Jag kör TA213 med enbart utegivare nu och det funkar rätt bra men enligt manualen som är länkad här ovan kan jag dessutom kunna koppla in EGF1 rumsgivare.
Tidigare hade jag en TAC200 med EGRL rumsgivare och nu funderar jag hur och om jag kan koppla in den istf EGF1? På TAC200 fanns en switch beroende på om jag använder EGF1 (med börvärdesgivare) eller EGRL (utan börvärdesgivare). På TAC200 ställde jag in börvärdet på styrenheten men den möjligheten finns förstås inte på TAC213. EGRL har termistor 1,8kohm
Beskrivning på EGRL
http://www.tac-global.com/docnet/pdf-filer/L3581000.pdf
Manual TAC200, se sid 12 för EGRL vs EGF!
http://www.tac-global.com/docnet/pdf-filer/L3545004.pdf
Tidigare hade jag en TAC200 med EGRL rumsgivare och nu funderar jag hur och om jag kan koppla in den istf EGF1? På TAC200 fanns en switch beroende på om jag använder EGF1 (med börvärdesgivare) eller EGRL (utan börvärdesgivare). På TAC200 ställde jag in börvärdet på styrenheten men den möjligheten finns förstås inte på TAC213. EGRL har termistor 1,8kohm
Beskrivning på EGRL
http://www.tac-global.com/docnet/pdf-filer/L3581000.pdf
Manual TAC200, se sid 12 för EGRL vs EGF!
http://www.tac-global.com/docnet/pdf-filer/L3545004.pdf
Jag tror säkringen har gått på mon TA 213 men kan inte hitta den,är det någon som vet var den sitter?
Tack på förhand!
/Markus
Tack på förhand!
/Markus
Mycket gammal och välanvänd tråd eftersom även jag söker all tillgänglig information om TA 213 väcker jag upp tråden igen. Söker manual och gärna ett krets-schema.
Alla tidigare länkar fungerar inte längre så det vore kung om nån kan hjälpa mig så att jag får igång den här klenoden.
Med vänlig hälsning, Karl Bergman
Alla tidigare länkar fungerar inte längre så det vore kung om nån kan hjälpa mig så att jag får igång den här klenoden.
Med vänlig hälsning, Karl Bergman
Redigerat:
Detta är vad jag har rörande TA213.
Sen är detta bra att ha i huvudet också
"Ett tips beträffande trasiga TA 213: Det absolut vanligaste felet är dåliga elektrolytkondensatorer. Det finns en 22 uF 63 V som "alltid" måste bytas och tre 100 uF 40 V som brukar hålla bättre, dem byter man bara om man ser att de har börjat läcka."
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=48952.0
Sen är detta bra att ha i huvudet också
"Ett tips beträffande trasiga TA 213: Det absolut vanligaste felet är dåliga elektrolytkondensatorer. Det finns en 22 uF 63 V som "alltid" måste bytas och tre 100 uF 40 V som brukar hålla bättre, dem byter man bara om man ser att de har börjat läcka."
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=48952.0
Purre: Stort tack nu kan jag komma vidare det här var det jag i första hand söker. Men eftersom jag vill kunna manuellt reglera shunten funderar jag på hur rumstermostaten EGF fungerar är det en slutande/brytande termostat som bara ställer in ett börvärde?
Tveksam om det är nåt galet med kretskortet för ikväll såg jag att två av kablarna från/till motorn hade lossnat så motorn vandrade iväg till helt öppen position. Ska kolla vidare för rumsenheten EGZ är borta efter inkopplingen av fjärrvärmen. Säkert ligger den kvar i nån fyndlåda så jag ska se om jag hittar den innan jag går vidare och felsöker kretskortet.
Schysst att du hjälpte mig stort tack igen // Karl B.
Tveksam om det är nåt galet med kretskortet för ikväll såg jag att två av kablarna från/till motorn hade lossnat så motorn vandrade iväg till helt öppen position. Ska kolla vidare för rumsenheten EGZ är borta efter inkopplingen av fjärrvärmen. Säkert ligger den kvar i nån fyndlåda så jag ska se om jag hittar den innan jag går vidare och felsöker kretskortet.
Schysst att du hjälpte mig stort tack igen // Karl B.
TA 213 är en gammal pjäs, men oerhört driftsäker och en central inte med en massa lullull i som elektronik. Bara rak reglering, samt att då har du en M44 motor på shunten med. Dom är nästa outslitliga, har själv 230U som är den efterkommande. Var rädd om dom grejerna. Innegigivaren är en med klocka som brukar säga upp sig, men är bara för nattsänkning och klockan behövs inte normalt.Karl B. skrev:Purre: Stort tack nu kan jag komma vidare det här var det jag i första hand söker. Men eftersom jag vill kunna manuellt reglera shunten funderar jag på hur rumstermostaten EGF fungerar är det en slutande/brytande termostat som bara ställer in ett börvärde?
Tveksam om det är nåt galet med kretskortet för ikväll såg jag att två av kablarna från/till motorn hade lossnat så motorn vandrade iväg till helt öppen position. Ska kolla vidare för rumsenheten EGZ är borta efter inkopplingen av fjärrvärmen. Säkert ligger den kvar i nån fyndlåda så jag ska se om jag hittar den innan jag går vidare och felsöker kretskortet.
Schysst att du hjälpte mig stort tack igen // Karl B.
Redigerat:
Det med en nassa elektronik i, menar jag med datorpåverkan. Den här typen är med passiva komponeter i och ett lite chip. Oerhört driftsäker och håller i många år, synd att det ska vara så mycket av allt och kunna allt i en banal reglering av värme. Enkelheten är bäst.Purre skrev:
Uppdatering av det här projektet som jag nu tycker är löst tack vare den information jag fick av Purre med flera.
Hittade alla borttagna enheter i min "fyndlåda" och nu är allt inkopplat så nu återstår bara att finjustera allt för att kunna utnyttja det timpris när jag tankat upp tanken, det kommer att starta i natt med timpris från Jämtkraft.
Ska bli väldigt intressant att se om jag tänkt rätt.
Tror att det går att ladda typ 20-25 kWh under tider när dom kostar typ några ören. Ok jag blir inte rik på det här men fan så roligt det har varit att meka ihop det hela. Det finns inget roligare i min bok än att meka med sånt jag inte riktigt kan utan det hela tiden blir "trial and error" för att komma till färdig lösning. Perfekt att ha olika forum att rådfråga, typ det här när jag behöver input.
Som tack för hjälpen kan jag erbjuda rabatter till den som vill andas fjälluft/fiska eller jaga eftersom jag har en liten stugby i södra lapplandsfjällen.
Kolla här "www. marsfjallet.se" det ligger vid vägs ände med 2 km till trädgränsen.
Tack,tusen tack för kunskap och input // Karl B.
Hittade alla borttagna enheter i min "fyndlåda" och nu är allt inkopplat så nu återstår bara att finjustera allt för att kunna utnyttja det timpris när jag tankat upp tanken, det kommer att starta i natt med timpris från Jämtkraft.
Ska bli väldigt intressant att se om jag tänkt rätt.
Tror att det går att ladda typ 20-25 kWh under tider när dom kostar typ några ören. Ok jag blir inte rik på det här men fan så roligt det har varit att meka ihop det hela. Det finns inget roligare i min bok än att meka med sånt jag inte riktigt kan utan det hela tiden blir "trial and error" för att komma till färdig lösning. Perfekt att ha olika forum att rådfråga, typ det här när jag behöver input.
Som tack för hjälpen kan jag erbjuda rabatter till den som vill andas fjälluft/fiska eller jaga eftersom jag har en liten stugby i södra lapplandsfjällen.
Kolla här "www. marsfjallet.se" det ligger vid vägs ände med 2 km till trädgränsen.
Tack,tusen tack för kunskap och input // Karl B.