Nja, citat :F fsn skrev:
"Svetsar du på armeringen så förstör du egenskaperna hos materialet, ÄVEN om det utförs korrekt".
På våra projekt beställer vi i princip alltid färdig armering när det kommer till större cirkulär armering som korgar osv. Dessa är alltid svetsade då det inte går att frakta dom på lastbil om dom är najade. Uppenbarligen så fungerar hållfasthetskraven ändå.
Och ja, detta gäller även armeringen till dom runda pelarna som håller upp t.ex. broar, korgar till pelararmering i pålgrupper till höghus osv.
Men vi kanske ska släppa det nu?
Medlem
· Västernorrland
· 11 124 inlägg
det är ju bara en parameter. Det handlar väl om hur man skarvar och hur de ligger omlott också. Det har ju hänt att en del skarvat järn och bara förlängt de typ och sen svetsat dåligt........M Markarbetaren skrev:
Jag betvivlar inte att du kan svets, eller att armeringen tar stryk materialmässigt. Men du missar nog lite vilken roll armeringen har när den samverkar med den brunna betongen. När man har erforderligt överlapp av sin armering så liksom krokar stålen i varandra (för dom sitter fast i betongen) och hjälper till att avhjälpa betongens urusla draghållfasthet. Det är därför det räcker med att naja armeringen (som du säkert inser inte håller för ett skit). En loppa här och var räcker också.Violina skrev:
(Men vad vet jag. Jag är ju bara civilingenjör med mången räknetimmar)
Edit: förtydligade: en liten loppa här och var kommer inte att göra så att armeringen brister vid ett normalt bygge; det är försumbart. Men visst, när vi bygger nya broar så ska vi inte låta nån hillbilly gå loss med svetsen för att hen inte kan naja. )
Redigerat:
Violina skrev:
Då vi lärde oss hållfasthetsberäkna armerade betongkonstruktuioner på ingenjörsutbildningen så fick vi lära oss att varmvalsad armering inte tappar särskilt mycket hållfasthet av att svetsas om svetsningen utförs korrekt. Med tilläget att korrekt utförd svetsning är så tidsdrygt och kräver så pass mycket svetskunskap och eftertanke och nogrannhet att man endast kan göra det i undantagsfall av rent ekonomiska skäl.Violina skrev:
Så fick vi lära oss.
Det du pratar om här kallas fixeringssvetsning, omfattas av ett regelverk (antagligen BBK 04) och skall utföras av nån som jag tror har certifikat för det. Jag antar att det även är en del av dimensioneringen men det vet jag inte.M Markarbetaren skrev:Nja, citat :
"Svetsar du på armeringen så förstör du egenskaperna hos materialet, ÄVEN om det utförs korrekt".
På våra projekt beställer vi i princip alltid färdig armering när det kommer till större cirkulär armering som korgar osv. Dessa är alltid svetsade då det inte går att frakta dom på lastbil om dom är najade. Uppenbarligen så fungerar hållfasthetskraven ändå.
Och ja, detta gäller även armeringen till dom runda pelarna som håller upp t.ex. broar, korgar till pelararmering i pålgrupper till höghus osv.
Men vi kanske ska släppa det nu?
All svetsning påverkar materialet i nån omfattning, armeringsjärn är inget undantag. Det finns garanterat krav på var och hur, av vem och med vilken tråd det skall svetsas.
Du borde kanske acceptera att om nån har den rätt omfattande utbildningen ”International Welding Specialist” och jobbar med det dagligen så har den personen bättre koll på det än nån som svetsar sjävskyddande Julatråd i sitt garage oavsett vad du googlar fram eller om ni råkade ha en tacksvetsad armering när du byggde en bro?
Det framgår ju rätt tydligt för alla som kan nåt om svetsar och svetsning att han kan ungefär ingenting. En sån recension är inte värd mycket. Stå och ropa ”jättebra” om saker som tex hade varit ett lagbrott om de inte finns är inte jättebra, det är baseline. Sen står han där i ett jättemoln av cancerogen och farlig rök och tycker allt är fantastiskt. Man vill ju gråta, ett mysterium att det öht får säljas.J jdaniels skrev:
ALL typ av svetsning förstör grundmaterialets egenskaper, men armeringsjärn är känsligare än (nästan) alla andra typer av stål pga av egenskaperna hos just den typen av materialM Markarbetaren skrev:Nja, citat :
"Svetsar du på armeringen så förstör du egenskaperna hos materialet, ÄVEN om det utförs korrekt".
På våra projekt beställer vi i princip alltid färdig armering när det kommer till större cirkulär armering som korgar osv. Dessa är alltid svetsade då det inte går att frakta dom på lastbil om dom är najade. Uppenbarligen så fungerar hållfasthetskraven ändå.
Och ja, detta gäller även armeringen till dom runda pelarna som håller upp t.ex. broar, korgar till pelararmering i pålgrupper till höghus osv.
Men vi kanske ska släppa det nu?
Materialet i sig är ett väldigt mjukt stål, som sedan har en ythärdning som gör att materialet får mycket speciella egenskaper, trots en väldigt låg kostnad.
Vid svetsning påverkar man främst ytan på materialet (även om HAZ och en viss sammansmältning sker djupare) och just därför är det olämpligt att svetsa i armeringsjärn
Och de armeringsjärn du pratar om har garanterat INTE svetsats med flusstråd utan antingen manuellt (av någon med licens) eller med en robot, båda med ett validerat svetsverk och med en väl utformad WPS
Allvetare
· Västra götaland
· 9 517 inlägg
Mina 2 cent; om man inte behöver en speciell svets för ett speciellt ändamål, lägg bevakningar i närområdet på blocket och Tradera (vet inte om det går att skapa bevakningar i Marketplace, jag spelar inte ansiktsboken). Vänta. När det dyker upp något rimligt slå till.
Ska man svetsa bilplåt och mindre saker duger det här utmärkt tex.;
https://www.tradera.com/item/301808/608189441/esab-svets-lka-150-automatisk-svetshjalm
Ska man svetsa bilplåt och mindre saker duger det här utmärkt tex.;
https://www.tradera.com/item/301808/608189441/esab-svets-lka-150-automatisk-svetshjalm
Medlem
· Västernorrland
· 11 124 inlägg
nu är jag ingen armeringskonstruktör men det känns som man pratar lite olika här........Om konstruktionen är likadan och allt överlappar varann som "vanligt" så tror jag inte det är nån skillnad på att najja eller svetsa ihop det. Det är väl först när man frångår den biten materialegenskaper och hur man svetsar blir en viktig parameter. Om man tex förlänger ett järn eller liknande. Utan överlapp alltså.
det beror väl på, det är ju som sagt ythärdat så jag tror mer på överdimensionering av armering för att kompensera för svetsningen. Förlänga, typ butt-svetsa fet armering tror inte på. Existerar det?S Stefan1972 skrev:nu är jag ingen armeringskonstruktör men det känns som man pratar lite olika här........Om konstruktionen är likadan och allt överlappar varann som "vanligt" så tror jag inte det är nån skillnad på att najja eller svetsa ihop det. Det är väl först när man frångår den biten materialegenskaper och hur man svetsar blir en viktig parameter. Om man tex förlänger ett järn eller liknande. Utan överlapp alltså.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 517 inlägg
Är det nånstans så är det väl i de fuskbyggda kinesiska "miljonprogrammen" de smällt upp de senaste åren... 😂
Najtråden är definitivt ett bättre alternativ eftersom du inte förstör materialets egenskaper.S Stefan1972 skrev:nu är jag ingen armeringskonstruktör men det känns som man pratar lite olika här........Om konstruktionen är likadan och allt överlappar varann som "vanligt" så tror jag inte det är nån skillnad på att najja eller svetsa ihop det. Det är väl först när man frångår den biten materialegenskaper och hur man svetsar blir en viktig parameter. Om man tex förlänger ett järn eller liknande. Utan överlapp alltså.
Och att svetsa ihop det med nåt som garanterat ger inneslutningar och svetsdefekter är bara idioti