Förre ägaren till vårt hus tog bort ett smidesstaket som vi gärna sätter tillbaka. Problemet är att den 10 cm höga muren är nygjuten och staketet var förr fastgjutet i gamla muren.

Vi behöver således kapa de rostiga pinnarna som en gång satt i muren och ersätta med en platta som bultas fast.

Svärfar har en Esabpinnsvets och jag funderar på att lära mej svetsa... Hur svårt är det på en skala 1-10? Hur vet jag om en svets är snygg och hållbar? Är pinnsvetsen rätt grej? Strömstyrka, pinnar, fabrikat, modeller....

Vad mer bör jag fråga som jag inte vet om att jag bör veta?

Pinnasvets är inte så smidigt på mindre dimensioner, där bör man nog använda Migsvets. Men visst går det svetsa "finlir" med smala pinnar också. Pinnarna har en förmåga att fastna precis i tändögonblicket när man är rookie. För övrigt är det inte så svårt att svetsa. Träna på en bit plåt först så sitter tekniken där rätt snabbt.

Lycka till ;)

Får väl stövla in på Bromma Stål eller nån skrot (det sistnämnda bör ju vara rejält billigare) och köpa en hink stål att öva på.

Mig? Är inte det för tunnplåt? Jag menar, pinnarna som en gång varit nerstuckna i marken är 1x1 cm ungefär.

Fasting65 skrev:
Mig? Är inte det för tunnplåt?
Japp!
Jag menar, pinnarna som en gång varit nerstuckna i marken är 1x1 cm ungefär.
Till detta jobbet skulle jag satsa på en liten pinnasvets typ: "Knatte". Med 2,5 pinnar så löser du det med lite träning. ;)

Fördelen med pinne för någon som kan svetsa är att svetsen blir mycket finare och jämnare än Mig. För dig som inte har svetsat innan finns ju alltid slipmaskin ;) Skämt o sido, jag svetsade mycket i skolan en gång i tiden och vill man få en VÄLDIGT snygg svets så går det att lägga på mycket material och sedan slipa sig till ett bra resultat. Mycket jobb, men snyggt blir det 8)

Förresten, kan inte ägaren av svetsen hjälpa dig att komma igång ???

Ägaren av svetsen kan mycket och är väldigt händig men jag vill gärna lära mej själv... ::)

2,5-pinnar? Är det diametern?

Fasting65 skrev:
2,5-pinnar? Är det diametern?
8) Japp! :D

Hansson28 skrev:
Kom i håg o va noga med att använda hjälmen.Svetsblänk är inte skönt ;)
Inte heller svetsloppor ner i skjortärmen... :'( Skaffa ett bra par svetshandskar av grovt läder med långa skaft.

Hansson28 skrev:
Ska du köpa pinnar så kan du köpa OK48,00 "esab"dom funkar till mycket hem pul.

Kom i håg o va noga med att använda hjälmen.Svetsblänk är inte skönt ;)
Hmmm, 48.00 jupp, men frågan är ju snarare lik eller växelström... ? Minns jag inte helt fel så är 48.00 för likriktare, och med en riktig sådan mkt lättsvetsade.
Typen av pinne eller fabrikatet är kanske inte så viktigt för att svetsa staketfästen.

Och mig, bara för tunnplåt, njäää, bara om du har en tunn mig ;)

Pinnsvets, när du lärt dig tekniken, snygga svetsar, minimalt efterarbete, starkt.

Mig, när du lärt dig tekniken, snygga svetsar, minimalt efterarbete, starkt.

Som nybörjare, skaffa lite skrot att träna på och ha skoj !

Man måste nog ha lite olika pinnar då man inte kan kräma på för mycket... :surprised: Då brinner pinnen upp.

Så med ett litet urval pinnar kan man få mycket fina fogar i de flesta metaller som bara kräver att man knackar bort slaggen från fogen men klarar sig utan slipning.

Det som kan vara svårt med en pinnsvets med ojämn ström är att svetsa i aluminium. Strömmen måste vara jämn annars smälter pinnen fast eller det blir en stor grop i materialet.

Svetsa alltid med båda händerna för att få en så bra fog som möjligt från början. Punkta fast materialen men kör sedan med båda händerna. Blir mycket bättre resultat då. Så himla roligt är det inte att slipa hela tiden. En snygg rå fog är snyggare än en slipad ojämn fog.

Svetsat har jag gjort - för en sisådär 8-10 år sen när jag tokrenoverade en VW-bubbla. Då var det farsans Kemppi migsvets som gick varm i garaget. Svetsarna blev väl sisådär, och projektet står kvar i föräldrarnas garage. Att vara självlärd brukar inte alltid betyda att man gör rätt....

Tänkte om det kanske finns en liten grundinstruktion nånstans där man lär sej pinnars egenskaper, stålets beteende, nödvändiga handgrepp, svetsens inställningar osv. Typ "Svetsning for dummies".

Denna verkar väl överarbetad eller?
http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_info.cgi?ISBN=9147051434&pt=search_result

Hmm, Karlebo i all ära men den förutsätter att du redan kan tekniken... Den tar inte upp saker som hur du startar en pinnfog eller båglängd du bör hålla eller vad du kan göra för att undvika porer som ger svaga fogar osv.

Bättre då med en kursbok som används på gymnasienivå och sedan komplettera med Karlebo.

Lärde mig svetsa på den tiden då jag gick dåvarande "slusklinjen" verkstadsteknik. En klart underskattad linje (som försvar ;D).

Svetsa är kul då man lärt sig arbetsmetoderna. Ger otroligt starka fogar rätt gjort.

Fasting65 skrev:
Ah, så någon av Libers andra böcker är en bra start?
Jag tror att de är lite väl tunglästa och billiga är de inte heller. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.