Om det är en liten "humla" din kompis har (Alltså han med Svetsen) så är det med största sannolikhet en växelströmssvets, och då funkar inte 48.00 el liknande, de är basiska(?) elektroder och vill ha likspänning(+ pol) för att ge ett bra resultat. Är du osäker välj hellre en rutilelektrod typ 43.32 el motsv (vet inte om den finns fortfarande...) den fungerar med både lik & växelspänning.
MIG kan väl också fungera, men det krävs en ganska rejäl MIG för att svetsa massivt stål, fungerar bäst på plåt upp till ca 5mm.

Cricce skrev:
Årsmodell? Söker efter ett projekt ::) ;D
Finns andra forum för det ;D

http://www.silverminken.se/vwmarknaden/ eller http://www.vwtyp1.com/

Och, ja jag har också "toksvetsat" en del bubblor i mina dar... Har tyvärr bara två kvar och de objekten är min pensionsförsäkring ;D ;D ;D

Köp kvalitetselektroder dom är lättare att svetsa med.
Iaf så har jag upplevt det så.

Benno. skrev:
Både rätt och fel. -73: orna var de sista "riktiga" bubblorna som man måste köra med öppen ventilationsruta och isskrapa (för insidan av vindrutan)  i ena handen hela vintern. Året därpå kom visst sådana moderniteter som kupéfläkt:)
Har också renoverat VW...
Hmmm, de "renläriga" vill nog inte gärna ta i en bubbla nyare än -67 ;D ;D ;D

Ler igenkännande åt biten med isskrapa, mina första bilar var bubblor...

Varför just -67

Själv har jag problem med nyare än -57 ;-)

//Markus

..Tillbaks till svetsandet, "mina " bubblor (-54 och -57) står himla bra där de står i sin loge ett antal år till..

Övning ger färdighet - men nog tycker jag att du ska ta dit svärfar åtminstone för en genomgång och provsvetsning, så att du får ett ungefärligt hum om hur pinnarna "ska låta" vid rätt strömstyrka.

För ett snyggt resultat - vinkleslip! Istället för att bara "bygga på" runt pinnstumparna, så slipa in en liten kant så att svetsen inte bygger ut så mycket(om svetsen blir väl synlig alltså..)

-Annars så är vinkelslipen kanon att fixa till svetsarna så att de ser fina ut i efterhand om inte annat ;)

Lycka till!

Okej, jag ska tala klarspråk. Jag har sett svärfars svetsar, därför vill jag göra det själv.... :-X

Fasting65 skrev:
Okej, jag ska tala klarspråk. Jag har sett svärfars svetsar, därför vill jag göra det själv....
;D Då kan det ju inte bli värre iaf ;D
Det kan, som tidigare nämnts, vara riktigt lurigt att få igång på pinnarna i början, och har de väl fastnat och blivit rödglödgade så är det inte lättare..
Låt dem isf svalna (dit med en ny pinne under tiden och kör på) och när den "vilande" pinnen svalnat - knacka den hårt mot en icke jordad bit först så går det lite lättare att få igång på den igen sedan.

Eftersom det i början kan vara lurigt att knacka pinnen i rätt vinkel och med rätt kraft för att starta den utan att den fastnar, prova även med att "släpa pinnen" mot dig - då kan det gå lite lättare - inte optimalt, men så länge den inte fastnar..

Passar på att tipsa om en inverter, de mindre är "rätt" trevliga för inte alltför grovt gods.

/Kent

unigas skrev:
Varför just -67

Själv har jag problem med nyare än -57 ;-)

//Markus
Nu plir jag split(rad)  ;D ;D ;D, Ok cal look gillar inte stående strålkastare på fram skärmarna och det är ju "minimi" kravet på en go bubbla  ;) Men ska vi va noga så är nog -53 min favis med "helikoterbaklysen" å elefant mödis  ;D

Fast å andra sidan en fet 1302 med cupfälgar, rejält sänkt och stressfläkt är ju så  8)

Hmm ja just ja, svetsning också, det här tror jag är ett bra köp http://www.drift-underhall.se/ShowArticle.asp?ID=273 bör räcka gudagott för husbehov. Även om jag själv kör allt med MIG/MAG än så länge. Skall det svetsas grova saker blir det till att falsa kanterna och bygga med flera strängar. Har även en en omkopplare på min gamla Kempi där jag kan ändra primärlinding på trafon och få ut lite extra kräm.. Byggde om svetsen för ca 20 år sedan på rekomendation av folk som sålde och servade just Kempi. Fungerar för jäkla bra  ;D

För att fortsätt offtopic så skulle väl i mitt fall en ovalruta vara rätt men ok en sen -53 med "rätt" instrumentbräda inte sitt fel heller (Zwitter)

//Markus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.