galento
C cpalm skrev:
Näe precis, en liten påse fungerar bara för lite finstädning.
Vi har en sån här Billy Goat HTR 1600 som lastar direkt på en vagn. Tyvärr är det fortfarande som sagt en hel del jobb.
Och ja, det är så mycket löv att gräsmattan kvävs tyvärr, hade det bara varit lite hade jag bara klippt ner dem med gräsklipparen.

[bild]
Har också tittat på Billy Goat , ja det blir ju ett tätt täcke av löven som
AndersS visar på bilden.


 
Räfsar ihop en del för att täcka under buskar och i rabatter. Resten krattas ut i ett hyfsat jämt lager över gräsmattan och körs över med mulchingklippare, vilket förvandlar det från ett täcke till finfördelad maskmat. Skulle vi ha mer löv så skulle det komposteras.

Fattar inte varför man vill föra bort organiskt material från trädgården (annat än ogräs som överlever kompostering). Ren kapitalförstöring i mina ögon.
 
  • Gilla
Cmikaelericsson och 7 till
  • Laddar…
C
S Staffan-N skrev:
Fattar inte varför man vill föra bort organiskt material från trädgården (annat än ogräs som överlever kompostering). Ren kapitalförstöring i mina ögon.
Det förstör som sagt effektivt gräsmattan om det blir för mycket.
Men givetvis för man inte bort löven helt från trädgården, utan de hamnar så klart i en komposthög och blir till gratis jord.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
B
Klipper med mulch nån sväng, krattar in en del över rabatter. Resten av löven krattar jag ihop till komposten.

Ja det tar lite tid att krattar, men jag tycker det är en ganska trevlig sysselsättning utomhus. Blir dessutom jättefin jord i komposten, skulle aldrig kasta bort dem.
 
  • Gilla
Rooten48 och 1 till
  • Laddar…
Vi har också för mycket på några ställen, så vi kör med gräsklipparen två gånger, en för fördelning och en gång för uppsamling.

Om vi inte klipper isär dem först går de igenom gräsklipparen nästan hela, men efter klippning tar de kanske 20-25% av volymen. En del går i rabatter (sparrisen, under bärbuskar och till landet) och en del i komposten. Lite blir såklart kvar i grönmattan också.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Räfsar ihop en del för att täcka under buskar och i rabatter. Resten krattas ut i ett hyfsat jämt lager över gräsmattan och körs över med mulchingklippare, vilket förvandlar det från ett täcke till finfördelad maskmat. Skulle vi ha mer löv så skulle det komposteras.

Fattar inte varför man vill föra bort organiskt material från trädgården (annat än ogräs som överlever kompostering). Ren kapitalförstöring i mina ögon.
Du har inte haft fyra ekar;)
Ekollonår, som i år, räfsade man upp några hundra kilo ekollon och körde iväg.
Nu med bara en ek kvar blev det i år bara 100-150 kg.:cool: Finns ingen som vill köpa, förr körde grannen ut dem till gris i skogen och åtel men idag vill man inte ha det längre då det är tungt att släpa på.
 
  • Gilla
CHolden
  • Laddar…
Detta brukar ja hemma
 
  • Röd åkgräsklippare med lövuppsamlartillsats och vagn full med löv framför ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Åkgräsklippare med uppsamlare för att få det i högar; sedan avanten med fodergrep för att få upp det på komposten.
 
galento
Gustavsson8690 Gustavsson8690 skrev:
Detta brukar ja hemma
(y)(y)Nåt sånt funderade jag på också när vi hade klipparen , tyvärr såld nu.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Låter möget ligga.
 
Patrik440
Det har inte varit så hemskt mycket löv på gräsmattan men på vägen har det varit rejält några år.

Min lösning var att skruva dit sopvalsen på en av mina tvåhjulstraktorer och sopa bort eländet.
Tvåhjulstraktor med sopvals monterad framför på en väg med löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En tvåhjulstraktor med sopvals rensar en grusväg täckt med löv, och en papegoja sitter på traktorns styre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I år har dock de flesta löven blåst åt annat håll.

:)

/ Patrik
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 9 till
  • Laddar…
Räfsar upp i säckar och kör ner till Åvc,
 
Jag avskyr att räfsa upp eländet så har en ryggburen lövblås med ett jäkla drag i. En del av löven blåser jag ut i rabatter/under häckar för jordförbättring och resten får fara ut i skogen som angränsar till tomten.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento galento skrev:
Vore intressant att läsa hur ni tar bort löven , pressening , skottkärra eller nån stor lövsug ?
Före vi köpte robotklipparna använde vi gräsklippartraktorn med uppsamling.
Har en stor presenning som jag lägger all lov på. sedan viker jag ihop den och drar upp presenningen på släpvagnen. På återvinningscentralen drar jag av presenningen och drar den uppochner. Klart.
 
  • Gilla
Mulvaden
  • Laddar…
B
Väntar på att svärmor kommer och krattar samt kärrar upp det till skogen :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
Fideliox och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.