Hur ska taket se ut på huset?

Hmm hur ska jag förklara hur jag menar, om du kommer ha sadeltak på den vänstra delen, men högsta punkten i mitten, och sedan ha sadeltak på mittdelen med högsta punkten uppifrån och ner, så borde du kunna sätta ett likadant sadeltak på den högra delen som på den vänstra.

Se min snygga paint ritning...

hus med carport2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snygg blev den inte, men hoppas du förstår principen... :)

2 portar och den 3:e från höger är carport öppning
 
Men det blir liksom ingen arbetsyta kvar på köksön med vasken där.
Finns väl ens knappt plats för en skärbräda eller att dra en stekpanna åt sidan.

Och att sitta där och fika eller äta frukost verkar inte särskilt mysigt.
Smörbyttan i vasken och osten på spishällen?
Och huvudet under fläkten. Kanske bra om man vill tjuvröka :(

Jag är mycket tveksam till hela idén med spis i köksö. Vad är vitsen egentligen?
 
Kalasclas skrev:
Snygg blev den inte, men hoppas du förstår principen... :)

2 portar och den 3:e från höger är carport öppning
Då måste jag ju vrida garaget 90 grader så infarten blir från långsidan. Blir väl även att kliva över cykel o gräsklippare för att komma in i garaget från lilldörren? Men idén med carport/förråd är bra. Ska smälta in det lite...
 
Silver 60 skrev:
Då måste jag ju vrida garaget 90 grader så infarten blir från långsidan. Blir väl även att kliva över cykel o gräsklippare för att komma in i garaget från lilldörren? Men idén med carport/förråd är bra. Ska smälta in det lite...
Eller vrida taket 90 grader :)

du kan ju sätta in en dörr in i garaget från carporten, eller en dubbelport och en dörr bredvid?

Har sett ett hus som hade det så, riktigt bra lösning tycker jag...
 
KnockOnWood skrev:
Men det blir liksom ingen arbetsyta kvar på köksön med vasken där.
Finns väl ens knappt plats för en skärbräda eller att dra en stekpanna åt sidan.

Och att sitta där och fika eller äta frukost verkar inte särskilt mysigt.
Smörbyttan i vasken och osten på spishällen?
Och huvudet under fläkten. Kanske bra om man vill tjuvröka :(

Jag är mycket tveksam till hela idén med spis i köksö. Vad är vitsen egentligen?
Storleken på köksön är inte färdigslipad alls. Den blir större. Egentligen ingen vits som du säger med spis i köksö, men väldigt snyggt dock:) måste ju ha nåt flashigt för nåt bubbelbad/bastu/relax blir det ju inte. Jo en 60 tums TV med hemmabioanläggning blir det också !!(y)
 
Tycker det ser lite rörigt ut med alla sneda väggar och klädkammaren ser onödigt stort ut i förhållande till övriga huset. Om jag byggt skulle jag försökt räta ut alla väggar och sett till att det med rätt enkla medel gått att göra om klädkammaren till ett extra sovrum.

Untitled.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativt spegelvänt sovrum/klädkammare och antingen tagit en del av klädkammaren som bastu eller gjort de andra två sovrummen mer jämnstora.

Untitled2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Silver 60 och 1 till
  • Laddar…
Silver 60 skrev:
...Jo en 60 tums TV med hemmabioanläggning blir det också !!(y)
Aha!
Då skall ni ha en sån här istället för köksön
51806398.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller kanske en sån här till och med
114.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ursäkta tramset!
Men det känns bara så skönt att vara klar med husritandet och fått kåken byggd och ha flyttat in.

Hoppas ni kommer dit snart också (y)
 
Jag tror som nån annan skrev att det kan bli väldigt dominant med häll i köksön och fläkt över. Köks-ö är trevligt, men det funkar utmärkt att ha det "bara" som buffé, frukostbänk, tillredningsyta. Med häll och vask i den blir det lite tight om den inte ska bli gigantisk a la slottskök. Det är ju i en sådan öppen planlösning som ni har planerat troligen så att man ställer upp julbordet, drink och tilltugg etc på köksön.

Hallen utanför sovrummen är som sagt en stor död yta utan fönster. Försök tänka om lite där, kanske ta lite av förråd/KLK till WC flytta väggen mot kontor "uppåt" så att det går in ett högsmalt fönster, där kan man ha en liten myshörna av nåt slag då. För att inte kontoret ska bli för litet får gästrummet krympas lite.

Jag uppfattade det som att ni har flera barn. Om alla kommer "hem" samtidigt och ska sova över, får de plats då, eller får någon ta in på hotell eller bor de så pass nära att det inte är aktuellt? Att få plats med bäddsoffa på kontoret kan vara en god tanke.
 
Apollonia skrev:
Tycker det ser lite rörigt ut med alla sneda väggar och klädkammaren ser onödigt stort ut i förhållande till övriga huset. Om jag byggt skulle jag försökt räta ut alla väggar och sett till att det med rätt enkla medel gått att göra om klädkammaren till ett extra sovrum.

[bild]
Apollonia gediget arbete verkligen !!! Tack tack !!! Ser bra ut, ska lämna över ditt förslag till hustillverkaren så får vi se vad som händer:) gillar mest ditt första förslag. Undrar om det blir mörkt i "korridoren"? Önskar att det gick att klämma in ett fönster där men det finns ju lysen, kanske nån med rörelsesensor som tänder när man närmar sig.
 
KnockOnWood skrev:
Aha!
Då skall ni ha en sån här istället för köksön
Ursäkta tramset!
Men det känns bara så skönt att vara klar med husritandet och fått kåken byggd och ha flyttat in.
Hoppas ni kommer dit snart också (y)
Hahaha very funny tror jag ska ha nåt sånt här:D
subwoffer_stereo_huge.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Jag tror som nån annan skrev att det kan bli väldigt dominant med häll i köksön och fläkt över. Köks-ö är trevligt, men det funkar utmärkt att ha det "bara" som buffé, frukostbänk, tillredningsyta. Med häll och vask i den blir det lite tight om den inte ska bli gigantisk a la slottskök. Det är ju i en sådan öppen planlösning som ni har planerat troligen så att man ställer upp julbordet, drink och tilltugg etc på köksön.

Hallen utanför sovrummen är som sagt en stor död yta utan fönster. Försök tänka om lite där, kanske ta lite av förråd/KLK till WC flytta väggen mot kontor "uppåt" så att det går in ett högsmalt fönster, där kan man ha en liten myshörna av nåt slag då. För att inte kontoret ska bli för litet får gästrummet krympas lite.

Jag uppfattade det som att ni har flera barn. Om alla kommer "hem" samtidigt och ska sova över, får de plats då, eller får någon ta in på hotell eller bor de så pass nära att det inte är aktuellt? Att få plats med bäddsoffa på kontoret kan vara en god tanke.
Är inte så säker längre om man ska ha nån vask och spishäll i köksön. Lutar i nuläget åt att göra en snygg fast köksö. Blir nog lite instabilt med en hög fläkt där. Man kanske kommer att ångra sig. Tyvärr för det är sååå snyggt. Men lika tokigt.
Om fönstret så förstår jag vad du menar men får det inte att se naturligt ut. Åh va svårt det är.
Vi har nog tänkt att kunna klämma in en 90 cm säng i kontoret om det blir behov. Tror det ska gå faktiskt:)
 
Det är snyggare utan spis med tillhörande monsterfläkt i köksön. Ni kanske håller med i framtiden, det borde bli hopplöst ute med stora fläktar som blickfång i kök. Ungefär som folk revolterar mot den förr så populära furun. ;)

Men nog om det, och till det viktigaste: tvn. Var ska 60-tummaren stå? Det är så mycket fönster så jag ser ingen självklar plats.
 
klonk skrev:
Det är snyggare utan spis med tillhörande monsterfläkt i köksön. Ni kanske håller med i framtiden, det borde bli hopplöst ute med stora fläktar som blickfång i kök. Ungefär som folk revolterar mot den förr så populära furun. ;)

Men nog om det, och till det viktigaste: tvn. Var ska 60-tummaren stå? Det är så mycket fönster så jag ser ingen självklar plats.
Vi ska klämma in den nere i vänstra hörnet. Placeringen och storleken på fönster är långt ifrån klar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.