26 679 läst · 32 svar
27k läst
32 svar
Svets Mig eller pinn
Kort sagt, ger en transformator växelström, och en inverter ger likström. Visserligen är likström något jämnare i verkan, men det märks endast av den erfarne. I praktiken = ström som ström. Gnista blir det likväl. Kör bara.
Glem alt om små MIG värker til tykkere materialer over 2 mm.
Co2 er godt til rustne materialer. Blandgas til rene materialer
Fx 2 mm materiale skal anvendes 0,8 mm tråd ström 110 amp, spänding 19 volt trådhastighed 5,5 meter
Ved materialer på 3-5 mm skal anvendes 1.0 mm tråd og ström på mellem 125-130 amp og en spänding på cirka 18 volt trådhastighed 4 m pr minut.
Pinn svejsning med fx Esab 43.32 som er letsvejsende til ovenned og kantsömme. Giver en meget smuk svejsning og er let at svejse med
Ström til en 3,25 mm ligger på 135-140 amp og 4 mm ligger på 160 amp.
Stillingssvejsning Esab 48,15 lidt mindre ström afhängig af stilling.
Köb en äldre begagnet prof. svejser. Dette gälder også ved MIG
Jeg er ganske övet og har svejst siden 1961 *ler*
Tommy
Co2 er godt til rustne materialer. Blandgas til rene materialer
Fx 2 mm materiale skal anvendes 0,8 mm tråd ström 110 amp, spänding 19 volt trådhastighed 5,5 meter
Ved materialer på 3-5 mm skal anvendes 1.0 mm tråd og ström på mellem 125-130 amp og en spänding på cirka 18 volt trådhastighed 4 m pr minut.
Pinn svejsning med fx Esab 43.32 som er letsvejsende til ovenned og kantsömme. Giver en meget smuk svejsning og er let at svejse med
Ström til en 3,25 mm ligger på 135-140 amp og 4 mm ligger på 160 amp.
Stillingssvejsning Esab 48,15 lidt mindre ström afhängig af stilling.
Köb en äldre begagnet prof. svejser. Dette gälder også ved MIG
Jeg er ganske övet og har svejst siden 1961 *ler*
Tommy
hej...
måste bara säga ...köp en riktig svets omg det finns bara ett riktigt bra märke.
esab det e 1000x bättre å köpa en beg esab än nått biltemaskrot ...
en smashweld 180-240 amp e bland det bästa du har i garaget
en inverterpinne e ochså bra att ha=) satsa på en som tar ca 3,25 tråd
har du inte råd så ska den i lla fall ta 2,5 mm tråd
jag prövade en inverter som heter race...va jätte skeptisk för deras mig svetsar e skrot fast pinnen gick otroligt bra....
en transformator svets ska du glömma,det e bättre å pröva svetsa med en batteri laddare i sånna fall
+ att du kommer å få ett h-vette om du inte e duktig på att svetsa
till sist ju större svets ju bättre =)
jag håller på att en mig ska inte va under 250 amp
å en pinne e det samma sak med 250-350 amp e lagom
låter hårt men en större svets går bättre stabilare ström å jämnare gång + att den håller 300x längre
måste bara säga ...köp en riktig svets omg det finns bara ett riktigt bra märke.
esab det e 1000x bättre å köpa en beg esab än nått biltemaskrot ...
en smashweld 180-240 amp e bland det bästa du har i garaget
en inverterpinne e ochså bra att ha=) satsa på en som tar ca 3,25 tråd
har du inte råd så ska den i lla fall ta 2,5 mm tråd
jag prövade en inverter som heter race...va jätte skeptisk för deras mig svetsar e skrot fast pinnen gick otroligt bra....
en transformator svets ska du glömma,det e bättre å pröva svetsa med en batteri laddare i sånna fall
+ att du kommer å få ett h-vette om du inte e duktig på att svetsa
till sist ju större svets ju bättre =)
jag håller på att en mig ska inte va under 250 amp
å en pinne e det samma sak med 250-350 amp e lagom
låter hårt men en större svets går bättre stabilare ström å jämnare gång + att den håller 300x längre
Jag har lagt flera licenser med en transformator svets "Fronius 300Amp"
Så nog går det att svetsa med dom
Så nog går det att svetsa med dom
Funderar också lite på en MIG-svets men är fundersam över storleken...
Har väl egentligen inte kollat mer än att jag öppnat Jula-katalogen men blir redan där fundersam..
ESAB 150A enfas kostar 3595:- http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=804408716&pf_id=SE-211698&dept_id=
ESAB 180A trefas kostar 7995:- http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=804408716&pf_id=SE-211706&dept_id=
Den dyrare har då ställbar spänning (7 steg) och "punktsvets" men i övrigt verkar det vara samma prylar. Prisskillnaden är ju ganska stor dock...
Vad är det som är så mycket bättre med den dyrare ?
Har väl egentligen inte kollat mer än att jag öppnat Jula-katalogen men blir redan där fundersam..
ESAB 150A enfas kostar 3595:- http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=804408716&pf_id=SE-211698&dept_id=
ESAB 180A trefas kostar 7995:- http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=804408716&pf_id=SE-211706&dept_id=
Den dyrare har då ställbar spänning (7 steg) och "punktsvets" men i övrigt verkar det vara samma prylar. Prisskillnaden är ju ganska stor dock...
Vad är det som är så mycket bättre med den dyrare ?
Det är väl bara amp. Kolla int.faktor 20% 130 Amp. =Du kan svetsa 20sek av en minut med 130 amp innan den tappar effekt.
Mitt råd är, ska du köpa en MIG, så köp inte för liten. Jag har en ESAB 240 på landet och tyckte inte jag behövde lika stor hemma så jag köpte en Esab 150 på Jula. Det funkar ok till det mesta men man blir lite frustrerad när man behöver svetsa lite grövre och den lilla inte orkar med ordentligt. Se också till att skaffa gas (typ MISON25), det blir mycket bättre tycker jag.
Andreas_Hansson skrev:
Faktorn är 20% på båda dom svetsarna jag länkade till, så där ligger ingen skillnad i priset.
Jag är nog inne på att en MIG endast används till "finsvetsning", dvs lättare svetsning.
Skulle jag få för mig att svetsa grövre prylar så lånar jag en pinnsvets istället.
Ang gasen så har jag fått lära mig att det numer är Mison 18 som fylls i småflaskorna. Mison 25 finns bara i dom större flaskorna.
Skillnaden är att M 18 kräver lite mindre ström än M 25 för samma inbränning.
Kan en beggad ESAB 180 vara något att satsa på ?
Fick detta erbjudande, kan det vara något att satsa på ? :
*******************'
Hej!
Tog å skaffade mig en annan svets, så nu behöver jag inte min Esabsvets längre.
3-fas, 180A.
Fungerar mycket bra.
Bra slangpaket.
0,6 mm tråd (full mindre rulle), 0,8 mm tråd (mer än halvfull stor rulle) för stål.
1,0 mm tråd (mer än halvfull rulle, kostar skitmycket typ 500:- kg) för ALU.
Munstycken, trådledare osv för alla trådar.
Speedglas svetshjälm. Fungerar MYCKET bra.
Nytt skyddsglas. Medföljer 2-3 extra.
Automatisk släckning.
Pris: 5000kr
Njae...20% av en minut är det, dvs 12 sekunder.Daniel_N skrev:
int. faktorn är en av de saker som utgör skillnaderna mellan en billig och dyr svets med samma strömstyrka.[/quote]
Sorry
Kom på att det är av en 10minuters period. Före 1992 så mätte man på 5minuters period..
Erbjudandet låter ju okej. Skönt med en riktig hjälm
Gillar själv kemppis svetsar bättre än ESABs (Har dessutom för mig att ESABs 150 inte är en "svensk ESAB" utan av helt annan kvalitet och innehåll än deras övriga svetsar.)
Inga problem att svetsa grovt. Man får fasa ändarna och lägga i flera gånger i så fall. Ok inte superbra men det funkar tillräckligt bra för det allra mesta. Men det är klart ska man bygga en hel traktorvagn eller stålbåt då gäller det att ha grova grejor. Gäller det däremot mera allmänt reparationsarbete för en privatperson så föreslår jag en Mig/Mag av lagom storlek. Definitivt ingen bjässe. dom blir bara klumpiga att hantera och nästan alltid onödigt stora och dyra.
En hög intermittensfaktor däremot är ju viktigt. Och då blir det så att tex en billig 250 A svets kanske kan svetsa 150 A med 75% intermittens jämför med en ren 150A från biltema som kanske kan svetsa 10% vid 150A. Så då tycker många att den lilla är "för klen" inte orkar med. Men riktiga kavlitetssvetsar svetsar betydligt mer än 10% vid sin max strömgräns. Inte så ofta man brassar på med 250A vid en liten reparationssvetsning av något hyfsat tunt....
Se till att den inte har för kort eller klumpigt slangpaket eftersom det är viktigt för att smidigt kunna reparationssvetsa.
Är man däremot entreprenör med lite större maskiner så har man självklart både en pinne för lite grövre svetsning och en mig/mag för mindre arbeten.
Köpte själv Kemppis minsting och lyckades pruta närmare 30%. Har svetsat rejäl vagn till fyrhjulingen och en massa småsaker och är supernöjd med den.
Se också till att det går att köpa reservdelar till den sen. Framförallt om det är en billig svets! Slangpaket och matningsanordningar är ju meknaiska grejor som får mycket stryk och slits.
Inga problem att svetsa grovt. Man får fasa ändarna och lägga i flera gånger i så fall. Ok inte superbra men det funkar tillräckligt bra för det allra mesta. Men det är klart ska man bygga en hel traktorvagn eller stålbåt då gäller det att ha grova grejor. Gäller det däremot mera allmänt reparationsarbete för en privatperson så föreslår jag en Mig/Mag av lagom storlek. Definitivt ingen bjässe. dom blir bara klumpiga att hantera och nästan alltid onödigt stora och dyra.
En hög intermittensfaktor däremot är ju viktigt. Och då blir det så att tex en billig 250 A svets kanske kan svetsa 150 A med 75% intermittens jämför med en ren 150A från biltema som kanske kan svetsa 10% vid 150A. Så då tycker många att den lilla är "för klen" inte orkar med. Men riktiga kavlitetssvetsar svetsar betydligt mer än 10% vid sin max strömgräns. Inte så ofta man brassar på med 250A vid en liten reparationssvetsning av något hyfsat tunt....
Se till att den inte har för kort eller klumpigt slangpaket eftersom det är viktigt för att smidigt kunna reparationssvetsa.
Är man däremot entreprenör med lite större maskiner så har man självklart både en pinne för lite grövre svetsning och en mig/mag för mindre arbeten.
Köpte själv Kemppis minsting och lyckades pruta närmare 30%. Har svetsat rejäl vagn till fyrhjulingen och en massa småsaker och är supernöjd med den.
Se också till att det går att köpa reservdelar till den sen. Framförallt om det är en billig svets! Slangpaket och matningsanordningar är ju meknaiska grejor som får mycket stryk och slits.
Esaben görs i sverige .
Själv är jag tvärtimot.
Jag gillar Esab bättre än kemppi
Själv är jag tvärtimot.
Jag gillar Esab bättre än kemppi
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=19953 Hmmm, låter bekant det här, var ett tag sedan men ämnet har varit upp för Sen är vi tillbaks till det där med färgen på verktygen ;D Rött eller gult i det här fallet, har lekt med både Kemppi och ESAB, båda är utmärkta är min mening, blir det inte en snygg svets är det oftast SBS (Skit Bakom Spaken)
Har så smått funderat på att måla alla verktyg svarta bara för att jäklas :-?
Fungerar prylarna och tål att användas är allt gott, men nu äre sidåspår igen. Rekomendation skaffa en beg. trefas migsvets. Lätt att lära sig svetsa med och duger till det mesta vaad gäller svetsning för husbehov, lär man sig spaltöppningar med mera går det att svetsa skapligt tjock gods innan en sådan svets blir för klen. För övrigt finns det ingen anledning att ha flera olika tråd dimensioner, 0,8mm räcker till både tunnplåt och konstruktions svetsning. Har själv en över 20 år gamal kemppi 153 som går som ett spjut, har aldrig gått bet med den ännu och då svetsas allt från bilar till grovplåt.
Mvh Jante
Har så smått funderat på att måla alla verktyg svarta bara för att jäklas :-?
Fungerar prylarna och tål att användas är allt gott, men nu äre sidåspår igen. Rekomendation skaffa en beg. trefas migsvets. Lätt att lära sig svetsa med och duger till det mesta vaad gäller svetsning för husbehov, lär man sig spaltöppningar med mera går det att svetsa skapligt tjock gods innan en sådan svets blir för klen. För övrigt finns det ingen anledning att ha flera olika tråd dimensioner, 0,8mm räcker till både tunnplåt och konstruktions svetsning. Har själv en över 20 år gamal kemppi 153 som går som ett spjut, har aldrig gått bet med den ännu och då svetsas allt från bilar till grovplåt.
Mvh Jante