För den som har samma problem i framtiden kan jag rapportera att det blev väldigt bra med skyddsröret som tipsades om av Krilleman. Ser helt professionellt ut (satte täckbrickan "över" röret efteråt) och sålänge man sågar rakt och fint syns ingen ful skarv mot muttern vid inkopplingen heller. Tack för hjälpen.Krilleman skrev:
Edit: glömde bild
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Väcker liv i tråden en gång till.
Har fått samma lösning som bilden visar till handdukstork, handfat (finns ingen kommod och ingen plats till kommod) och toa. Syns jättetydligt utstickande vita plaströr med bokstäver, vi är fruktansvärt besvikna. Vi har fått renoverat med en fin mörkgrön plastmatta på vägg och svart på golvet och köpt massa detaljer i metall så som duschsil och klamring, vattenlås mm.
Vi bad rörmokarn först om täckbrickor i metall men han sa att förkromat plast såg likadant ut men kostade mindre. Nu säger han att det inte går att byta till metall (sådana som ser ut som ett litet blandarfäste med det vita plaströret helt dolt) utan man måste ha delbara täckbrickor.
Vi vill försöka rädda situationen men jag hittar inget som liknar de vita rörskydden som @Krilleman visar fast i krom. Är det någon som vet var man kan få tag på det eller föreslå någon annan lösning för att dölja plaströren?
Och sedan, hur f-n tänker rörmokaren här? Tror någon på riktigt att man vill att det skall se ut så när man har bett om någonting som kallas dold rördragning? Gör de så hemma hos sig själva också?
Har fått samma lösning som bilden visar till handdukstork, handfat (finns ingen kommod och ingen plats till kommod) och toa. Syns jättetydligt utstickande vita plaströr med bokstäver, vi är fruktansvärt besvikna. Vi har fått renoverat med en fin mörkgrön plastmatta på vägg och svart på golvet och köpt massa detaljer i metall så som duschsil och klamring, vattenlås mm.
Vi bad rörmokarn först om täckbrickor i metall men han sa att förkromat plast såg likadant ut men kostade mindre. Nu säger han att det inte går att byta till metall (sådana som ser ut som ett litet blandarfäste med det vita plaströret helt dolt) utan man måste ha delbara täckbrickor.
Vi vill försöka rädda situationen men jag hittar inget som liknar de vita rörskydden som @Krilleman visar fast i krom. Är det någon som vet var man kan få tag på det eller föreslå någon annan lösning för att dölja plaströren?
Och sedan, hur f-n tänker rörmokaren här? Tror någon på riktigt att man vill att det skall se ut så när man har bett om någonting som kallas dold rördragning? Gör de så hemma hos sig själva också?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 503 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 503 inlägg
Har du koll på vilken tillverkare det är på dina PEX-rör?!
Jag tror inte jag har sett ett sådant slitsat skyddsrör i kromat utförande som du efterfrågar.
Vita varianten har ju både LK, Uponor och Thermotech.
Det låter ju inte överdrivet roligt att ha texten synlig, har rörisen släppt ut den synliga delen av PEXen långt?!
Lägg upp lite bilder på dina installationer så vi ser hur det ser ut!
Jag tror inte jag har sett ett sådant slitsat skyddsrör i kromat utförande som du efterfrågar.
Vita varianten har ju både LK, Uponor och Thermotech.
Det låter ju inte överdrivet roligt att ha texten synlig, har rörisen släppt ut den synliga delen av PEXen långt?!
Lägg upp lite bilder på dina installationer så vi ser hur det ser ut!
Redigerat:
Hej igen.
Här kommer bilder på eländet. Det är LK 16mm pex på tappvattnet och alupex på handdukstorken, är inte helt säker på dimensionen och hittar inte mitt skjutmått just nu. Bakom är det LK väggbockfixturer fixerade med plåt.
Här kommer bilder på eländet. Det är LK 16mm pex på tappvattnet och alupex på handdukstorken, är inte helt säker på dimensionen och hittar inte mitt skjutmått just nu. Bakom är det LK väggbockfixturer fixerade med plåt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Ja det där var inte vackert, men med det slitsade röret och en vackrare täckbricka (se min bild ovan) får du ju en fin och utseendemässigt proffsig lösning för en dryg hundring. Du kan ju alltid spraymåla plaströret med grå färg eller motsvarande.F Fixerskan skrev:
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 503 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 503 inlägg
Fast nu finns det klara och tydliga monteringsanvisningar från LK på sidan 7:
https://www.lksystems.se/globalasse...e.29.c.31-monteringsanvisning--lk-pex_pal.pdf
Och vad jag kan se så är det just LK i fråga som @Fixerskan har.
Så enklast är ju att kontakta bolaget som har gjort installationen och hänvisa till att dom ska följa monteringsanvisningen.
Dom har ju dessutom dragit ut slangen onödigt långt ut från vägg, men det är ju bra när brickorna ska dit!
https://www.lksystems.se/globalasse...e.29.c.31-monteringsanvisning--lk-pex_pal.pdf
Och vad jag kan se så är det just LK i fråga som @Fixerskan har.
Så enklast är ju att kontakta bolaget som har gjort installationen och hänvisa till att dom ska följa monteringsanvisningen.
Dom har ju dessutom dragit ut slangen onödigt långt ut från vägg, men det är ju bra när brickorna ska dit!
Logga in
Skapa konto
Så du menar att de har gjort det fel, inte bara fult?Krilleman skrev:
Det finns kanske ett annat bekymmer. När jag tittar på hur rörmokarna har gjort bakom gipsskivan ser det inte ut att finnas mycket att skruva i där. Det verkar som att det är väldigt kort avstånd mellan plåten och bockfixturen så om man får för sig att borra där så riskerar man att borra i röret, se bild. Detta gjordes av en annan rörmokarfirma.
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Skåne
· 8 523 inlägg
Var glad att de hakat ur för plåten för jag har varit med om korkade rörisar som struntat i detta och då är det mindre kul att sätta plattor sen.