177 576 läst · 961 svar
178k läst
961 svar
Sydöstra hörnet av Sverige
Medlem
· Blekinge
· 10 511 inlägg
Först måste jag ju komma ut ur min vik där jag kör bara gångfart med uppfälld motor. Men om jag kommer förbi Ramsholmarna så går det undan och tar bara 10 minuter.
Medlem
· Blekinge
· 10 511 inlägg
Det tycker jag är för barnsligt på omgivningens bekostnad. Ungefär som mopedungarna som kör runt runt i byn.
rampante skrev:Ett annat elende just nu är att jag har Gräsand (eller åt liknande) som gladeligen vandrar upp på den stora gräsmattan... ibland över 30 djur... dom klampar runt och lämnar efter sig massor av skit. Kan tänka mig att gräsfröna inte gillar att bli trampade på, samt att jag inte gillar att plocka upp efter fåglarna heller...
Har testat med både rovfågel i snöre på hög pinne, uggla på stolpe och även nu senast spegelgirlanger på dubbla snören hängandes 10 och ca 40cm ovan mark som en avgränsning som jag tänkte skulle göra det svårt och läskigt för dom... Men inte... dom går bara igenom, över eller under... bryr sig inte alls...
Ska köpa insektsnät och spänna upp istället idag tänkte jag, och hoppas på bättre lycka...
Om det inte går antar jag att ett lågt elstängsel är enda lösningen - dock lite otäckt då vi har en liten nyfiken hund, samt svårt att få till elstängslet över vattnet utanför stranden. För jag antar fåglarna lär gå upp på stranden istället om stenpirarna har nät...
Nån som har erfarenheter att dela med sig av?
Kanske redan fått det tipset, men jag har HÖRT (alltså vet ej av egen erfarenhet) att iaf kanadagäss är rädda för robotgräsklippare, kanske funkar på dina gräsänder?
Medlem
· Blekinge
· 10 511 inlägg
Kanske de tror att det råder allemansrätt där.
Jodå, om roboten åker ut på gräset när fåglarna är där, så lär dom bli rädda och flyga iväg - men tomten är ju rätt stor, och ibland behöver roboten ladda sig, eller så är den på andra sidan tomten...S Solskensbonden skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 511 inlägg
Det är jag inte säker på. Dom som plågas av gäss har ofta försökt allt möjligt från automatiska knallskott till att hänga upp döda gäss allom till varnagel. Men de verkar vänja sig till allt.S Solskensbonden skrev:
Jag hade några stycken som tyckte att min gräsmatta var kul. Varje morgon innan frukost sprang jag ut i bara kallingar och jagade bort dom. Förmodligen kom dom tillbaka när jag var på jobbet men efter ett par veckor var dom borta. Kanske de hittade en bättre plats på Ringö.