1 733 läst · 36 svar
2k läst
36 svar
symboler på gammal taklampkontakt
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 375 inlägg
Det kan vara en synvilla.
jag vet inte hur man ska ta isär den utan att den går sönder, tycker att sladden o lamphållaren ser ganska nya ut så det är nog nån som har bytt ut dessaBo.Siltberg skrev:Jag skulle gissa att lampan ursprungligen var avsedd för att skyddsjordas men senare har byggts om till dubbelisolerat utförande. Den har då "byggts om" genom att byta sladden.
För att bekräfta skulle man behöva syna lampsockeln närmare. Jag ser inte om de har ett sidobleck som ansluter mot gängan. Och man skulle behöva se anslutningen. Kanske sitter lamphållaren löst och kan dras rakt ut. Eller så sitter den på en gängad stång och då är det bara att vrida på lamphållaren.
Som den ser ut nu innebär det krångel att skyddsjorda den. Man skulle behöva denna typ av stickpropp, fast med längre sladd till lamphållaren. Att göra en sockerbitsskarv blir sämre i alla avseenden.
[bild]
jag måste nog lämna in den
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 375 inlägg
Du kanske kan peta lite på kardelerna man ser nere i lampsockeln för att minska risken för kortslutning. Om det annars ser bra ut så måste du inte byta lampsockel. Köp då en lös DCL-stickpropp och sätt på befintlig sladd.
https://www.elbutik.se/product.html/ed-wa-lamppropp-dcl-2-pol
https://www.elbutik.se/product.html/ed-wa-lamppropp-dcl-2-pol
Bara en parentes, men visst kan TS även sätta på en jordad DCL och då dra en lös grön/gul till jordskruven?Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 375 inlägg
Jag är lite kluven där. Antingen är lampan dubbelisolerad eller så är den skyddsjordad. Men i ett fall där TS inte kan följa instruktioner och kontrollera lamphållaren så kanske man kan rekommendera kaka på kaka. Men då återstår det praktiska, att tillverka en sladd enligt bilden i #11. Nuvarande sladd ser redan den ut att vara för tjock för en DCL-stickpropp, och så ska man pula in en lös skyddsledare där också. Kommer att TS åka till Clas och köpa en 10-meters rulle FK 1.5 grön/gul och nyttja 15 cm? Jag lutar mer åt att rekommendera att lampan lämnas in till en fackman. Det är synd då den är väldigt enkel att åtgärda.
det låter som en enkel o bra idé, visst måste man ha sockerbit?D Dilato skrev:
menar du plåtbleck i lamphållaren, den som är på sidan?J Josth skrev:
jag känner spontant att risken för kortslutning måste vara = 0Bo.Siltberg skrev:
visst måste jag ha en sockerbit om jag sätter på en dcl stickpropp?
Inne i lamphållaren nertill mot foten kan det sitta ett litet metallbleck som låser lamphållaren för att skruvas runt och tas bort. Då måste kan trycka ner eller åt sidan det lilla blecket med t.ex. en liten skruvmejsel samtidigt som man vrider på lamphållaren för att skruva bort den.B Miiia skrev:
Javisst, om du ska använda IKEAs.B Miiia skrev:
Men inte om du ska använda en sån här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.elbutik.se/product.html/ed-wa-lamppropp-dcl-2-pol-2