Z z_bumbi skrev:
Varför fräsa ner löven när de funkar som


Min erfarenhet ör att om man blandar ner eklöven med annat så försvinner de ungefär lika snabbt som en kompost utan eklöv, ligger de separat tar det längre tid. Inte för att det gör något om inte allt har multnat i en trädgårdskompost utan det är snarare bra för jorden.
Hum, beror på hur mycket du har. Tidigare hade vi 2-3 kbm eklöv/år och ska det blandas med lika mycket andra löv blir det mycket kompost varje år.;)
 
A AndersS skrev:
Hum, beror på hur mycket du har. Tidigare hade vi 2-3 kbm eklöv/år och ska det blandas med lika mycket andra löv blir det mycket kompost varje år.;)
Precis, trampa runt i 30-50 cm löv i landet på våren njee...Inte våran melodi
 
Jag har precis omvänt problem mot vad många i tråden verkar ha - jag har för lite löv! Har åtta lönnar, ett par björkar, en hägg, syrenbuskage och lite annat jox men får ändå inte ihop tillräckligt med löv för att täcka överallt där jag vill. Krattar till högar, kör över med gräsklipparen ett par gånger och sen igen med uppsamlare, lägger klippet i rabatter och odlingsbäddar men jag hade behövt minst dubbelt så mycket. :)

Höstbild på lönnar med gula löv vid sidan av en väg, lövhögar på marken nära ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Askens är nästan tom på löv och de har åkt i komposten, blåser i hög och bär i lövkorg. Nästa omgång av ek, tulpanträd och äpple blir också blåsta i hög men hamnar i 240L säckar och vidare ÅVC.
Det som ramlar ned på slutet tuggas ned med gräsklippare. I fritidshuset blir det en blåsning när merparten kommit ned av mestadels björk och ek, bara blåser ut i skogen runt omkring.
Så hur man gör är utifrån förutsättningar, finns inget rätt sätt.;)(y)
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
K
Här blåser det mesta bort. Har en åker bakom våran husrad så jag hoppas att det mesta hamnar där. Blir det lövhögar i någon del av trädgården åker det ner i säck och körs till ÅVC.
 
C
galento galento skrev:
Ja en sån vore nåt men man ser inte såna på annons ofta.
Jorå, tänkte precis skriva härom dagen att de där kommer ut relativt ofta. Åtminstone de lite mindre modellerna.
https://www.blocket.se/annons/alvsborg/lovsug/104167986
https://www.blocket.se/annons/alvsborg/lovsug___billy_goat/104488603
https://www.blocket.se/annons/uppsala/bensindriven_lovsug_sjalvgaende/104342985

@Mats_R får väl rätta mig om jag har fel, men jag får för mig att nackdelen med de där maskinerna är när säcken skall tömmas? Tömmer man den bara där man står och skottar upp löven på en kärra, eller kör man iväg med hela maskinen till lämplig plats - som ju kan vara en bit bort?
 
smh
Ett tips till er som lägger i säck och sedan kör iväg: knyt istället ihop säcken, stick ett par hål och lägg den i ett hörn nånstans. Öppna efter två år och du har perfekt planteringsjord.
 
  • Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
Är också bra att slå i lite hästgödsel när man komposterar, ska vara så brunnen att det är mängder av mask i den.
Blir 50-100 L och de maskarna får fullt upp i komposten.
 
Roboten får gå ute till dess att allt är nedklippt i småbitar.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Det det gäller är ju att få en balans i trädgården. Att räfsa bort allt löv kanske för ögat är det bästa men inte att sedan behöva gödsla och tillföra andra ämnen för att få det att växa…
 
  • Gilla
amygdala och 2 till
  • Laddar…
galento
C cpalm skrev:
Jorå, tänkte precis skriva härom dagen att de där kommer ut relativt ofta. Åtminstone de lite mindre modellerna.
[länk]
[länk]
[länk]

@Mats_R får väl rätta mig om jag har fel, men jag får för mig att nackdelen med de där maskinerna är när säcken skall tömmas? Tömmer man den bara där man står och skottar upp löven på en kärra, eller kör man iväg med hela maskinen till lämplig plats - som ju kan vara en bit bort?
Tack för tipsen , är endast en självgående som är intressant för oss. Tanken är att kunna köra den till komposthögen och tömma då det är en bit bort.
 
C
galento galento skrev:
Tack för tipsen , är endast en självgående som är intressant för oss. Tanken är att kunna köra den till komposthögen och tömma då det är en bit bort.
Alla tre av de där kan nog vara självgående. Tror att "SP" i modellnamnet anger att den är självgående för Billy Goat(?)
Hur som helst, det vara bara tre jag fick upp som ligger ute på blocket just nu, de kommer upp lite då och då på såväl blocket som auktionssajter.
 
galento
C cpalm skrev:
Alla tre av de där kan nog vara självgående. Tror att "SP" i modellnamnet anger att den är självgående för Billy Goat(?)
Hur som helst, det vara bara tre jag fick upp som ligger ute på blocket just nu, de kommer upp lite då och då på såväl blocket som auktionssajter.
Man får kolla om det kommer ut nån annons som inte är för långt bort (y)
Såg en video på en mindre modell utan drift:


 
Redigerat:
C cpalm skrev:
Jorå, tänkte precis skriva härom dagen att de där kommer ut relativt ofta. Åtminstone de lite mindre modellerna.
[länk]
[länk]
[länk]

@Mats_R får väl rätta mig om jag har fel, men jag får för mig att nackdelen med de där maskinerna är när säcken skall tömmas? Tömmer man den bara där man står och skottar upp löven på en kärra, eller kör man iväg med hela maskinen till lämplig plats - som ju kan vara en bit bort?
Ja, säckarna är rätt tunga om löven är blöta. Är jag i närheten av komposten kör jag dit med maskinen, annars kan man lägga säcken i en skottkärra eller tömma den direkt på släpkärran om man ska köra till tippen med det.
 
galento
M Mats_R skrev:
Ja, säckarna är rätt tunga om löven är blöta. Är jag i närheten av komposten kör jag dit med maskinen, annars kan man lägga säcken i en skottkärra eller tömma den direkt på släpkärran om man ska köra till tippen med det.
Hur stor är bredden den suger ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.