15 093 läst · 97 svar
15k läst
97 svar
Ta bort löv på hösten
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Avant med fodergrep, men det är bara för att flytta högarna av löv jag redan kört ihop med gräsklipparen. Fodergrepen är bara praktisk för att flytta riktigt stora höga av löv. När de blivit för små bytta jag till skopa och handlastade det sista.galento skrev:
Alla hjälpmedel är ju bra såg ut att vara väldigt fräscha grejer.F fiskbuggaren skrev:
Jag tänker att det är helt borta före midsommar och dessutom har gräset fått bra näring och material som förbättrar jorden. Klart bättre än att lasta i plastsäckar och lägga en halv dag på att köra iväg i omgångar till återvinningen.snuttjulle skrev:
Lite felformulerat från mig. Jag tror som du, men tänker också att löv=mull.Alfredo skrev:
Maskar med flera omvandlar det till mull och frigör då de mineraler som finns kvar. Mikroorganismerna tar också hand om det kväve som finns kvar och när de dör, blir uppätna etc så slutar det med att även kvävet först tillbaka till jorden.
Mullen blir på sikt så där mörkbrun nästan svart vilket man vill se i en odlingsjord.
Maskarna jobb har dock inte tagit slut utan de utsöndrar också ett sekret som binder ihop jordpartiklatna och det bildas "keso" dvs jord som ser ut som mörkbrun keso där syre och vatten tar sig fram mellan klumpar. Maskarna gör också mer utpräglade gångar där rötter, syre och vatten tar sig fram.
Mullen blir på sikt så där mörkbrun nästan svart vilket man vill se i en odlingsjord.
Maskarna jobb har dock inte tagit slut utan de utsöndrar också ett sekret som binder ihop jordpartiklatna och det bildas "keso" dvs jord som ser ut som mörkbrun keso där syre och vatten tar sig fram mellan klumpar. Maskarna gör också mer utpräglade gångar där rötter, syre och vatten tar sig fram.