Har en Vatette klämringskoppling med ballofix dit blandare ska kopplas. Tidigare har det suttit blandare med diskmaskinsavstängning dit tvättmaskinen har varit kopplad. Nu har jag en blandare utan avstängning och vill koppla direkt mot en T-koppling. Finns det någon smidig T-koppling som går från 12 klämringskoppling till R15 och 12mm i andra änden?
Finns det någon med lekande mutter som går att skruva direkt mot nuvarande Vatette?
Finns det någon med lekande mutter som går att skruva direkt mot nuvarande Vatette?
Höger är kallvatten (där jag har provisoriskt kopplad tvättmaskinen med en extra rörbit och klämringskoppling). Här ska det hittas någon T-koppling som helst kopplas direkt mot nuvarande Vatette koppling, en del som kopplad mot tvättmaskin och en del som passar blandarens 1/2" anslutningsslang (behövs även en adapter till varmvattnet från 12mm till 1/2".A A bygg skrev:
Vad är det för storlek på tvättmaskinsanslutning, är den för R15 eller R20? Verkar vara ca. 18mm innermått.
Även om du får ihop det måste du väl ändå kunna stänga av mot diskmaskinen ovanför, på diskbänken?🤔
Hur många stänger av vattnet till sin tvättmaskin?Farstatjej90 skrev:
Och är det verkligen viktigt i ett våtrum? Är det ens krav på att kunna stänga av vattnet till en tvättmaskin ovan bänk? Tvättstugan är ett våtrum med två brunnar.
Jaha tvätt , läste av någon anledning diskmaskin.
Jag stänger av vattnet varje gång. Vill inte ha vattenskador när jag inte är hemma. Har brunn, men springer slangen läck kan trycket sprida vatten åt alla håll där det inte bör vara.
Har man tvättmaskin utan aquastop (automatisk vattenavstängning vid läckage) så är mekanisk avstängning av vattnet ett absolut måste enligt mig iaf. Med aquastop som bryter vattnet vid läckage, inte så viktigt med annan avstängning.
Har man tvättmaskin utan aquastop (automatisk vattenavstängning vid läckage) så är mekanisk avstängning av vattnet ett absolut måste enligt mig iaf. Med aquastop som bryter vattnet vid läckage, inte så viktigt med annan avstängning.
Ska du följa säkert vatten så är avstängning ett krav ända sedan 2011 om jag minns rätt. Hur kraven är utformade i senaste utgåvan kan du läsa här: https://sakervatten.se/branschregler/las-branschregler-20212-online-2/4-2-4-tvattmaskin/J joasag skrev:
Så är detta utrymme byggt efter 2011 så gör du nog formellt fel om du inte har avstängning, men oavsett det så vill du göra allt för att undvika att du får hela kommunens vattenreservoar i din tvättstuga.
De bästa avstängningarna är de med timer som stänger av sig själva efter en given tid. Mora har tex sådana, men enklast rörmässigt är dock en blandare med avstängning.
Ja, absolut, men jag tror 99% som har en avstängning ovan bänk inte stänger av vattnet. Så vad fyller den för funktion då? I så fall är ballofixen under diskbänken lika lättåtkomlig (för nödfall).mexitegel skrev:
Ska du följa säkert vatten så är avstängning ett krav ända sedan 2011 om jag minns rätt. Hur kraven är utformade i senaste utgåvan kan du läsa här: [länk]
Så är detta utrymme byggt efter 2011 så gör du nog formellt fel om du inte har avstängning, men oavsett det så vill du göra allt för att undvika att du får hela kommunens vattenreservoar i din tvättstuga.
De bästa avstängningarna är de med timer som stänger av sig själva efter en given tid. Mora har tex sådana, men enklast rörmässigt är dock en blandare med avstängning.
I köket har jag självklart avstängning med fuktsensor som automatiskt stänger av vattnet vid läckage, men i ett våtrum har jag aldrig tänkt den tanken.
Kan ju skaffa en sån här och sätta på vattenanslutningen: https://www.amazon.se/VIOKS-vattens...xt&ref_=fplfs&psc=1&smid=A19FBE56E54W92&gQT=2
Vad har din åsikt om hur många som stänger av vattnet (som jag för övrigt tror är fel) för relevans till vad som är lämpligt att göra eller inte ? Är det viktigt att vara som alla andra?J joasag skrev:Ja, absolut, men jag tror 99% som har en avstängning ovan bänk inte stänger av vattnet. Så vad fyller den för funktion då? I så fall är ballofixen under diskbänken lika lättåtkomlig (för nödfall).
I köket har jag självklart avstängning med fuktsensor som automatiskt stänger av vattnet vid läckage, men i ett våtrum har jag aldrig tänkt den tanken.
Kan ju skaffa en sån här och sätta på vattenanslutningen: [länk]
Om reglerna säger att man bör ha det finns det en anledning. Sunt förnuft säger också att allt som minskar risken för vattenskador är bra då det är en av de största skaderiskerna i ett hus.
Var hemma hos någon nyligen som bor i marklägenhet byggt på 1980-talet. Även den hade originalmonterad ballofix i badrummet för tvättmaskinen.
Du behöver två dubbelmuttrar och en kulventil.J joasag skrev:Höger är kallvatten (där jag har provisoriskt kopplad tvättmaskinen med en extra rörbit och klämringskoppling). Här ska det hittas någon T-koppling som helst kopplas direkt mot nuvarande Vatette koppling, en del som kopplad mot tvättmaskin och en del som passar blandarens 1/2" anslutningsslang (behövs även en adapter till varmvattnet från 12mm till 1/2".
Dubbelmuttern ersätter vanlig mutter+klämring.
Bara dra åt. Sen klart
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-v6-dubbelmutter-dy15-15-krom/
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-kulventil-15/
En backventil är även på sin plats.
https://www.rinkabyror.se/artikel/ma-fmm-mellankoppl-m-packn-g15-inv-xutv-/
Denna passar mellan vinkeln och plastbussningen 20/15 till tvättmaskinen.
Men även jag ställer mig i skaran att denna är en mindre bra lösning.
Avstängningen ska vara lättåtkomlig.
Fast VVS får man koppla som man själv vill, oavsett om det följer regelverket eller inte.
Om man leker djävulens advokat:J joasag skrev:Ja, absolut, men jag tror 99% som har en avstängning ovan bänk inte stänger av vattnet. Så vad fyller den för funktion då? I så fall är ballofixen under diskbänken lika lättåtkomlig (för nödfall).
Kan ju skaffa en sån här och sätta på vattenanslutningen: [länk]
Du får ett läckage som ger en skada på tex. din inredning som kunde undvikits om du haft en avstängning (oavsett om du hade stängt av vattnet eller inte) så är det ett kryphål för ditt försäkringsbolag att neka dig ersättning.
Att du glömt stänga av är en sak, att du har en installation som avviker från säkert vatten är något helt annat.
Hade det varit fråga om en nyinstallation så hade det behövts skrivas en avvikelse som du godkänner för att du ska bära hela ansvaret.
Varför göra något så komplicerat när det är så lätt att göra rätt?