Röstar på en tråd, den här. Be en moderator flytta den till Projekt. (y)
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Ok, då kör vi på här då. Börjar på instiget spår: KLINKERS.

Vi ska alltså byta klinkers på en total yta om ca 110 kvadratmeter på nedre/entre plan i huset. Samma platta skall gå från Sovrum, hall, vardagsrum, kök och matrum. Den ska vara en 30/60platta i grå ton.

Vi har haft flertalet olika plattor hemma, och just nu står valet mellan 3 st... tror vi...
Det är:
Golvabia Milano City Silver (eller Grigio som den heter utanför sverige) (uppe till vänster)
Bricmate Limestone Grey (uppe till höger)
Konradssons Marte Reggio Di Luna (nere till höger)
Tre olika klinkerplattor i grå toner, uppställda för jämförelse på ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Milano City:
Gråa klinkers i storlek 30x60 cm på ett golv som sträcker sig mot ett öppet fönster och en modern stol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bricmate Limestone:
Modernt badrum med gråa klinkers på golvet, frittstående badkar och genomskinlig duschvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Marte Reggio (ligger som i Fords koncepthallar)
Grå klinkers i 30/60-format med randigt mönster, exempel på golv med liknande plattor som beskrivs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Milano är lite lugnare i sitt utförande, lite mera melerad ton.
Limestone är "randig" på många av plattorna, och åt båda håll, både på längden och bredden, vilket kanske kan ge lite blurrigt intryck, eller så ser det bara naturligt ut.
Marte Reggio är också rätt så randig i sitt intryck och med mörka partier.

Alla 3 passar bra ihop med den Dekton-bänkskiva som vi hittat i helgen i en ny slipad variant som heter ARGA. Ska finnas några till nya kulörer, men dom ska vi kika på nu i veckan är det tänkt, när vi ska diskutera köksutformning... som kommer mera detaljer kring i nästa inlägg alldeles strax.
 
Redigerat:
Då ska vi se... vi har haft dialog med HTH-kök, Ballingslöv och Marbodal kring olika kökslösningar ett längre tag, och några av dom olika förslagen ser ut som följer nedan.

Såhär ser vårt kök ut idag - mkt bra skick ändå, för att vara drygt 20 år gammalt. Det är ett körsbärskök från Svenova (har jag för mig det hette, tror dom gjordes på samma fabrik som Ballingslöv). En av sakerna vi vill ändra på är vilket håll som spishällen är åt, då utsikten ut genom fönstren är synd att gå miste om vid matlagningen, och med dagens nya hällar med inbyggd fläkt, så är det ju möjligt att göra så.

Körsbärskök från Svenova, 20 år gammalt, med rostfri kyl, inbyggd ugn och svart spishäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Körsbärskök i hemmiljö med rostfri kyl-frys, köksö och öppen planlösning mot vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förslag från HTH (skall ritas om lite nu i veckan dock)
3D-modell av ett modernt kök med grå skåp, inbyggda vitvaror och köksö med induktionshäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av ett modernt kök med vit inredning, spishäll och stora fönster ger en ljus atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av ett modernt kök med vita skåp, marmorbänkskiva, inbyggd spishäll och parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förslag från Ballingslöv:
Modernt vitt kök med inbyggd spishäll, vita skåp, grå bänkskiva och vita kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt vitt kök med spishäll i köksö, inbyggd ugn, kylskåp och öppna hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förslag från Marbodal:
3D-ritning av ett modernt kök med vit inredning, ö-skåp, inbyggda vitvaror och diskbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av ett modernt kök med ljusa skåp, köksö och matplats framför fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av ett förslag på kökslayout med köksö, matbord och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Bland köksförslagen så gillar vi verkligen det från Marbodal där köksön med hällen är i olika höjder. Gillar även lösningen med det hela skafferiskåpet på "maskinväggen" och jalusi-skåpet i hörnan. På ritningen saknas dock vinkyl, stilen på köket är helt fel, då det mera skall vara i utförande som det från Ballingslöv.
Senare nu i veckan ska vi låta HTH rita om sitt förslag till att matcha kombinationen av Marbodal och Ballingslöv. Vi kommer även att ha sockel-lådor överallt där det går, samt att kyl, frys och ugn/micro skall vara synliga längs maskinväggen. Däremot vill vi nog att diskmaskinen skall vara dold.

Tacksam för alla kommentarer såklart!
 
Förresten, då nya lösningen med hällen ställer krav på inbyggd fläkt i hällen - är det nån här som har bra koll och jämförelse på dom olika fabrikatens lösningar?
Vet att BORA väl var bland dom första - men är dom bäst?
Såg nåt annat fabrikat oxå, som hade nån liten löstagbar snurrgrej att styra plattorna med - verkade urbota korkat tyckte jag... men som sagt, jag vet inte. Kommentera gärna dina erfarenheter eller tips här i tråden!
 
Hemmakatten
Angående golv så tycker jag att ett ljust golv är lättast att anpassa till möbler mm och eftersom det är så pass mörkt ute i långa tider.

Men ett golv som är väldigt slätt i mönster passar bäst i badrum. Lite mer struktur och färgvarianter ger ett mer levande golv. Därför gillar jag Bricmate Limestone bäst. Det är mönstrat på ett naturligt sätt.
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
HTH-köket var i utformningen väldigt lik ett franskt kök som min måg satte in i våras. Modernt ljust kök med högskåp, inbyggd häll med fläkt och öppet skåpsystem, hund till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till vänster vid hunden är det bortifrån räknat frys, kyl, skafferi, högskåp för micro och ugn innan det går ned i höjd till ett nittio skåp för att liva med en gammal vedspis som satt där sedan tidigare.
Hällen är av typen med inbyggd fläkt och cirkelrund manöver, väldigt enkel.
Det är ett franskt kök som inte är bland de billigaste, men lätt att sätta in, och snabb leverans av delar som missats i att skicka vid första leveransen. Lätt montering.

Om du vill kan jag ta fram namn på kök och leverantör.
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
B Beemaster skrev:
Om du vill kan jag ta fram namn på kök och leverantör.
Ja, det tar jag gärna del av.
 
Håll till godo!
Fabrikatet heter Mobalpa och levererats av Familjekök i Eskilstuna. Hällen heter Bora Bänkfläkt.
 
Dimmig sjö vid gryning med frosttäckt gräsmatta och brygga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kyligt idag
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Namnet på tillverkaren med ”styrpuck” är neff, det ingår väl i Bosch/Siemens och är en prisklass upp från dem, men Bora är väl inte så billiga heller så :)
Har själv kollat på att ta hem Neff från Tyskland då det går att hitta till bra pris där.
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
Så svårt
Inredningsbild som visar golvplattor i olika färger och mönster utlagda på ett kaklat golv i ett vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Morgonvy över en frosttäckt gräsmatta som sluttar ner mot en lugn sjö med en brygga, med solljus som speglas på vattnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vardagsrum med högt i tak, takfönster och utsikt över en dimmig sjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vardagsrum med soffa, fåtölj och fönster med utsikt, inredd i skandinavisk stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit villa med rött tak vid en sjö omgiven av grönt gräs och växter vid soluppgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Har du märkt att båten har försvunnit?
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Har du märkt att båten har försvunnit?
Ohja. Den är upptagen sen flera veckor tillbaka. Det är ju en rätt utpräglad "vackert väder-båt", och eftersom sommarvärmen försvann väldigt plötsligt och rätt tidigt i höst, så blev det tidig upptagning i år tyvärr. Andra år har den legat i till typ mitten av oktober, men nu blev det mitten av september istället.
Men jag saknar att se henne varje dag, det måste jag erkänna. Tur det är mörkt snart både på morgonen och när man kommer hem efter jobbet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.