Elektroniktokig
· 2 452 inlägg
Jag har uppfattningen att det inte stämmer. Det är tillverkaren som bär ansvaret för CE-märkningen?F fsn skrev:Det där finns inte, det är en ”urban legend” som fått fäste. En felmärkning från början. Kinesen som tillverkar nåt tar inga risker och kan fö lika gärna klistra på ett helt korrekt CE-märke. Det betyder inte ett skit utan bakomliggande dokumentation och conformity. Och det är importören till EU som är den ansvariga. Så i fallet med motorlyften är det Jula som är fullt ansvariga för CE-märkningen.
Det är den som sätter den på EU-marknaden som är ansvarig. Är det en produkt som är producerad utanför EU så är det importören som är ansvarig. Är det tillverkat inom EU, för EU-marknaden så är det rimligtvis tillverkaren. Jag har från och till jobbat med det i över 20 år, både på enstyckstillverkning och serieproduktion samt asiatisk import med tvivelaktig dokumentation. Som importör gör man ett stort misstag om man blint litar på leverantörens ord och ett klistermärke.norrbottenssnickaren skrev:
På vilket sätt är den idiotiskt skriven? Har du standarden i sin helhet och kan du I sådana fall skicka den?Andreas_Hansson skrev:
jag förutsätter att den specificerar svetsprocess, WPS, överlapp som krävs, kritiskt lastbärande och sånt?
Jo jag har standarden men sånt delar man inte ut..F fsn skrev:
Man blandar ihop svetsarprövning, WPQR, produktionsprover.
Det är en ny på gång.
Läste lite snabbt i den nu, förstår inte vad som skulle vara konstigt med den.F fsn skrev:
Men ja den tar upp det du pratar om. Innefattar vad wpqr och site test för att validera wpqr resultatet inkl. praktiskt prov av varje svetsare.
Som jag skrev i #96 så skummade jag den och har läst sämre standarder så vet inte hur den sticker ut. Det var ju du i inlägg #95 som skrevAndreas_Hansson skrev:
Så...det är ju du som tog upp det ... Men skit samma.
Som jag sa så blandar man ihop svetsarprövning, wpqr, produktionsprover i texten.M mrmlz skrev:
Det är det som är dåligt i den. Hade du läst den hade du förstått.