J JohanLun skrev:
Om jag fattar rätt så får folk utan tjänstepension ut ca 15.000 efter skatt om man har "full" allmän pension. Om nästan inte jobbat alls så får man ut ca 10.000 men kan då få dessa tillägg som lyfter upp det till 16-17.000. Givetvis ska även de som jobbat kunna få dessa bostadstillägg mm, men jag tror de då har nåt tak, dvs får man ut 15 efter skatt så blir tillägget bara nån tusenlapp eller två. Kontentan är nog att spannet i allmän pension om man jobbat från 18-65 eller varit "arbetslös" är i praktiken väldigt liten när man når pension.

Förstår jag rätt så om man har mycket pengar på banken (tex ett privat pensionssparande) och ett egenägt hus, så blir det svårare att få detta tillägg mot om man bor i en dyr hyresrätt. Så "most bang for the buck" (dvs mest krona per arbetad tid) får den som jobbat väldigt lite och bor i hyresrätt. Nu har väl troligen den som jobbat och bor i villa ändå ofta haft ett väldigt bra liv. De som verkligen "fuskar" är väl troligen de som jobbat utomlands och "gömt" sina tillgångar så varken tillgångar eller inkomster syns... Då kan de casha in pension och använda vården trots att de tjänat mycket och stoppat undan besparingar på annat håll.

Man kanske själv ska fundera på hur man ska lägga upp sparande, amortering mm för att få en bra ålderdom... Med tjänstepension misstänker jag man kommer upp över nivån man kan få dessa bidrag...
När jag kikade på möjligheten för pappa att få bostadsbidrag blev "uträkningen" att han tjänade för mycket.. tror vi räknade ut att han fick sammanlagt 18-19000 kr innan skatt (grundpension plus liten tjänstepension)

Slog jag in samma siffror idag (inkl ett litet sparande som han hade då) så skulle han ev vara berättigad 2800 kr helt plötsligt.. nu är han avliden, men jag tycker det var lite märkligt bara, borde inte skilja så mycket på 2 år (det var två år sedan ag kollade upp det åt honom - hade han inte haft sparkontot, hade han fått en tusenlapp till).

Men som sagt, då fick han inget.

Man ska helt klart se över sin ev framtid, medan man fortfarande kan påverka den!

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
När jag kikade på möjligheten för pappa att få bostadsbidrag blev "uträkningen" att han tjänade för mycket.. tror vi räknade ut att han fick sammanlagt 18-19000 kr innan skatt (grundpension plus liten tjänstepension)
Jag har inte exakt koll vad mina föräldrar har för pensioner och sparande, fram till nu har de haft pengar på banken de tagit av (och lån på huset som de betalat ränta på) - pengarna krympte för varje år, så hade inte hälsan tvingat fram detta så hade det nog behövt göras något inom ett antal år. Men jag kan tänka mig att det som sagt finns de som sitter betydligt tajtare till, jag förstår inte hur många går runt med de ganska låga pensioner som de får. Jag tror många av dagens gamla lite räddas av just att de har högt värderade hus och låga lån.
Snigla Snigla skrev:
Man ska helt klart se över sin ev framtid, medan man fortfarande kan påverka den!
Absolut! Tyvärr tror jag många inte har så stora marginaler ens när de jobbar att det går...

F fribygg skrev:
Nja, inte är det väl barnens ansvar att hålla liv i föräldrarnas hus när de gamla flyttar in på boende?
Om det finns barn som kan hjälpa till är det bra, annars måste ju en godman tillsättas som tar tillvara den äldres intressen.
Ja men kostnadena för huset tickar på och äter upp det eventuella arvet. (Vårdboendet ska ju också betalas för!) Så oavsett hur man valt att ordna det (god man eller framtidsfullmakt) så blir det barnen som betalar om huset blir stående.

• Gilla
Grundlös
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Ja men kostnadena för huset tickar på och äter upp det eventuella arvet. (Vårdboendet ska ju också betalas för!) Så oavsett hur man valt att ordna det (god man eller framtidsfullmakt) så blir det barnen som betalar om huset blir stående.
Visst minskar det eventuella arvet men DU behöver inte betala för att TS ska äga hus. Fadern äger ju redan kåken och bör söka bostadstillägg om pensionen inte räcker.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Risken är ju att pengarna äts upp redan innan föräldrarna dör. Om arvet blir mindre eller inget är väl egentigen ett mindre problem. Men om pengarna tar slut innan, ska då barnen skjuta till? Kommer samhället ordna billigare boende? Näe, de som ser att de inte har en uthållig ekonomi håller jag med om gärna om de har barn eller andra som är villiga att hjälpa till hitta en lösning som gör att deras ekonomi håller "in i kaklet". Uppsidan för barnen är väl just att om de undviker seniorlån och liknande så kanske det blir nåt över. Eller de slipper skjuta till nåt.

J JohanLun skrev:
Kommer samhället ordna billigare boende?
Samhället lär inte ordna nått billigare boende.

J JohanLun skrev:
Risken är ju att pengarna äts upp redan innan föräldrarna dör. Om arvet blir mindre eller inget är väl egentigen ett mindre problem.
Den risken gäller oss alla, nu verkar ju TS pappa ha en fastighet som troligtvis går att belåna om han så önskar, det kan ge fadern en guldkant på tillvaron de sista åren men ökar självklart risken/chansen att han lyckas leva upp sitt kapital.

TRJBerg
F fribygg skrev:
Den risken gäller oss alla, nu verkar ju TS pappa ha en fastighet som troligtvis går att belåna om han så önskar, det kan ge fadern en guldkant på tillvaron de sista åren men ökar självklart risken/chansen att han lyckas leva upp sitt kapital.
Du får inga lån som ensamstående pensionär.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Oberoende av nivå på din pension?

TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag förstår att du inte följt tråden, att lånen som erbjuds har ganska 'dåliga' vilkor är välkänt, men pensionärslån/seniorlån eller vad låneinstitut en/bankerna väljer att kalla dem ger möjlighet att belåna fastigheten och ' äta upp kakan' istället för att arvingar eller allmänna arvsfonden ska få ett stort kapital när fastighetsägaren avlider.

TRJBerg
K Kane skrev:
Oberoende av nivå på din pension?
Naturligtvis svarar jag under förutsättningen att man har pension som ligger inom, säg, 90% av befolkningens spännvidd. Antar man att personen är mycket förmögen är all diskussion här irrelevant.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Naturligtvis svarar jag under förutsättningen att man har pension som ligger inom, säg, 90% av befolkningens spännvidd. Antar man att personen är mycket förmögen är all diskussion här irrelevant.
Är det inte bättre att du läser tråden och utgår från de förutsättningar( 12 000kr) som gäller för TS far?

• Älska
lunnabo
  • Laddar…
TRJBerg
F fribygg skrev:
Jag förstår att du inte följt tråden, att lånen som erbjuds har ganska 'dåliga' vilkor är välkänt, men pensionärslån/seniorlån eller vad låneinstitut en/bankerna väljer att kalla dem ger möjlighet att belåna fastigheten och ' äta upp kakan' istället för att arvingar eller allmänna arvsfonden ska få ett stort kapital när fastighetsägaren avlider.
Jag har följt tråden fullständigt. Tack.
"Seniorlån" är en styggelse som jag inte räknar in bland relevanta lån. Som någon nämt är de möjligtvis relevanta om man ska dö av cancer inom 3 år eller liknande. Vidare är villkoren för sådana lån väldigt begränsande, dvs man får ut för lite pengar i förhållande till behoven.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
F fribygg skrev:
Är det inte bättre att du läser tråden och utgår från de förutsättningar( 12 000kr) som gäller för TS far?
Vad i hela friden yrar du om??

TRJBerg TRJBerg skrev:
Och hur skall man förstå att du avser det? Så vad ligger pensionsnivån inom dessa 90%?

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.