galento galento skrev:
Vad är det för maskin du använder där :D ? Har blåst ihop högar av de sista löven
här men tycker nästan det funkar bättre att använda skottkärran när löven är blöta.
Avant med fodergrep, men det är bara för att flytta högarna av löv jag redan kört ihop med gräsklipparen. Fodergrepen är bara praktisk för att flytta riktigt stora höga av löv. När de blivit för små bytta jag till skopa och handlastade det sista.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento
F fiskbuggaren skrev:
Avant med fodergrep, men det är bara för att flytta högarna av löv jag redan kört ihop med gräsklipparen. Fodergrepen är bara praktisk för att flytta riktigt stora höga av löv. När de blivit för små bytta jag till skopa och handlastade det sista.
Alla hjälpmedel är ju bra (y) såg ut att vara väldigt fräscha grejer.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Vi får se hur detta blir till våren. Testade iår att klippa ner löven som ni ser så är det en hel del.
[bild]
Gräsplätt med skuggor, träd, en bänk och en svart soptunna vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut nu och har inte gjort något mer än att låta robotklipparen köra som vanligt. Ser inte så kul ut men vi får se hur länge det kommer synas.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
[bild]
Så här ser det ut nu och har inte gjort något mer än att låta robotklipparen köra som vanligt. Ser inte så kul ut men vi får se hur länge det kommer synas.
Jag tänker att det är helt borta före midsommar och dessutom har gräset fått bra näring och material som förbättrar jorden. Klart bättre än att lasta i plastsäckar och lägga en halv dag på att köra iväg i omgångar till återvinningen.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
dessutom har gräset fått bra näring
Även jag smashar mina löv och det mest för att det är enklast. Dock är jag tveksam till "bra näring" då jag tror att träden "drar tillbaka" i princip alla nyttigheter från löven innan de fälls. Någon annan kanske har lite mer fakta?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Även jag smashar mina löv och det mest för att det är enklast. Dock är jag tveksam till "bra näring" då jag tror att träden "drar tillbaka" i princip alla nyttigheter från löven innan de fälls. Någon annan kanske har lite mer fakta?
Lite felformulerat från mig. Jag tror som du, men tänker också att löv=mull.
 
Maskar med flera omvandlar det till mull och frigör då de mineraler som finns kvar. Mikroorganismerna tar också hand om det kväve som finns kvar och när de dör, blir uppätna etc så slutar det med att även kvävet först tillbaka till jorden.
Mullen blir på sikt så där mörkbrun nästan svart vilket man vill se i en odlingsjord.
Maskarna jobb har dock inte tagit slut utan de utsöndrar också ett sekret som binder ihop jordpartiklatna och det bildas "keso" dvs jord som ser ut som mörkbrun keso där syre och vatten tar sig fram mellan klumpar. Maskarna gör också mer utpräglade gångar där rötter, syre och vatten tar sig fram.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
galento
Krattade ihop löven i höstas när de var blöta och det tyckte jag fungerade bättre än
att de blåser omkring. Blev ju lite kvar på gräsmattan men robotklipparna har gått
och klippt ner detta så det ser faktiskt bra ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.