Hur blir det här då tror ni ??

UtanhedNy_5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
KnockOnWood skrev:
Jag är mycket tveksam till hela idén med spis i köksö. Vad är vitsen egentligen?
Det ser stiligt ut i inredningstidningarna ... tror jag ... ;)


Silver 60.
Är ni bundna till det ritade yttermåttet på huset, eller är det fritt för aningens mer drastiska förändringar?
 
Jag är lite osäker där. Vet säkert att kommunen tillåter bara ett falurött hus och troligtvis bara ett rött tak med, tyvärr. Annars tror jag nog att vi ska få bygga ett vinkelhus med garage. Några specifika mått har vi inte fått förutom att huset inte får vara för brett. Huset byggs på landet, därför ska det typ smälta in i landskapet. Kom gärna med förslag, drastiska eller ej. Allt tas emot med tacksamhet:)
 
Inga stora fönster heller och spröjs ska det visst vara med.
 
Jag skulle vilja göra något för att bli av med den stora flytande som blir vid rummen, vet inte exakt vad, men få in nån fåtölj/ läshörna/surfa på ipaden/snacka i telefon/ta en koppa kaffe tillsammans med en vän del.

Men det är svårt!
 
Flytande=döytan
iPhone stavning
 
Kalasclas skrev:
Jag skulle vilja göra något för att bli av med den stora döytan som blir vid rummen, vet inte exakt vad, men få in nån fåtölj/ läshörna/surfa på ipaden/snacka i telefon/ta en koppa kaffe tillsammans med en vän del.

Men det är svårt!
Du har helt rätt, men att få till en myshörna i ett litet "rum" med sex dörrar är nog inte så lätt.

Men det är en bra illustration av planens brister.
 
Kanske ska tänka om och göra en helt ny lösning från scratch... svårt det här att hitta det nästan perfekta. Skam den som ger sig:confused:
 
Jag skulle inte vilja kalla det döyta. Jag ser framför mig en fåtölj och ett litet runt bord bredvid längs väggen med förrådet/klk. En bokhylla på väggen mellan badrum och tvätt. Vill man vara två eller fler umgås man ju i vardagsrummet. Jag tycker senaste förslaget ser bra ut.
 
  • Gilla
Silver 60
  • Laddar…
fn76 skrev:
Jag skulle inte vilja kalla det döyta. Jag ser framför mig en fåtölj och ett litet runt bord bredvid längs väggen med förrådet/klk. En bokhylla på väggen mellan badrum och tvätt. Vill man vara två eller fler umgås man ju i vardagsrummet. Jag tycker senaste förslaget ser bra ut.
Nu har jag träffat arkitekt som ska tänka till och lämna förslag på hur man löser det bäst. Men din idé gör ju det hela lite trevligare.
 
Kulvert mellan garage och hus ger inga stora förluster och är inte dyrt, det kan ju inte vara några långa avstånd? Räkna med några hundralappar per meter för kulverten, typ 300 kr, och så tillkommer kopplingar och nedgrävning. Väldigt låg kostnad relativt hur skönt det är att få ut anläggningen ur huset :)
 
Wilfa skrev:
Kulvert mellan garage och hus ger inga stora förluster och är inte dyrt, det kan ju inte vara några långa avstånd? Räkna med några hundralappar per meter för kulverten, typ 300 kr, och så tillkommer kopplingar och nedgrävning. Väldigt låg kostnad relativt hur skönt det är att få ut anläggningen ur huset :)
Ca 2000:-/m enligt hustillverkare. Men fortfarande ett mycket prisvärt alternativ för att få bort det troligtvis störande ljudet från huset. Tror nog man skulle ångra sig om man vore småsnål med en så viktig detalj !:)
 
2000 kr/m låter fruktansvärt dyrt om det inte är en så kort sträcka att kostnaden för tex kopplingarna i ändorna får mycket stort genomslag. Kolla tex kulvert.se, de har priser på nätet.
 
Nu har jag inte läst allas kommentarer men vill ni inte hellre ha badrummet närmast erat sovrum och tvättstugan ett rum bort från erat sovrum? Ibland kör man en maskin sent på kvällen och då kan det vara skönt att slippa höra den. Sen kan det ju vara skönt att ha nära till badrummet, gärna med ingång direkt från sovrummet.

Sen har ni en rätt stor hall inritad som inte blir nåt vettigt boendeutrymme, är det inte bättre att ta den ytan till något av rummen istället?

Sen blir förrådet/klädkammaren svåranvänt med en snedvägg. Vill ni verkligen ha klk/förråd i samma utrymme?
 
Vi har numera uppgraderat planlösningen till det du skriver om. Den har vi fått offert på av 2 olika hustillverkare och väntar nu in den 3:e. Den 4:e vi pratat med hörde aldrig av sig. Sen blir det att punkt för punkt jämföra offerterna och förhoppningsvis hitta så bra villkor som möjligt. På dom 2 offerterna vi fått in skiljer det väldigt mycket i pris på i princip samma hus.
 
  • Gilla
Mickeviking
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.