Om du efter bytet får tegelrör över så kan du sälja dem en del har dem som vinställ en del planterar i dem så släng dem inte de är eftertraktade på beg marknaden
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
J Jesper mångsysslare skrev:
Om du efter bytet får tegelrör över så kan du sälja dem en del har dem som vinställ en del planterar i dem så släng dem inte de är eftertraktade på beg marknaden
Det vore ju fint! Då ser jag till en att spara dom 😀

Har idag haft lite energi igen så grävde lite smått.
Planen är som sagt att kallasfalta betongen och ev ett membran på.
Men sulan går ner under dräneringsrörens nivå.
Problemet blir då att det fortsätter ju att rinna vatten ur andra änden och fyller gropen.

Fortsätter jag alltså gräva nu så kommer det ju bli en ny pöl då rören ligger högre upp.

Hur brukar man göra när man dränerar ifall man har rinnande vatten där man inte kommer åt?
Jag behöver ju på något sätt omleda vattnet så det inte rinner ner och jag kan fortsätta gräva.
Typ köpa ett solitt rör och temporärt skarva på mellan dräneringsrören? Så att man kan fortsätta gräva och få det torrt

Sen är nästa fråga om ni tycker jag ska passa på att byta det större röret för dagvattnet också
Uppgrävd jord och dräneringsrör längs en husgrund med ett rött dörrparti i bakgrunden. En spade och en grön slang syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utgrävd grop intill husvägg med synliga dräneringsrör och en spade lutad mot väggen. Grön trädgårdsslang och staplade lerkrör på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är nog lika bra att du byter det som går att byta vad gäller vattnet brukar man göra en pumpgrop där man sedan pumpar upp vattnet med en dränk pump eller liknande
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
Jag bytte själv ut gamla cementrör mot 110 markrör o drog med till garaget hade otur det kom 100mm regn den dagen men det rann undan
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
J Jesper mångsysslare skrev:
Det är nog lika bra att du byter det som går att byta vad gäller vattnet brukar man göra en pumpgrop där man sedan pumpar upp vattnet med en dränk pump eller liknande
J Jesper mångsysslare skrev:
Jag bytte själv ut gamla cementrör mot 110 markrör o drog med till garaget hade otur det kom 100mm regn den dagen men det rann undan
Ah! Tack för din grymma hjälp!
Då kikar jag på markrör.

Gällande grop låter det smart men det blir så tajt här. Då blir ju gropen på samma ställe som jag ska dränera.
Grävd grop vid husvägg, delvis fylld med jord, med ett markrör framträdande. En spade och några oanvända rör ligger vid kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att gräva upp på andra sidan muren är ett himla jobb
 
  • Gilla
trenchcoat
  • Laddar…
Det är alltid roligt när man är färdig och vet att det är ordentligt gjort och att det håller o funkar i många år
Jag fick besiktning av mitt dagvatten då kommunen trodde att det var fel anslutet på alla fastigheter längs gatan men jag fick helt godkänt
 
Okej ni får gärna komma med kommentarer ifall detta kan funka.
Köpa ett flexibelt rör typ detta
https://www.byggmax.se/dagvattenrör-p31387
Och koppla ihop de två ändarna av dräneringsrören så här
Utgrävd jord intill en husgrund med en markerad röd linje, en spade, gröna slangar och några terrakottarör som ligger på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara så att jag blir av med det rinnande vattnet temporärt.

För mig inte kan någonting om VVS, vad behöver jag för koppling för tegelröret?
Ett tegelrör med ett måttband som visar diametern, hållet av en hand på en träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen undrar jag hur jävla djup betongplattan är. Den bara fortsätter ner och ner haha
 
Det är ju jättebra mått på tegelröret tror att en svart muff på dränering röret kan funka


GÄLLANDE plattan då är det nog en kantbalk runt garaget på en 50=60 centimeter och sedan är nog golvet 12=15 centimeter tjock innan för
 
Kollade mina lager och tog ett kort
Som du ser är muffen 110 så den passar på ditt tegelrör själva röret är 100mm o är I 4m bit
 
  • Svart byggdräneringsrör med muff på 110 mm och rör på 100 mm, 4 meter lång, placerad i ett förråd bland annat byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
naikon
  • Laddar…
J Jesper mångsysslare skrev:
Kollade mina lager och tog ett kort
Som du ser är muffen 110 så den passar på ditt tegelrör själva röret är 100mm o är I 4m bit
Fantastiskt, tack!!! Glider man bara på dräneringsröret och så liksom tätar det av sig självt? Behöver man inte använda en rörklämma eller nått? Sen när jag ska skarva på dräneringsrör->tegelrör så måste jag väl ändå använda någon slags muff eller vad det kallas

Dessutom är det väl små hål i dräneringsröret, kommer inte vattnet bara rinna ut på undersidan av röret ur hålen?
 
Det sitter en muff under etiketten den har hullingar på insidan så får du prova hur det fastnar på röret gällande hålen är det inga problem bara det rinner I röret så sugs vattnet in i röret och rinner I väg

Till stuprören ska du ha mark rör utan hål
 
  • Älska
naikon
  • Laddar…
J Jesper mångsysslare skrev:
Det sitter en muff under etiketten den har hullingar på insidan så får du prova hur det fastnar på röret gällande hålen är det inga problem bara det rinner I röret så sugs vattnet in i röret och rinner I väg

Till stuprören ska du ha mark rör utan hål
Tack! Får bege mig till affären och se vad jag kommer hem med
 
Hej igen, det är killen som inte har en aning om vad han sysslar med

Jag fick köpt två rör och tryckte i det ena idag.
Antar att nästa steg är att kolla lutning, eller är det inte så noggrant? Sen lägga i det andra röret parallellt.

Nydraget dräneringsrör i grävd grund vid husvägg, med verktyg och kallasfalt intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kom som sagt aldrig ner till sulan utan jag får lägga kallasfalt på det som ses i bild istället.

Möjligt att jag dränerar om hela huset istället om tio år, då får dom väl gräva upp den här asfaltsbiten i värsta fall
 
  • Gilla
vickan11
  • Laddar…
Ser bra ut lägg som du skrev kalasfalt på det du kommer åt ang röret se bara till så att det inte hänger ned utan ligger jämt o fint med samma lutning som de gamla rören
Ska du inte ha någon brunn eller markränna för att leda bort ytvatten när du får en hård asfalt yta eller kan de göra lutning så att vatten rinner åt sidan
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
J Jesper mångsysslare skrev:
Ser bra ut lägg som du skrev kalasfalt på det du kommer åt ang röret se bara till så att det inte hänger ned utan ligger jämt o fint med samma lutning som de gamla rören
Ska du inte ha någon brunn eller markränna för att leda bort ytvatten när du får en hård asfalt yta eller kan de göra lutning så att vatten rinner åt sidan
Tack för infon. Uppfarten lutar utåt så tror inte det behövs någon ränna, och takfoten skyddar också ganska okej då det bara är en enplansvilla

Ska försöka kolla lutningen idag, och ev spola av betongen inför asfalten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.