuella ritningar.
Tar dessutom höjd i priset för att de får göra om allt från grunden.

Den som äger lägenheten tar reda på exakt hur det bäst ska göras och gör det dessutom dubbelt så noggrant som den som bara ska tjäna pengar på jobbet.

Så här är det inte alltid men det är inget ovanligt.
De som slarvar mest och sätter flest farliga installationer i drift är med stor sannolikhet småföretagare som arbetar som snickare eller med tex våtrum.

• Gilla
  • Laddar…
Utanpåliggande uttag är det normala vid eftermontering. Inget konstigt med det.

useless useless skrev:
Utanpåliggande uttag är det normala vid eftermontering. Inget konstigt med det.
Jaha okej då var det jag som överanalysera.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det finns två skäl.
1. Arbetet är behörighetskrävande.
2. Du har inte de kunskaper som krävs.

Att koppla in en lampa i ett torrt bostadsrum är en sak. Att ordna en anslutningspunkt på en balkong och koppla in en skyddsjordad infra kräver lite mer kunskaper, och kontroll på att skyddsjorden är i funktion.

Det är dock svårligen ett komplicerat jobb så du verkar ha fått riktiga skambud på 5-10'.

Om du förklarar lite mer så kan vi bedöma arbetets omfattning, vad det borde kostar, och berätta hur en elektriker skulle ha utfört det hela på principnivå.

Har du fått uppgifter om eller konstaterar att de gömda ledarna som syns på ytterväggen går till denna dosa men inte är inkopplade där?
Då sätter man lämpligen en strömbrytare med indikeringslampa i den dosan så att man ser när infran är på.
Det kan också vara lämpligt att titta på gruppförteckningen vad mer som ligger på denna grupp. Infra kan lätt få säkringen att lösa. Man kanske hellre bör dra fram en ny grupp, eller ny fas i befintlig grupp.
På balkongen man kan antingen sätta ett uttag eller en anslutningsdosa, vad som passar bäst.

Den befintliga strömbrytare du har på bild är en kronomkopplade. Den har två vippor och styr två olika lampor i rummet, eller? Vad är din fråga här? Om det sitter dubbla ledare på anslutningsterminalerna så handlar det troligen om vidarekoppling.
De 2 första radernsa räcker som skäl, speciellt nr 2. Avråder dig skarpt att försöka själv. Ta löpande räkning från en seriös elektriker i stället

N1xv N1xv skrev:
Jodå det är sant att även yrkespersoner gör ett dåligt arbete ibland, det är inget skitsnack, men heller ingenting som är fruktbart att debattera. TS har fått svar och insett att han behöver en elektriker. Har du missat det?

Välkommen till forumet. Jag ser fram emot nya insatta förmågor som kan hjälpa till att sprida kunskap.

• Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
I inharv skrev:
De 2 första radernsa räcker som skäl, speciellt nr 2. Avråder dig skarpt att försöka själv. Ta löpande räkning från en seriös elektriker i stället
Nej, de två raderna räcker inte på detta forum. Här sprider vi kunskap som i detta fall lett till att TS söker en elektriker.

• Gilla
HasseTeknik och 8 till
  • Laddar…
Hej vill uppdatera med att elektrikern varit här och de slutade med att jag fick ringa polisen... Vill inte gå in på detaljer för mår skit dåligt, har bestämt mig göra detta själv, vågar inte släppa in någon i mitt hem just nu känner jag... Om inte ni avråder mig annat.

Har gjort min hemläxa tror jag. Ska köpa denna timer https://library.e.abb.com/public/20...NeejuD4Hc2WlgYCNILijTQNghQpNC/AqccpWVh/luSVkT

Brun ska in i L och den jag markerat lyser rött med mätinstrument så antar den kommer från dosan. Den andra bruna går in där pilen pekar ut. Spelar det någon roll ordningen på de blåa? Kan inte veta vilken som kommer från dosan. Sen vet jag inte vart man lägger in jorden men ska kolla mer på timern när jag hämtar den. När allt är klart vrider jag timern två varv har jag sett de göra på Youtube, för att kablarna ska sitta.på plats. Stämmer de?
Timern är 2 polig.
Öppen eldosa i tak med utstickande kablar och elskarvar markerade för timerinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.